Hei,
Olemme parhaillaan suunnittelemassa eteisremonttia. Lattialle aiomme laittaa tummanruskeaa klinkkeriä. Seinät saavat helmipontin (valkoiseksi maalattuna). Nyt pohdimme liukuovikaapistoratkaisua.
Ajatuksena on ostaa kaksi MDF-paneelilevyä ja käyttää niitä liukuovina vastaamaan helmiponttiseiniä. Mutta olemme tässä aivan aloittelijoita ja tarvitsisimme hieman vinkkejä ja neuvoja siitä, miten edetä.

Minkälainen ripustusjärjestelmä sopisi? Pyörät ylös vai alas?
Onko levy liian ohut?
Millaista otelistaa pitäisi käyttää? Alumiinia vai itsetehtyä puurimaa? Miten tehdään kehys?
Kuinka monta cm ovien tulisi limittää toisiaan?

Olen kiitollinen vinkeistä ja ideoista. :)

Ystävällisin terveisin,
Ullis

Hei,
Olen itse rakentamassa liukuoven ja kävin siksi eilen Bauhausissa ja huomasin, että siellä on pyöriä sekä kiskoja, joita voi ostaa, jos haluaa rakentaa liukuovia itse. Nämä kiskot tulevat liukuoven yläpuolelle ja lattian lähelle asetetaan pieni muovinpala, joka ohjaa/vakauttaa ovea.
Olen vielä suunnitteluvaiheessa enkä ole vielä täysin varma, miten aion toteuttaa liukuoveni.

//nilhen

Magnus JE sanoi:
Hei, Olen parhaillaan suunnittelemassa eteisen remontointia. Lattialle aiomme laittaa tummanruskeaa klinkkeriä. Seinille tulee helmipaneelia (valkoiseksi maalattu). Nyt pohdimme liukuovikaappiratkaisua. Olemme miettineet ostavamme kaksi mdf-paneelilevyä ja käyttävämme niitä liukuovina, jotta ne sopisivat helmipaneeliseiniin. Mutta olemme aivan aloittelijoita tällä alalla ja tarvitsemme vähän vinkkejä ja neuvoja, kuinka edetä. Millainen ripustusjärjestelmä sopisi? Pyörät ylös tai alas? Onko levy liian ohut? Mitä tulisi olla otekiskoksi? Alumiini vai itse rakennettu puurakenne? Kuinka tehdä kehys? Kuinka monta cm ovien pitäisi mennä päällekkäin keskenään? Kiitollinen vinkeistä ja ideoista. :) Terveisin, Ullis
Nostan ketjua hieman, toivoen että joku muu osaisi vastata kysymyksiisi, sillä pohdin suunnilleen samoja asioita! :-)

Tarvitset kiskon, joka asennetaan yläosaan, mahdollisesti pysäyskiinnikkeen, kiskossa kulkevan rullan ja jonkinlaisen ovikannattimen rullan kiinnittämiseksi. Lisäksi tarvitset yhden (tai useampia) ohjaustappia lattiaan ja jyrsityn uran ovien alareunaan. Kaikki on ostettavissa valmiina sarjoina.

Sen sijaan että käytät vetolistaa, voit upottaa (jyrsiä) vetokahvakannattimen, sillä liukuovissa ei voi käyttää ulkopuolisia kahvoja.

Asenna kisko kattoon, tukipalkkiin. Peitelistat ulkopuolella peittämään kiinnikkeet ja tukipalkin.

Ruuvaa kehys kasaan esimerkiksi 22*70mm listoista, suorakulmio kahdella poikittaisella listalla keskellä. Levy tai paneeli päälle. Listaa reunat tai päällystä melamiinilla. Maalaaminen/paklaus voi myös toimia.

Limitä sopivasti. arvio 3-10 cm.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.