4 017 lukukertaa ·
23 vastausta
4k lukukertaa
23 vastausta
Palkki/palkki
Kuten tässä kirjoitetaan nyt, ajattelin sitä, reikä ei ole läpivienti vaan 50mm syvä palkkiin, joka on 100mm, tai oikeastaan reikä on vain 30mm syvä, mutta ei uritettu koko matkalta, yleensä laitetaan tolpat aivan ikkunoiden viereen, jotka pitävät ylhäällä hirttä? Siinä tapauksessa on tolppa 600mm reikäkohdasta ja 400mm kattotuolista.
No, talon muissa osissa ei porata reikiä, tulee näkyvä kaapeli sen sijaan
No, talon muissa osissa ei porata reikiä, tulee näkyvä kaapeli sen sijaan
Hmm.. ei kukaan muu, jolla olisi ehdotuksia? tai tietää mitään kantavuudesta? mitä itse kuvittelen, niin ei ole suurempaa vaaraa koska tolppa on niin lähellä kattotuolia ja palkkia ei ole sahattu poikki vaan siinä on reikä, joka on 75mm halkaisijaltaan ja 50mm syvä, palkissa joka on 200x100mm, ehkä hieman enemmän kuin 200, mutta mitäpä minä tiedän, olenhan vain iloinen amatööri 
Koska en tiedä mitään siitä, miten alkuperäinen suunnittelija on laskenut palkin (tai miksi se on siellä), on kysymykseesi mahdotonta vastata 100 % varmuudella.hugodog sanoi:Hmm.. kukaan muu ei ole ehdotuksia? tai tietää jotain kantavuuksista? mitä itse kuvittelen, ei ole suurta vaaraa, koska tolppa on niin lähellä kattotuolia ja palkki ei ole sahattu kahtia, vaan siinä on reikä, jonka halkaisija on 75 mm ja syvyys 50 mm, palkki on 200x100 mm, ehkä hieman suurempi kuin 200, mutta mitä minä tiedän, olenhan vain iloinen amatööri![]()
Spontaanisti en pidä loveamista katastrofaalisena, mutta kun katsoo palkin mittoja, se on heikennetty noin 50 % alkuperäisestä kantavuudesta/kestävyydestä.
Jos suunnittelija on ylimitoittanut sen, on vähemmän vaaraa kuin jos se on tarkalleen laskettu yläpuolisen kuorman mukaan.
Jos se on ns. tunteella mitoitettu eli mitat on arvioitu epämääräisesti (paljon viittaa siihen, koska korkeus on kantavuuden kannalta tärkein, ei leveys, minkä amatöörit usein jättävät huomiotta) ja alimitoitettu, voi se olla OK tai suuri riski.
Lisäys:
Noin 45 vuodessa rakennusalalla työntekijänä, rakennusmestarina, suunnittelijana, tarkastajana, rakennusinsinöörinä, rakennuttajana, tarkastajana jne. olen tavannut kaikenlaisia 'rakenteita', joita en pysty saamaan kestämään, vaikka laskisin kaikkien taiteen sääntöjen ja voimassa olevien normien mukaan, mutta jotka ovat todistettavasti pysyneet pystyssä >100 vuotta. Silloin ne ovat usein seuranneet vanhaa sanontaa: 'niin kauan kuin natisee, se kestää'. Ongelma on, että natinan ja romahduksen välinen raja on hiuksenhieno. Romahdus voi siksi usein aiheuttaa dramaattisia vaikutuksia, kun se kuuluu. Tavallisesti romahdus.
Kävin rakennuslautakunnassa ja katsoin piirustuksia, löysin yhden seinien sääntelyistä ym., en muistanut tarkalleen mitä siinä luki, joten en tilannut sitä koska ajattelin, että se oli juuri se, mikä minulla oli kotona, tulin kotiin ja katsoin, enkä löytänyt sitä
, joko minulla ei koskaan ollut sitä tai se on hukassa, täytyy mennä maanantaina ja tilata...
On varmaankin parasta antaa jonkun tietävän henkilön tulla katsomaan koko asiaa ja arvioida tilanne, se tulee kai aika kalliiksi, jos jotain sattuisi tapahtumaan?
kiitos kaikesta avusta muuten
On varmaankin parasta antaa jonkun tietävän henkilön tulla katsomaan koko asiaa ja arvioida tilanne, se tulee kai aika kalliiksi, jos jotain sattuisi tapahtumaan?
kiitos kaikesta avusta muuten
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Se ei auta mitään, vaikka käyttäisi tulppaa. Jos puukuidut on sahattu poikki, niin sitten ne ovat poikki. Jos palkin alkuperäinen kantokyky halutaan palauttaa, se on vahvistettava ulkopuolelta.
Klikkaa tästä vastataksesi