Meillä on talo, jonka kellarissa on autotalli. Melko suuri osa kellarista on "avointa tilaratkaisua" tähän autotalliin päin (varasto, verstas jne.)
Nyt harkitsemme talon laajentamista kumpaankin kerrokseen. Kellarissa olisi tällöin suurempi autotalli. En haluaisi mielellään ovea/seinää uuden ja vanhan autotallin osien välille.
Olen ymmärtänyt, että autotallin ja asuintilojen välillä tarvitaan EI30. Oletan, että tämä koskee myös autotallin olemassa olevaa osaa?
Kaikki seinät ovat muurattuja, joten niiden pitäisi olla OK. Mutta olen epävarma välipohjan suhteen, miten se tulisi arvioida. Se koostuu 200 mm korkeista koolauksista, joiden välissä on mineraalivillaeristys. (Luulen, että eriste on 95 mm). Sen alla on 18 mm raakapontti ja 9 mm kipsilevy. Miten voin selvittää, täyttääkö tämä EI30 / REI30? Useimmat löytämäni esimerkit koskevat seiniä tai välipohjien uusrakentamista.
Kiitollinen vinkeistä!
 
Helpoin tapa on joko vaihtaa 9mm kipsi tai kiinnittää 15mm palokipsi. Se on luokiteltu 30 minuuttia.
 
N nomis sanoi:
Meillä on talo, jossa autotalli on kellarissa. Aika suuri osa kellarista on "avointa tilaa" autotallille (varasto, työpaja jne.) Nyt harkitsemme talon laajentamista molemmissa kerroksissa. Silloin kellariin tulisi isompi autotalli. Ei mielellään haluttaisi ovea tai seinää uuden ja vanhan autotallin välille. Olen ymmärtänyt, että autotallin ja asuintilan välillä tarvitaan EI30. Oletan, että tämä koskee myös autotallin olemassa olevaa osaa? Kaikki seinät ovat muurattuja, joten niiden pitäisi olla OK. Mutta välipohjan osalta olen epävarma, miten se tulisi arvioida. Se koostuu 200 mm korkeista palkeista, joiden välissä on mineraalivillaeristystä. (Luulen, että eristys on 95 mm). Sen alla on 18 mm raakalauta ja 9 mm kipsilevy. Miten voin selvittää, täyttääkö tämä EI30 / REI30 vaatimukset? Useimmat löytämäni esimerkit käsittelevät seiniä tai välipohjarakenteiden uudisrakentamista. Olisin kiitollinen vinkeistä!
Oletko varma, etteivät vaadi IE60?

Kaksinkertainen kipsilevy ja Rockwool ovat yleensä helpoin ratkaisu.
 
Kiitos vastauksesta!
Silti edelleen hämmentynyt... Löysin tämän träguidenistä sen jälkeen, kun loin ketjun:
kellaripalkkikerros palkit rakenteellisesta puutavarasta tai liimapuusta, ≥ 45x170 (VB1974 tai VB3100), keskietäisyys ≤ 600 mm, yläpuolella varustettu ≥ 22 pontatuilla lattialevyillä tai 23x95 aluslauta (VB2055) ja alapuolella varustettu vähintään 9 mm verhouksella (tiheys ≥ 450 kg/m3) harvalla paneelilla 22x70 (VB0804) c 400 mm vaihtoehtoisesti 17x95 aluslauta (VB2049), täyttää vaatimuksen palotekniselle luokalle EI 30.
 
R Robert-san01 sanoi:
Varmasti etteivät vaadi IE60?

Kaksinkertainen kipsi ja Rockwool ovat yleensä helpoimmat ratkaisut.
Kyllä, kunta vastasi, että on EI30, joka on voimassa. Toivottavasti he pysyvät tässä, jos päätämme jatkaa ja hakea rakennuslupaa.
 
N nomis sanoi:
Ja, kommunen svarade att det är EI30 som gäller. Hoppas att de står fast vid det om vi väljer att gå vidare och söka bygglov.
Varmista, että saat sen kirjallisena!

Muista, että myös sisäovien ja karmien on täytettävä IE-luokka.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.