6 332 lukukertaa ·
11 vastausta
6k lukukertaa
11 vastausta
Paneelilauta katossa, uudisrakennus
Hei kaikki
Aion asentaa helmipaneelin kattoon uuteen rakennukseen. Nyt mietin, miten laittaa helmipaneeli samaan suuntaan kuin talon pitkä sivu, eli poikittain kattotuoleihin nähden.
Mikä olisi paras tapa kiinnittää helmipaneeli? Haluaisin vetää hieman sähköäkin. Muuten olisin voinut kiinnittää suoraan kattotuoleihin/välipohjaan. Mutta silloin täytyisi porata läpi sähkölle ja vedelle ym.
Jossain luin, että kannattaa laittaa harva paneeli 45 asteen kulmassa kattoon ja sitten helmipaneeli sen päälle, mutta miltä se näyttää naulajonojen suhteen, eikö se näytä oudolta?
Vai pitäisikö laittaa harva paneeli ja runkorakennetukea cc60 välein?
Haluaisin asentaa oikean helmipaneelin eikä paneelilevyä, niin olin ajatellut ainakin
Toivottavasti jollakin on hyvä vinkki? En keksi mitään hyvää...
Terveisin Martin
Aion asentaa helmipaneelin kattoon uuteen rakennukseen. Nyt mietin, miten laittaa helmipaneeli samaan suuntaan kuin talon pitkä sivu, eli poikittain kattotuoleihin nähden.
Mikä olisi paras tapa kiinnittää helmipaneeli? Haluaisin vetää hieman sähköäkin. Muuten olisin voinut kiinnittää suoraan kattotuoleihin/välipohjaan. Mutta silloin täytyisi porata läpi sähkölle ja vedelle ym.
Jossain luin, että kannattaa laittaa harva paneeli 45 asteen kulmassa kattoon ja sitten helmipaneeli sen päälle, mutta miltä se näyttää naulajonojen suhteen, eikö se näytä oudolta?
Vai pitäisikö laittaa harva paneeli ja runkorakennetukea cc60 välein?
Haluaisin asentaa oikean helmipaneelin eikä paneelilevyä, niin olin ajatellut ainakin
Toivottavasti jollakin on hyvä vinkki? En keksi mitään hyvää...
Terveisin Martin
Sijoittaessasi ne 45 asteen kulmaan oli oikeastaan aika mukava niksi, poislukien naularivien tapauksessa
Se riippuu siitä, voiko elää viistojen naularivien kanssa vai ei. Mutta 45 asteen kulmaan sijoittaessa voi silti tulla joitakin sähkökaapeleiden uria/porauksia?
Jos vaihtoehto oli harventaa ja sitten laittaa poikittaiset laudat cc60:n välein, olisin ehkä harkinnut vetää vain ylimääräisen kerroksen harvempaa rimaa sen sijaan, se tuntuisi sekä vakaammalta että säästäisi työtä verrattuna poikittaisten lautojen kiinnittämiseen. Tietenkin se kuluttaa enemmän puuta ja laskee katon korkeutta vielä 28 mm, mikä ei ehkä ole kovin toivottavaa, riippuu nykyisestä katon korkeudestanne.
Jos laitat tuplariman, saat myös erittäin hyvän tilan vetää sähköt, voit vetää talon molempiin suuntiin ilman uria/porauksia, ja menemättä kattotuoleihin, jos asetat/olet asettanut/onko siellä muovi/paperi ja eristys.
Itse ehkä harkitsisin tuskallisesti poraamista kattotuoleihin sähköjen vuoksi, jos aiot vetää suuria määriä.
Joten hmm, ei, oikeastaan en ole varmaankaan tuonut paljon lisää mitä et jo itse ole päätellyt, ehkä vain vähän mielipiteitä
Jos vaihtoehto oli harventaa ja sitten laittaa poikittaiset laudat cc60:n välein, olisin ehkä harkinnut vetää vain ylimääräisen kerroksen harvempaa rimaa sen sijaan, se tuntuisi sekä vakaammalta että säästäisi työtä verrattuna poikittaisten lautojen kiinnittämiseen. Tietenkin se kuluttaa enemmän puuta ja laskee katon korkeutta vielä 28 mm, mikä ei ehkä ole kovin toivottavaa, riippuu nykyisestä katon korkeudestanne.
Jos laitat tuplariman, saat myös erittäin hyvän tilan vetää sähköt, voit vetää talon molempiin suuntiin ilman uria/porauksia, ja menemättä kattotuoleihin, jos asetat/olet asettanut/onko siellä muovi/paperi ja eristys.
Itse ehkä harkitsisin tuskallisesti poraamista kattotuoleihin sähköjen vuoksi, jos aiot vetää suuria määriä.
Joten hmm, ei, oikeastaan en ole varmaankaan tuonut paljon lisää mitä et jo itse ole päätellyt, ehkä vain vähän mielipiteitä
Keksin oman idean viime yönä kun olin menossa nukkumaan...
Voisiko tämä toimia, ensin asentaa harvakaistale ja sitten laittaa päälle palkki, joka on sahattu jokaista harvaa varten. Todella hankala homma, mutta riittää sitten laittaa se palkki cc80 tai vielä harvemmin.
Silloinhan saa jotain, mihin voi asentaa sähkön. Mutta sitten tulee ongelma höyrynsulkukalvon kanssa, joka on asetettava palkkien päälle.
Tästä tuli monimutkaista...
Toivottavasti joku osaa tämän, varmasti on jokin itsestään selvä tapa tehdä tämä, jota en juuri nyt keksi...
/Martin
Voisiko tämä toimia, ensin asentaa harvakaistale ja sitten laittaa päälle palkki, joka on sahattu jokaista harvaa varten. Todella hankala homma, mutta riittää sitten laittaa se palkki cc80 tai vielä harvemmin.
Silloinhan saa jotain, mihin voi asentaa sähkön. Mutta sitten tulee ongelma höyrynsulkukalvon kanssa, joka on asetettava palkkien päälle.
Tästä tuli monimutkaista...
Toivottavasti joku osaa tämän, varmasti on jokin itsestään selvä tapa tehdä tämä, jota en juuri nyt keksi...
/Martin
nyt ymmärrän miten tarkoitat.. se tulee helpommaksi kuten sanot ehkä..
ei tarvitse laittaa cc 30 listaan, johon asentaa helmipontti, pitäisi riittää cc 80 siellä. ja sitten riittää varmasti 22*45 tai vastaava. ei tule suuri paino siihen sääntöön.
mutta ensimmäisen listan pitäisi olla cc30 vai voiko sekin olla harvempi jos se on vain helmipontti?
Ja katon korkeus ei tule olemaan ongelma, tulee korkea joka tapauksessa.
ei tarvitse laittaa cc 30 listaan, johon asentaa helmipontti, pitäisi riittää cc 80 siellä. ja sitten riittää varmasti 22*45 tai vastaava. ei tule suuri paino siihen sääntöön.
mutta ensimmäisen listan pitäisi olla cc30 vai voiko sekin olla harvempi jos se on vain helmipontti?
Ja katon korkeus ei tule olemaan ongelma, tulee korkea joka tapauksessa.
Onko kellään muulla lisää ehdotuksia?
en tiedä, tarkoittaako Mats asettaa 22*45 kattotuoliin niin, että rakennat sen 22 alaspäin, vai käyttääkö sen harvana panelina.
Mutta jos tarkoitat alaspäin rakentamista, niin olen jo hylännyt sen, ei ole kivaa sähkön kanssa, juosta ylös ullakolle ja vetää kaapeleita, koska pystyt tekemään sen vasta, kun olet asentanut helmipontin, muuten sähköjohtimet roikkuvat koko katosta. Ja sitten pitää porata läpi sääntö ja se vie vain aikaa
Mutta kiitos kuitenkin vinkistäsi...
Luultavasti 28*70 tai 22*70 harvana cc40:lle.
Sitten toiseen suuntaan 22*70 tai 22*45 cc60 tai cc120, en tiedä riittääkö se ehkä asentamaan ponttia.
/martin
Mutta jos tarkoitat alaspäin rakentamista, niin olen jo hylännyt sen, ei ole kivaa sähkön kanssa, juosta ylös ullakolle ja vetää kaapeleita, koska pystyt tekemään sen vasta, kun olet asentanut helmipontin, muuten sähköjohtimet roikkuvat koko katosta. Ja sitten pitää porata läpi sääntö ja se vie vain aikaa
Mutta kiitos kuitenkin vinkistäsi...
Luultavasti 28*70 tai 22*70 harvana cc40:lle.
Sitten toiseen suuntaan 22*70 tai 22*45 cc60 tai cc120, en tiedä riittääkö se ehkä asentamaan ponttia.
/martin
niin helposti en luovuta
Ajattelin, että kiinnität ne taktiilien alapuolelle kyllä. Siellä missä sinulla on kabelslang, jätä vain väli ja kiinnitä slangat taktiilisiin. Ne eivät missään nimessä saa olla irrallaan. Siksi ne täytyy asentaa ennen panelointia. Slangojen yläpuolella on muovi, joten ylhäältä et pääse käsiksi joka tapauksessa.
Kuitenkin oletin yhden asian ja se on, että sinulla on spont joka kestää cc120.
Kuitenkin oletin yhden asian ja se on, että sinulla on spont joka kestää cc120.
Ajattelen vähän samaa, kaksi kysymystä herää: millaisen c-c mitan tarvitsen 17mm paneelille (todennäköisesti helmipaneeli) ja millaiset naulat, minulla on naulapyssy, joka tukee 1,2 mm dyckert-nauloja, mutta olisin suosinut 1,4 mm, mitä mieltä olette, voiko 1,2 mm käyttää pelkästään listojen ja paneelien kiinnittämiseen kattoon?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi

