Olen aika väsynyt siitä, että melkein kaikissa ruotsalaisissa omakotitaloissa on peitelista. Modernimpaan, minimalistiseen arkkitehtuuriin uudemmissa omakotitaloissa sopii paremmin sileämpi julkisivu, ja siksi ne sopivat niin hyvin rapattuun julkisivuun.

Nyt mietin, olisiko se aika tyylikästä pystysuuntaisilla pontatuilla laudoilla. Sillä saa sileämmän vaikutelman, vain pieni rako jokaisen laudan välissä.
Kysymykseni on, onko tähän tarkoitukseen sopivia lautoja ostettavissa? Tavallinen 13x95 raakapontti ei kelpaa julkisivuksi. Onko olemassa pontattuja 22x120?
Toinen pohdinta on, onko riskiä, että pontit halkeavat.
Jotkin vanhat talot on rakennettu pontatusta 2x5 tuumaisesta, mutta se on hieman liioittelua julkisivulaudoiksi.

Olen myös miettinyt tavallisia ponttaamattomia lautoja reuna reunassa, kuten ladossa. Täytyyhän siinä olla pari mm rakoa puun liikkeiden vuoksi, ja silloin on riski, että kosteus pääsee sisään, jos tulee voimakasta sadevettä seinään. Jos on ulkogyprocia tai OSB:tä paneelin takana, uskotko, että se vaurioituu?

Onko jollakin mielipiteitä?

En usko, että tulee olemaan kovin hauskaa irrottaa niitä laudat. Ja sitten pitäisi löytää sellaiset, joissa on siististi sahattu pinta.

On olemassa myös tavallinen faspanel, joka on "puolipontattu".

/Kent

Puolispontattu kuulostaa hyvältä. Sitä täytyy tutkia tarkemmin.

Halvin ratkaisu on täysin ilman ponttia, mutta luuletteko, että kosteutta pääsee silloin lautojen väliin?

Kyllä, kosteus pääsee sisään, koska ulkoseinä altistuu sääolosuhteille, siksi käytetään limittäin olevia paneeleja tai puolikieltä. Sitten oikein asennettu seinä tiivistyy, kun laudat tai laudat/peitteet liikkuvat toisiaan vasten, vuosirenkaat pyrkivät suoristumaan.

/Kent

"Puolispontti" kutsutaan myös nimellä z-panel.
On olemassa myös toinen versio nimeltä "fjällpanel".
"Stockpanel", ei sekään ole hassumpi.

Nämä yllä mainitut ovat selvästi tyylikkäämpiä kuin lockpanel.

Snailman
olen nähnyt talon, jossa on pontatut julkisivulaudat, pystysuorassa vasta valmistuneessa talossa, minulla on kuva profiilista, jos joku on kiinnostunut...

Talomme on (edellisten omistajien julkisivun vaihdon jälkeen) pystysuoralla puoliruodepaneelilla, jota kutsutaan usein "herrgårdslist" -paneeliksi. Tyylikäs?...ehkä, makuasia...mutta koska sahatavara on ilmeisesti sahattu ilman suurempaa huomiota vuosirenkaille, mitä ei voi korjata rakentamisen aikana, koska paneelia voi kääntää vain yhteen suuntaan, se on melko tiivistämätön joistain kohdin. Tällaisella julkisivulla ei siis ole niitä itsestään tiivistyviä ominaisuuksia, joita Snickarboden mainitsi.

Lisäksi lautojen leveys vaihtelee muutaman prosentin vuodenajan ja kosteuspitoisuuden mukaan. Katso vain, miltä oikea lauta-parketti näyttää loppukesällä ja vastaavasti myöhäistalvella.

Milkshaken
Z-paneeli on tyylikäs ja suositeltu, sen voi asentaa sekä pystyasentoon että vaakasuoraan.. mutta pitkässä juoksussa suosittelen välttämään vaakasuuntaisen paneelin asentamista.. Olen nähnyt huomattavasti enemmän kosteusvaurioita vaakasuuntaisen paneelin takana kuin pystysuuntaisen takana..

Talossa on koko talon kattava pystylaudoitus ja se kestää ainakin kymmenen vuotta :)

Moi.

Halusin vain lähettää pienen viestin koskien "tasainen" puujulkisivu ilman peitelaudoitusta.
Olen parhaillaan vaihtamassa vanhaa ja todella tylsää "peite"-julkisivua (vähän muunnettuun urapaneeliin).
Teimme pienen muutoksen ja sahasimme 22x145 (aluksi harkitsin 22x120, mutta se oli vähän liian "ohut") oikeisiin pituuksiin 5mm jaolla (sen sijaan että se olisi noin 15mm). Tämä juuri saadaksemme "tasaisen" vaikutelman.

Maalattu Alcro bestå, espresso. Ennen kiinnitystä maalattu öljyllä, pohjamaalilla sekä yhdellä kerroksella peittomaalia. Ei ongelmia tarttuvuudessa (maalikerroksen kannalta) tai rakojen kanssa.

Rock on.

Yst.
//Tobben

Informatiivinen linkki: http://www.sodermalmstra.se/websites/webb_filer/filbank/List & Panel.pdf

Milkshaken
Rakennan parhaillaan elementtitaloa pystysuoralla sileäpontilla, pyöreällä naulalla ja sitten vihreällä rautavihtrillillä... (Muutuu harmaaksi noin vuodessa)
Näyttää todella halvalta...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.