16 810 lukukertaa ·
24 vastausta
17k lukukertaa
24 vastausta
Palkki julkisivussa vai ei?
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Aion rakentaa terassin, jonka lattia tulee juuri altanoven alle, eli toisen kellari-ikkunan yläpuolelle (katso kuva). Nyt olen ymmärtänyt, että ei aina ole hyvä idea kiinnittää kantavaa linjaa tiiliseinään, koska se ei ehkä ole kantava. Joten kysymykseni on, miten tiedän, onko se kantava julkisivu vai ei. Onko kenelläkään ideoita vain katsomalla kuvaa? Talo on rakennettu 1946, jos se voi olla vihje.
Jos en voi kiinnittää kantavaa linjaa julkisivuun vaan joudun rakentamaan itsenäisen terassin pylväillä lähellä seinää, eikö ole riskiä, että häiritsee salaojitusta, joka kulkee talon ympäri, jos asettaa pylväät?
Kiitollinen ajatuksista!
Jos en voi kiinnittää kantavaa linjaa julkisivuun vaan joudun rakentamaan itsenäisen terassin pylväillä lähellä seinää, eikö ole riskiä, että häiritsee salaojitusta, joka kulkee talon ympäri, jos asettaa pylväät?
Kiitollinen ajatuksista!
Ei, salaojitukseen ei vaikuta. Erityisesti ei, kun kyseessä on kellarillinen talo.
Jos maa ei vietä, ei tarvita myöskään pilareita.
Edit:
Ei ole mitään syytä kiinnittää tavallista puuterassia julkisivuun, pikemminkin päinvastoin.
Jos maa ei vietä, ei tarvita myöskään pilareita.
Edit:
Ei ole mitään syytä kiinnittää tavallista puuterassia julkisivuun, pikemminkin päinvastoin.
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Tarkennus: terassilattia tulee siis menemään kellarin ikkunan ja terassin oven välillä kuvassa, joten paaluja tarvitaan, koska terassin lattia tulee olemaan melkein 1 metrin korkeudella maasta. Mutta tarkoitat ehkä silti, että terassia ei tarvitse kiinnittää julkisivuun? Hyvä tietää, että salaojitus ei vaikutu, jos minun täytyy kuitenkin olla paaluja sisimmässä osassa.Oldboy sanoi:
Salaojitus tulisi olla kellarin lattian tason alapuolella, joten se ei vaikuta.
Täytemateriaalin seinän lähellä pitäisi olla hyvin vettä läpäisevää, joten pilarit eivät tarvitse erityisen syvää kaivamista, koska routanousun riski on pieni.
Täytemateriaalin seinän lähellä pitäisi olla hyvin vettä läpäisevää, joten pilarit eivät tarvitse erityisen syvää kaivamista, koska routanousun riski on pieni.
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Ok, kiitos. Onko sinulla ajatusta siitä, voisiko kantopuu kiinnittää julkisivuun vai ei? Mikä on kuitenkin suunnitelma A.useless sanoi:
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Se on betoniseinä / betoniperusta. Ah, tarkoitatko, että kiinnitetään esim. lautoja pystysuoraan betoniperustaan, joka ulottuu kantavaan palkkiin asti ja tukee sitä?
Uudisasukas
· Stockholm
· 374 viestiä
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Skåneskutan sanoi:
Aivan, sehän voisi toimia. Samalla ajattelen, että kantava palkki tulisi kiinnittää alempaan tiilirivistöön, (katso uusi kuva). Tämän tiilirivistön takana on kellarin betonikatto. Ja juuri tämän tiilirivistön alla tulee kellarin betoniseinä... Ehkä se voisi sopia kantavan palkin kiinnittämiseen siihen...Krokkodriljo sanoi:

Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
En tiedä, mutta niin sanotaan niissä sadassa kuvauksessa, viisikymmentäyksi YouTube-klipissä ja vielä useammassa foorumiviestissä, mitä olen lukenut ennen tätä pientä projektia. Se kuulosti aika fiksulta kiinnittää terassi seinään ja sillä tavalla välttyä usealta peruspilarilta ja lisäksi saada tukevuutta sivusuunnassa. Mutta olen avoin kaikille ratkaisuille.Oldboy sanoi:
Ajattelen, että on hyvä pitää kansi täysin erillisenä. Välttyy tekemästä reikiä julkisivuun, ja jos on tarve päästä kannen alle, voi sen vain nostaa ylös. Myös kosteuden kannalta tuntuu paremmalta pitää pieni ilmarako puun ja seinän välissä.
Todennäköisesti ei suuria eroja riskeissä tai kustannuksissa, mutta periaatteellisesta näkökulmasta pidän täysin turhana kiinnittää julkisivuun, mikä voisi aiheuttaa turhaa riskiä ongelmille/hankaluuksille.
Jos pilarit eivät ole tarpeeksi raskaita ja vakaita sivuvoimien käsittelemiseksi, voidaan käyttää vinotukia. Vaihtoehtona korkeat pilarit ovat tavallisia betonilaattoja ja alempi runko/pylväät, tai tavallisia matalia pilareita puupylväillä. Näin on helppo asentaa vinotukia sivuvoimille.
Minkä ratkaisun valitsee, on oma makuasia.
Todennäköisesti ei suuria eroja riskeissä tai kustannuksissa, mutta periaatteellisesta näkökulmasta pidän täysin turhana kiinnittää julkisivuun, mikä voisi aiheuttaa turhaa riskiä ongelmille/hankaluuksille.
Jos pilarit eivät ole tarpeeksi raskaita ja vakaita sivuvoimien käsittelemiseksi, voidaan käyttää vinotukia. Vaihtoehtona korkeat pilarit ovat tavallisia betonilaattoja ja alempi runko/pylväät, tai tavallisia matalia pilareita puupylväillä. Näin on helppo asentaa vinotukia sivuvoimille.
Minkä ratkaisun valitsee, on oma makuasia.

