Hei!

Tilassa, joka ei aiemmin ollut asuinalue, aion sisustaa laajennuksen asuntooni kerrostalossa. Silloin minun on täytettävä palo- ja äänivaatimukset.

Nykyinen seinä uuden asunnonosan ja portaikon välillä on 9,5 cm jotain betonimaista, huokoista materiaalia, jonka ei ole kantava. (Talo rakennettiin vuonna 1949.) Olen saanut vinkin, että sisäpuolelle jätetään ilmarako (1-3 cm, seinä kallistuu) ja sitten rakennetaan metallikehikoilla lattiaan ja kattoon, seisovat puukehikot 45 x 45 cc 60 lasikuituvillalla välissä. Sitten vanerilevy 12 mm ja kipsilevy 13 mm. Voisiko joku vahvistaa, että tämä, yhdessä nykyisen seinän kanssa, täyttää vaatimuksen Ei 60?

Sitten varsinaiseen ongelmaan. Seinässä on olemassa oleva ovi, jonka aion rakentaa umpeen, mutta kuitenkin säilyttää, jos kadun päätöstä myöhemmin. Ovi avautuu ulospäin, portaikosta oven tulee jäädä ennalleen, mutta sisäpuolelta rakennan sen umpeen niin, ettei siitä näy, että ovia on olemassa.
Yllä kuvatun eristyksen/seinä lisäksi ajattelin oviaukossa rakentaa
1. 45 x 45 puukehikot lasikuituvillalla.
2. Kipsilevy oviaukon kokoisena puukehikoiden/eristyksen ja oven väliin.
3. Kipsilevy oviaukon kokoisena oven eristyksen ja seinän eristyksen väliin.

Toimiiko tämä? Voinko poistaa jonkin kipsilevyistä? Jos voin, minkä? Ja sen sijaan jättää ilmarako?

Ei toimi? Karmin päälle tulee vain yksi kerros kipsiä.

Selvennykseksi, sisältä ulospäin seinä oviaukossa tulee sisältämään:
kipsilevy 13 mm
vaneri 12 mm
puukehikot ja lasikuituvilla
kipsilevy 13 mm *
puukehikot ja lasikuituvilla
kipsilevy 13 mm
ovi jonkinlaisesta viilutetusta lastulevymateriaalista

* tässä ajattelen, että voi olla ongelma. Kipsilevy ei peitä karmia, joka on palavaa materiaalia. Ehkä minun on tehtävä se niin suureksi, että se peittää karmia, laitettava se suoraan seinään ja laajennettava ilmarako seinän ja eristyksen/puukehikoiden välillä (tai oltava yhteys kipsilevyn ja seinän puukehikoiden välillä, mikä heikentänee äänieristystä).

Onko olemassa jotain muuta materiaalia kuin vaneri, joka olisi parempi olematta kallis?

Onko olemassa parempaa tapaa tehdä tämä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.