Aion rakentaa terassin, jonka lattia tulee juuri altanoven alle, eli toisen kellari-ikkunan yläpuolelle (katso kuva). Nyt olen ymmärtänyt, että ei aina ole hyvä idea kiinnittää kantavaa linjaa tiiliseinään, koska se ei ehkä ole kantava. Joten kysymykseni on, miten tiedän, onko se kantava julkisivu vai ei. Onko kenelläkään ideoita vain katsomalla kuvaa? Talo on rakennettu 1946, jos se voi olla vihje.
Jos en voi kiinnittää kantavaa linjaa julkisivuun vaan joudun rakentamaan itsenäisen terassin pylväillä lähellä seinää, eikö ole riskiä, että häiritsee salaojitusta, joka kulkee talon ympäri, jos asettaa pylväät?
Kiitollinen ajatuksista!
 
  • Keltainen tiilitalon seinä, jossa on valkoinen ovi ja ikkunat. Näkyvissä myös maassa oleva pieni ikkuna ja laventelia seinän edessä.
  • Kuvassa on tiiliseinä, jossa on valkoinen oviaukko sekä kellari-ikkuna. Alareunassa on puinen alusta.
Ei, salaojitukseen ei vaikuta. Erityisesti ei, kun kyseessä on kellarillinen talo.

Jos maa ei vietä, ei tarvita myöskään pilareita.

Edit:
Ei ole mitään syytä kiinnittää tavallista puuterassia julkisivuun, pikemminkin päinvastoin.
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Ei, salaojitus ei vaikutu. Etenkään kun kyseessä on talo, jossa on kellari.

Jos maa ei laske, ei tarvita paaluja myöskään.

Muokkaus:
Ei ole syytä kiinnittää tavallista puuterassia julkisivuun, pikemminkin päinvastoin.
Tarkennus: terassilattia tulee siis menemään kellarin ikkunan ja terassin oven välillä kuvassa, joten paaluja tarvitaan, koska terassin lattia tulee olemaan melkein 1 metrin korkeudella maasta. Mutta tarkoitat ehkä silti, että terassia ei tarvitse kiinnittää julkisivuun? Hyvä tietää, että salaojitus ei vaikutu, jos minun täytyy kuitenkin olla paaluja sisimmässä osassa.
 
Salaojitus tulisi olla kellarin lattian tason alapuolella, joten se ei vaikuta.
Täytemateriaalin seinän lähellä pitäisi olla hyvin vettä läpäisevää, joten pilarit eivät tarvitse erityisen syvää kaivamista, koska routanousun riski on pieni.
 
useless useless sanoi:
Salaojituksen tulee olla kellarilattian tason alapuolella, joten se ei vaikuta siihen. Täytemateriaali seinän läheisyydessä tulisi olla hyvin salaojittava, joten pilareita ei tarvitse kaivaa erityisen syvälle, koska routanousun riski on pieni.
Ok, kiitos. Onko sinulla ajatusta siitä, voisiko kantopuu kiinnittää julkisivuun vai ei? Mikä on kuitenkin suunnitelma A.
 
Se riippuu siitä, miten julkisivu on rakennettu.
 
useless useless sanoi:
Se riippuu siitä, miten julkisivu on rakennettu.
Mitä voin nähdä, on yksi kerros tiiliä, sitten ilmarako ja sitten paksumpi kerros tiiliä. Ehkä tämä tarkoittaa, että ei ole hyvä idea kiinnittää kantolinjaa julkisivuun tai syvemmälle?
 
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Mistä seinä tiilen alla koostuu? Ehkä sen voi kiinnittää tiileen ja olla muutama tuki kiinnitettynä alla olevaan seinään?
 
Se on betoniseinä / betoniperusta. Ah, tarkoitatko, että kiinnitetään esim. lautoja pystysuoraan betoniperustaan, joka ulottuu kantavaan palkkiin asti ja tukee sitä?
 
Tyyppi.
 
Skåneskutan Skåneskutan sanoi:
Seinä on betoniseinä / betoniperusta. Ah, tarkoitatko että kiinnitetään esim. laudat pystysuoraan betoniperustaan, jotka ylettyvät kantolinjoihin ja tukevat niitä?
Voit tehdä jotain vastaavaa kuin minä, katso täältä
 
Skåneskutan Skåneskutan sanoi:
Mitä voin nähdä, on yksi kerros tiiliä, sitten ilmaväli ja sitten paksumpi kerros tiiliä. Mikä voi tarkoittaa, että ei ole hyvä idea kiinnittää kantavaa palkkia julkisivuun tai syvemmälle?
Krokkodriljo Krokkodriljo sanoi:
Voit tehdä jotain vastaavaa, mitä tein itse, katso täältä
Aivan, sehän voisi toimia. Samalla ajattelen, että kantava palkki tulisi kiinnittää alempaan tiilirivistöön, (katso uusi kuva). Tämän tiilirivistön takana on kellarin betonikatto. Ja juuri tämän tiilirivistön alla tulee kellarin betoniseinä... Ehkä se voisi sopia kantavan palkin kiinnittämiseen siihen... Talon seinä, jossa on keltaisia tiiliä ja valkoinen ikkuna; tiilien takana on betonikatto.
 
Mikä on tarkoitus kiinnittää terassi julkisivuun?
Mitä se tuo (ylimääräisiä kustannuksia ajan ja materiaalien lisäksi)?
 
  • Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Oldboy Oldboy sanoi:
Mikä on tarkoitus kiinnittää terassi julkisivuun?
Mitä se tuo mukanaan, (paitsi lisäkustannuksia ajan ja materiaalin osalta)?
En tiedä, mutta niin sanotaan niissä sadassa kuvauksessa, viisikymmentäyksi YouTube-klipissä ja vielä useammassa foorumiviestissä, mitä olen lukenut ennen tätä pientä projektia. Se kuulosti aika fiksulta kiinnittää terassi seinään ja sillä tavalla välttyä usealta peruspilarilta ja lisäksi saada tukevuutta sivusuunnassa. Mutta olen avoin kaikille ratkaisuille.
 
  • Tykkään
L. T. P
  • Laddar…
Ajattelen, että on hyvä pitää kansi täysin erillisenä. Välttyy tekemästä reikiä julkisivuun, ja jos on tarve päästä kannen alle, voi sen vain nostaa ylös. Myös kosteuden kannalta tuntuu paremmalta pitää pieni ilmarako puun ja seinän välissä.

Todennäköisesti ei suuria eroja riskeissä tai kustannuksissa, mutta periaatteellisesta näkökulmasta pidän täysin turhana kiinnittää julkisivuun, mikä voisi aiheuttaa turhaa riskiä ongelmille/hankaluuksille.

Jos pilarit eivät ole tarpeeksi raskaita ja vakaita sivuvoimien käsittelemiseksi, voidaan käyttää vinotukia. Vaihtoehtona korkeat pilarit ovat tavallisia betonilaattoja ja alempi runko/pylväät, tai tavallisia matalia pilareita puupylväillä. Näin on helppo asentaa vinotukia sivuvoimille.
Minkä ratkaisun valitsee, on oma makuasia.
 
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.