Minkä valitsette, paneeliruuvit, joissa on naulan kaltainen kanta, vai ne, joita joskus kutsutaan "näkymättömiksi" kannoiksi? En ole koskaan käyttänyt ruuveja julkisivupaneeleissa, mutta ajattelin tehdä niin tulevassa rakennusprojektissa. Koska olen tottunut käyttämään nauloja, haluaisin uskoa, että malli, jossa on suurempi kanta, toimii parhaiten paneelin paikallaan pitämisessä. Mutta näyttää siltä, että enimmäkseen on "näkymättömiä" tuotteita.

Ei ole niin väliä.

Miksi ruuvi, eikö se ole sekä hitaampi että kalliimpi asennus, vaikeampi huolto kuin tavallisella sinkityllä lankanaulalla?

F fribygg sanoi:
Miksi ruuvi, eikö se ole sekä hitaampaa että kalliimpaa asentaa, ja vaikeampi huoltaa kuin tavallinen sinkitty lankanaula?
TS:llä on minun tukeni ainakin; kuulun niihin, jotka eivät ole ihastuneita nauloihin. Niillä on taipumus löystyä vuosien mittaan.

F
ricebridge ricebridge sanoi:
TS saa tukeani ainakin; kuulun niihin, jotka eivät pidä nauloista. Niillä on taipumus irrota vuosien myötä.
Kummallista, eikö silloin ole tehnyt jotain virheellisesti asennuksessa tai käyttänyt vääränlaista naulaa?

Mielestäni ruuvit ulkopaneelissa tuntuvat hieman amatöörimäisiltä. Mutta se on kai vain makuasia/mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ei ole mitään valtavan suuria kustannuseroja.

ricebridge ricebridge sanoi:
TS:llä on ainakin minun tukeni; kuulun niihin, jotka eivät pidä nauloista. Niillä on taipumus löystyä vuosien mittaan.
Saattaa olla hyviä syitä ruuville, kysyin miksi.

Tietysti naula voi löystyä, sitä on yleensä helppo naputtaa takaisin paikoilleen maalaamisen yhteydessä, jos näin tapahtuu.

• Tykkään
Fiskarens_son
  • Laddar…
F Fiskarens_son sanoi:
Outoa, eikö asennuksessa tapahdu virhettä?

Minusta tuntuu hieman amatöörimäiseltä käyttää ruuveja ulkopaneelissa. Mutta se on kai yksinomaan makuasia/mistä itse pitää.
Ei ole suuria eroja kustannuksissa.
Kokemukseni ulkona olevista nauloista on, että ne aina alkavat irrota vuosien myötä, riippumatta siitä mitä niillä naulataan ja kuka niitä naulaa.

Tietääkseni naula voidaan lyödä vain yhdellä tavalla, joten miten se voisi mennä pieleen asennuksessa jää arviointikyvyni ulkopuolelle.

Sen sijaan ruuvin pitäisi olla kestävämpi juuri siksi, että se on kierteinen, ja siksi se ikään kuin pysyy paremmin kiinni. Kosketuspinta-ala materiaalia vasten on paljon suurempi ja kitka, joka pitää sen kiinni, paljon voimakkaampi.

F fribygg sanoi:
Toki spika voi löystyä, yleensä se on helppo napauttaa lauta paikoilleen maalaamisen yhteydessä, jos näin tapahtuu.
Ruuvilla ei tarvitse naputella 😁😁

Mutta nyt ei ehkä kannata antaa ketjun lähteä sivuraiteille. Palataan TS kysymykseen.

F Fiskarens_son sanoi:
Kummallista, eikö silloin ole tehty virheitä asennuksessa tai käytetty vääränlaisia nauloja?
Se voi johtua siitä, että puutavara on liikkunut, mutta yleensä on helppo naputtaa sisään.

Mietin, miten tehdään ruuvilla kiinnitettyyn julkisivuun, jossa pari lautaa irvistää puutavaran liikkumisen vuoksi? Jos ruuvinkannat on maalattu peitevärillä, se voi olla vaikeaa, mutta jos käytetään keittomaalia, se voi onnistua ruuvata; käsittelemättömään tai vitrioituun puuhun se ei ehkä ole sen vaikeampaa kuin naulalla.

• Tykkään
Fiskarens_son
  • Laddar…
@Olaf3 Mikä paneeli se on? Tuleeko se asentaa pystysuoraan vai vaakasuoraan? Aiotko pintakäsitellä sen ja jos aiot, miten?

Kiitos eri näkökulmista, vaikka kysymys siitä, mikä ruuvin kanta oli kiinnostavampi minulle kuin kysymys siitä, miksi ruuvata.
Olen perinteinen naulaaja, mutta haluan kokeilla ruuvia, jolla on myös omat etunsa. Mutta keskustelun aihe naula versus ruuvi jätän jonkun toisen ketjun käsiteltäväksi.

• Tykkään
ricebridge ja 1 muu
  • Laddar…
Ne paneliruuvi, joita olen käyttänyt, ovat olleet kahdella erilaisella kierteellä, eli karkeampi halkaisija ja isompi nousu lähimpänä päätä.... se vetää panelin sisään ja pitää sen paikallaan.. joten sen sijaan, että pää pitää kiinni panelista, hoitaa se kymmenen millimetrin pituus ruuvista....

Käytän nykyään vain ruuveja.. malli, jossa on pieni pää...

Mitä sanoo paneelin valmistaja? Vaihdoin itse 2014 ja käytin silloin tavallisia trallskruv, suosituksen mukaisesti heiltä, jotka sahasivat paneelin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.