Hei, mietin onko kukaan rakentanut kevytsoraharkoista paloeristettä, onko jotain erityistä huomioitavaa. Minulla on lastulevyt seinissä enkä ole tarkistanut onko olemassa jonkinlaista toista paloeristemateriaalia, tietääkö joku täällä ehkä.
Kiitos etukäteen// Verrra
 
Olen muurannut kevytsoraharkoista palomuurin Keddy Minette -takan taakse. Käytin 100x200x600 -kokoisia harkkoja ja tavallista kaakeliliimaa saumauksessa. Porausreiät ja upotin ruuvin joka toiseen harkkoon (ruuvasin OSB-levyyn). Erittäin helppoa työtä, ja jos teet sen "huolellisesti", voit maalata suoraan kuivumisen jälkeen. Nuohooja oli hieman epäileväinen, kun kysyin, onko kevytsora hyväksytty palomuurissa, mutta sain luvan ennen kuin muurain. Vinkkinä on kysyä nuohoojaltasi.
 
Palomuuri löytyy usein lisävarusteena takalle. Itse rakensin sen käyttämällä 3 kpl 45 mm pystyssä olevaa metallikoolausa sekä masterboardia (tulenkestävä levy). Levy maalattiin tekstuurimaalilla, jotta se näyttäisi rapatulta.
 
Kiitos vastauksistanne. Ajattelin myös tarkistaa piirinuohoojalta, hänellä pitäisi olla paljon kokemusta palomuureista ym. Olin myös ajatellut maalata struktuurivärillä.
Mukavaa päivänjatkoa // verra
 
Yleinen kysymys vain.. jos rankaan tavallisella puulla ja sitten peitän kahdella 13 mm kipsilevyllä. Miten se luokitellaan? EI ?
 
PeterF sanoi:
Yleinen kysymys vain.. jos käytän tavallista puuta ja sitten verhoan kaksinkertaisella 13 mm kipsilevyllä. Miten se luokitellaan? EI ?
Kaksinkertainen kipsilevy toisella puolella ja puiset koolaukset EI 15 uskon, että voi olla myös EI 30... Myös REI15 jos näin on, mutta rakenteen ei pitäisi olla kantava...
 
Kiitos, yritän tutkia edelleen :)
 
On olemassa erityisiä kiviä, jotka ovat "onttoja takapuolelta" palomuurin rakentamista varten. Ne eivät rakenna yhtä paljon kuin muut hyväksytyt palomuurit. Yleensä nyrkkisääntönä on, että tarvitaan tiilirivi palavien materiaalien suojaksi. Näin on yleensä rakennettu vanhoissa keittiöissä puuhellan ja keittiökaapin väliin. Anoppi asensi puuhellan keittiöönsä ja siinä käytettiin vain 50 mm ytongia/kevytbetonia, mikä johti siihen, että keittiökaappi oli melkein syttyä tuleen. Se johti savun kehittymiseen ja puu oli muuttunut aivan mustaksi. Jos kyseessä on seinä takan takana, se on yleensä melko ilmava takan ja seinän välissä, joten se ei lämpene niin paljon; siinä 50 mm leca riittäisi varmasti. Mutta rakenna olemassa olevien sääntöjen mukaan, niin olet turvassa, jos jotain tapahtuu. Lainasin kirjan kirjastosta, kun asensin takkakaminani. Siellä oli kaikki hyväksytyt mitat ja materiaalit. Muun muassa siellä luki, että ei riitä pelkästään asettaa levy puulattian päälle avotakan eteen. Sen tulee myös olla ohut levy palamatonta materiaalia levyn ja puun välissä. Takan myyntipisteissä on saatavilla erityisiä puristettuja mineraalivillalevyjä (noin 3 mm). Uskon myös, että kipsi olisi hyväksytty. Kun itse asensin uuden levyn kotona, jätin tämän eristyksen väliin eikä nuohooja ole sanonut siitä mitään.
 
Tietääkö kukaan, mistä löytää voimassa olevat bestämmelser?
 
Kuinka kaukana seinästä tulee olla savukanava, joka nousee kerrosta alempaa? täytyykö tämän seinän olla paloluokiteltu vai koskeeko tämä vain alakerran takan takana?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.