Olen rakentanut eristetyn huoneen kanaloille navettaan ja nyt olen päässyt sisäkattoon. Yllä on parvi, jossa on lankkulattia, joka lepää tukevilla parruilla, joiden keskipiste on noin 80 cm ja hieman vaihtelua. Rakennuslevy vakio mitassa tulee kohtaamaan melko keskellä palkkia sekä saamaan tukea päistä. En haluaisi mielellään lyhentää, koska olen ajatellut laittaa heiniä eristeeksi lankkulattian ja sisäkaton väliin ja minulla on melko kiire. Toimisiko hyvin 12 mm vaneri kiinnitettynä suoraan parruihin? Parempi levyn valinta?

Levyn pitäisi olla täysin OK, mutta heinä eristeenä?
Eikö ole riskinä, että siitä tulee hyönteisten ja ehkä myös hiirien temmellyspaikka?
Miksi ei puhallusvilla à la Rockwool?

• Tykkään
faf
  • Laddar…
Kiitos inputista! Olin alun perin ajatellut tyytyä säilyttämään heinää vintillä, mutta nyt kun muu osa on niin hyvin eristetty, tuntuu tuhlaukselta. Kokeilen laittaa vanerin kattoon ja jätän toistaiseksi eristämättömäksi, se on avoinna ja saavutettavissa, joten siitä voi tulla myöhemmin päänsärkyä. Tämä pieni rakennus on ylittänyt budjetin, mutta on varmasti hyviä oppitunteja seuraavaa linturyhmää varten.

F faf sanoi:
Tämä pieni rakennusprojekti on ylittänyt budjetin, mutta...
Mutta on ihanaa hauskaa muutaman kanan kanssa.
Helpommin hoidettavia eläimiä tuskin on.
Meidän viimeisin poikue, 8 juuri kuoriutunutta tipua, yhden päivän ikäisiä. (Yhdeksäs muna ei ollut hedelmöittynyt)
Kahdeksan mustaa päivän ikäistä kananpoikasta pahvilaatikossa. Yksi hedelmöittymätön muna niiden lähellä.

• Tykkään
mulle77 ja 1 muu
  • Laddar…
Oletko tarkistanut ns. lantbruksplywoodin? Täydellinen kaikkiin eläinsuojarakennuksiin. Saatavilla hieman eri paksuuksina. On pinnaltaan valmiiksi käsitelty.

• Tykkään
faf
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Oletko tarkistanut ns. lantbruksplywoodin? Täydellinen kaikenlaisiin eläinkarsinoihin. Saatavilla eri paksuuksina. Siinä on valmiiksi käsitelty pinta.
En tiennyt siitä, kiitos vinkistä! Tiedätkö, eroaako se paljon muottivanerista? Sitä olen nimittäin käyttänyt lattiaan, "sarg" sekä lantalautaan ja pesiin.

J justusandersson sanoi:
Oletko tarkistanut ns. lantbruksplywoodin? Täydellinen kaikkiin eläintallityyppeihin. Sitä on saatavana eri paksuuksina. Siinä on valmiiksi käsitelty pinta.
Tarvitaanko pintakäsittelyä ollenkaan?
Meidän pienessä "tallissamme", joka toimii puuvajana/kanalana, sisäseinät ja -katto on tehty käsittelemättömästä tavallisesta 22 mm raakalautanaulauksesta, samanlaisesta kuin kattolevyinä, mutta höylätty puoli sisäänpäin.

KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Mutta on ihanaa hauskaa muutamien kanojen kanssa.
Helppohoitoisempia eläimiä ei varmaan olekaan.
Viimeisin poikueemme, 8 vastakuoriutunutta tipua, päivää vanhat. (Yhdeksäs muna ei ollut hedelmöittynyt) minä
[kuva]
Joo, ei paljon muuta mielessä kuin nuo pienet elämät nyt, vihdoinkin meillä tulee olemaan kanoja :D Luulen, että rakensin heille hieman liiankin hyvin, mutta parempi liian hyvä kuin päinvastoin. Jonkin ajan kuluttua, kun näemme, mikä toimii ja mikä oli ylimääräistä, voimme rakentaa seuraavan lintutalon, toivottavasti halvemmalla, nopeammin ja paremmin :)

Kiva, että olet jakanut lintujasi täällä foorumilla, se oli hieno inspiraatio, kun etsin tietoa. Sinä et taida pitää niitä eristettyinä?

F faf sanoi:
Kiva että olet jakanut lintujasi täällä foorumilla, oli hieno inspiraatio kun etsin tietoa. Eikö sinulla olekaan eristetty?
Joo, mielestäni ne ovat oikein ihania lemmikkejä.
Verrattuna kaikkiin huonosti kasvatettuihin koiriin, joita joillakin naapureilla on.

Mutta "kanalat" ovat kyllä eristetty. Se on oikeastaan rakennettu kahden hevosen talliksi, mutta meidän hevosimme menehtyi, joten siitä tuli kanala ja halkovaja.
Talli on rakennettu 120 mm runkotavarasta ja on siis myös eristetty 120 mm lasivillalla.
Silti se vetää paljon suuren liukuoven (josta hevosten oli tarkoitus kulkea sisään ja ulos) kohdalla,
joten joskus talvella vesi vesiastioissa jäätyy.
Mutta meillä on hieman lämpöä päällä, jotta se ei jäätyisi satulahuoneessa.
Yksi ensimmäisistä talvista hankimme lämpölampun ja ripustimme sen suosikkiorren yläpuolelle.
Mutta kukaan ei halunnut istua lämmössä, ne siirtyivät sivuille, joten orren keskikohta jäi tyhjäksi :)

Oletko jo nähnyt tämän artikkelin:
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-honshus-regler-utformning

Maataloustervalevy on päällystetty fenolikalvolla molemmilta puolilta. Muuten se muistuttaa paljon muottivaneria ja maksaa suunnilleen yhtä paljon. Saatavilla mm. osoitteessa www.bonnet.se.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.