Tarvitsemme aurinkopaneelijärjestelmäämme (akulla) varten rakentaa EI60-palotilan latoomme (tietenkin tämä on jotain, mitä aurinkoenergiayhtiö ei tiennyt tai välittänyt kertoa meille, mikä tarkoittaa, että järjestelmä on myöhemmin siirrettävä tilaan, mutta se on toinen tarina). Tilaa tulee olevan olemassa olevaan latoon (vanha klassinen puulato) maan tasolla yhdellä ulkoseinällä.
Mitä tulee seiniin/kattoon/oveen, minusta tuntuu, että minulla on kohtuullinen käsitys siitä, mitä on tehtävä (pohjautuu suurimmaksi osaksi tähän asiakirjaan), mutta se, mistä olen epävarma ja en ole löytänyt hyviä ohjeita, koskee ilmanvaihtoa. Tilassa pitäisi olla lähes ilmatiivis (palokaasujen leviämisen estämiseksi) samalla, kun vaihtosuuntaaja ja akku tarvitsevat hyvän ilmanvaihdon.
Ensimmäinen ajatus oli vain asentaa raitisilma-aukko lattian tasolle ja poistoilma-aukko lähemmäksi kattoa, molemmat ulkoseinään, mutta jos tulipalo syttyy, se tarkoittaisi, että palokaasut ja mahdollisesti liekit tulevat suoraan ulkoseinää vasten ja voisivat sytyttää paneelin ja siten levitä rakennuksen muihin osiin.
Tämän estämiseksi harkitsen poistoilma-aukon johtamista suoraan ylös lahnan ja edelleen ulos peltikaton kautta; näin mahdollinen tuli ventiloitaisiin ylös ja "yli" syttyvän puun. Raitisilma-aukko voisi olla lattian tasolla kylmäilmaventtiilillä "vastakkaiseen" suuntaan, eli estämään palokaasujen työntymistä sitä kautta ulos. Kaikki putket jne. metallia, putkien eristyksellä eikä mikään putki suorakis kosketuksissa puuhun:
Toinen mahdollinen vaihtoehto voisi olla käyttää palopeltiä kuten https://soliduct.se/brandspjall-160-ei-60.htm, vaikkakin löydän siitä melko vähän tietoa. Toimivatko ne niin yksinkertaisesti, että rakennetaan vain tavalliset ilmanvaihtokanavat (metallia) tulo-/poistoilmalle ja sitten asetetaan palopelti jokaiseen kanavaan kipsin tasolla ja palopellin ohjeiden mukaisesti?
Olenko oikeilla jäljillä jonkin näistä ratkaisuista kanssa, vai onko parempi tapa? Onko jokin näistä suositeltava? Olenko unohtanut jotain tärkeää?
Pätee myös latoihin, jos siellä on eläintenpitoa (tällä hetkellä vain kaneja, mutta suunnitelmissa on lisätä eläimiä tulevaisuudessa), mutta koska aurinkopaneelien asentaja ei näyttänyt olevan perillä ja miten se kuulosti vakuutusmieheltä, tämä on aika yleinen virhe.
Tarkalleen ottaen, mitkä vaatimukset vaihtosuuntaaja ja akku asettavat ollakseen hyvin tuuletettuja?
Oletan, että tuo tuuletus on tarkoitettu jäähdytykseen ja yleiseen käyttöön ja että tuuletuksen voi käytännössä sulkea palon yhteydessä esimerkiksi palopellillä, jota voi normaalisti käyttää saavuttaakseen sellaisen paloluokituksen puuverhouksella
Hei, olen samassa tilanteessa kuin sinä @02JanDal, olen aloittamassa aurinkopaneelien ja akun asentamista navettarakennukseen ja olen alkanut ymmärtää, että on paljon otettavaa huomioon.
Meillä ei kuitenkaan ole eläimiä tai suunnitelmia niiden hankkimiseksi, mutta kun lukee vakuutusyhtiön tarkistuslistaa/vaatimuslistaa, näyttää siltä, että minun on harkittava jonkinlaista samanlaista ratkaisua, he kirjoittavat "paloluokiteltu tila, jossa ovi ulos".
Olisin kiitollinen, jos voisit kirjoittaa muutaman rivin siitä, miten projekti eteni. Miten ilmanvaihto ratkaistiin ja mitä materiaaleja/kerroksia/mittoja käytettiin seinissä/katossa?
Ilmanvaihto osoittautui huomattavasti helpommaksi ratkaista kuin odotin, kun kirjoitin tätä viestiä; puhuin jonkun kanssa Fire ja neuvonantaja vakuutusyhtiöstä (Länsförsäkringar, he ovat olleet erittäin avuliaita ja olisi pitänyt kysyä heiltä asioita enemmän alusta alkaen) ja riitti vain vetää ilmanvaihto ulkoseinään, aivan kuten tavallisesti. He sanoivat, että se vastaa ikkunaa; paikka, jossa odotetaan liekkien tulevan ulos, jos se palaa. Ainoa tärkeä asia oli, että ilmanvaihto on juuri ulkoseinässä, ettei ilmanvaihtokanavaa (metallista) ole suoraan puukoolauksen kohdalla (tein "taskun", jonka vuorasin kipsillä, jotta aina olisi jotain kanavan ja koolauksen välissä) ja että tarvittaessa palosuojataan räystäs.
En ole vielä saanut vakuutuskaveria uusintakäynnille, mutta tunnen olevani melko varma, että olen tehnyt kaiken oikein ja se hyväksytään.
Voin myös suositella https://www.mindorr.se/massivdorr-ei6035db-brjohansson, halvin paloluokiteltu ovi, jonka löysin. Myös ainoa puusta tehty, mitä olen löytänyt, useimmat muut paloluokitellut ovet luokkaa Ei60 ovat täysin metallisia.
Lähdin pääasiassa liikkeelle LBK välilehti 3 - Rakennustekninen palosuojaus seinien ym. mitoitukseen (luku 8) sekä LBK välilehti 5 - Sähköasennukset joitakin muita sääntöjä vakuutusyhtiön listan rinnalla.
Ilmastointi osoittautui paljon helpommaksi ratkaista kuin odotin kirjoittaessani tätä viestiä; puhuin jonkun kanssa Fire sekä neuvojan kanssa vakuutusyhtiössä (Länsförsäkringar, he ovat olleet erittäin avuliaita ja minun olisi pitänyt kysyä heiltä enemmän asioita heti alusta alkaen), ja riitti, että yksinkertaisesti vedettiin ilmastointi ulkoseinään, aivan kuten tavallisesti. He sanoivat, että se vastaa ikkunaa; paikkaa, josta odottaa, että liekit leimahtavat, jos on tulipalo. Ainoa tärkeä asia oli, että ilmastointi on juuri ulkoseinässä, ettei metallinen ilmastointiputki ole suoraan puurungon kanssa (tein "taskun", jonka päällystin kipsillä niin, että putken ja rungon välissä on aina jotain) ja että suojataan räystäs, jos se on tarpeen.
Vakuutusmies ei ole vielä käynyt uudelleen tarkastuskäynnillä, mutta olen melko varma, että olen tehnyt kaiken oikein ja että se hyväksytään.
Voin myös suositella [linkki], halvin paloluokiteltu ovi, jonka löysin. Myös ainoa, joka on tehty puusta, mitä olen löytänyt, useimmat muut ovet, joilla on paloluokka Ei60, ovat täysin metallia.
Kiitos kaikesta tiedosta ja vinkeistä, erittäin hyvä, on myös helpottavaa kuulla, että ilmastointi voitiin ratkaista helpommalla tavalla.
Aloitan suunnittelemaan omaa ratkaisua, kun olen tarkistanut asian vakuutusyhtiöni kanssa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.