Aion rakentaa carportin ja siinä on avoin osa piirustuksen mukaan.
Tarvitsen teräspalkin, jotta en vie liikaa korkeutta.
Rakennesuunnittelijan laskelman mukaan sen tulee olla hea 340.
6533 jänneväli ulkoseinän aukko.
Betonitiilet ilman eristystä, lumikuorma 2
27 asteen kallistus katolle
Kuulostaa mielestäni ylimitoitetulta.
Onko kenelläkään tietoa siitä? Rakennuspiirustus autokatoksesta ja varastosta, joihin merkitty teräspalkki ja mitat: 6533 mm leveys, 19,7 m² varasto, 44,6 m² autokatos, 27 asteen katonkallistus.

6.5 metriä on pitkä. Tarvitaan kunnollisia varusteita. Muuten joudut käyttämään paksua liimapuupalkkia. tai tolppa keskellä riviä. Silloin voit pienentää mitoitusta.

Kun tulee myrsky, haluaa nukkua rauhassa. :)

Kyllä se on pitkä, mutta se ei ole mikään suuri rakennelma. Luulisin, että pärjään 450-495*115 liimapuulla. Mielestäni 260 HEA:n pitäisi riittää. Olenhan rakennusmies enkä suunnittelija, mutta jotain on kuitenkin tullut nähtyä. 340 HEA painaa lähemmäs 700 kg :( Haluaisin vain saada toisen mielipiteen, koska luulen hänen laskeneen sekä vyön että tuplavaljaat. Olisin mielelläni laittanut keskituen, jos se olisi minusta kiinni.

Kuinka paljon kantaa 340 HEA?

Mielestäni se on erittäin mielenkiintoinen kysymys, koska olen miettinyt samaa tuplakatosajoneuvolle ja pitämällä matalaprofiilikaton.

Oletko selvittänyt, mitä materiaali ja nosturi maksaavat palkin nostamiseen? Onko se sen arvoista?

moroten sanoi:
Olisin mielelläni laittanut keskimmäinen pylväs, jos se olisi ollut minusta kiinni.
Eikö se ole sinun rakennus?

Kuten kuulostaa 340*340mm:)
En ole tarkistanut, mutta veikkaan noin 2000kr/m
Nosturi riippuu kuljetusetäisyydestä jne., mutta välillä 1000-1500/tunti

Mielestäni mitat kuulostavat liioitelluilta, mutta on otettava huomioon, että se ei ole vain palkin jänneväli. Sinulla on myös 7m jänneväli kattotuoleille, mikä tekee melko suuren painavan alueen.

öringen sanoi:
Eikö se ole sinun rakennuksesi?
Ei, mutta aion rakentaa sen.
En osaa itse laskea teräspalkkeja, joten sain yksinkertaisen laskelman "piirtäjältä".
Tuntuu vain vähän liioitellulta, vai mitä?
Muuten minun täytyy suostutella asiakasta lisäämään toisen tolpan ja käyttämään liimapuuta sen sijaan.. halvempaa ja parempaa mielestäni.

Olen jonkin verran harrastanut palkkiin liittyviä laskelmia, kun on kyse teräksestä ja mielestäni (spontaanisti, en ole laskenut sitä) myös HEA340 kuulostaa hurjimmalta vaihtoehdolta.

P
Näin käy, jos on tarkoitus olla aukko pitkällä sivulla. Ei vain palkki, vaan myös tukirakenteet täytyy kestää todella paljon. Minulla oli sama ongelma ja päätin asentaa keskituen... Leveän, jotta autot olisivat erillään autotallissa. Kysymys on myös, missä päin maata puhumme.

Viimeksi muokattu:
hempularen sanoi:
Mielestäni mitta kuulostaa liioitellulta, mutta on syytä muistaa, ettei kyse ole pelkästään palkin jännevälistä. Sinulla on myös 7m jänneväli kattotuoleissa, mikä luo melko suuren pinnan, joka painaa.
Noin 29 m2 kattopintaa pitäisi kestää.

HEB320 toimi, mutta se painaa 127kg/m ja melkein sama mitoitus lisäksi.

Jos yksinkertaistamme olettaen, että palkin on kestettävä 10ton tasainen kuorma (lumivyöhyke2 x 30m2 + kattotiilet + kattotuolit), laskelmieni mukaan vaaditaan inertia momentti noin 10400cm4, jotta sääntöä maksimikäyristymisestä Pituus/400 (noin 16mm tässä tapauksessa) noudatetaan.

Se täyttää HEA260:n

En ole laskenut mukaan mitään tuulikuormaa, mutta toisaalta on monta kertaa suurempi turvamarginaali plastisoitumiseen (romahdukseen), koska tämä palkki voi taipua huomattavasti enemmän kuin 16mm.

Gabbe1 sanoi:
Jos yksinkertaistamme vähän ja oletamme, että palkin on kestettävä 10 tonnin jakautunut kuorma (snözon2 x 30m2 + takpannor + takstolar), laskelmani mukaan tarvitaan hitausmomentti noin 10400 cm4 kestämään peukalosääntö, että maksimitaivutus saa olla Pituus/400 (tässä tapauksessa noin 16 mm).

Se täyttää HEA260

En ole laskenut mukaan tuulikuormaa, mutta toisaalta on monta kertaa turvamarginaali plastisoinnin (romahduksen) varalta, koska tämä palkki voi taipua huomattavasti enemmän kuin 16 mm
Kuulostaa oikeammalta :) se oli suunnilleen se mitat, jota odotin.
Myös hieman marginaalia "oikeana talvipäivänä"
Mietin, mistä hän on saanut HEA340?
Voisiko olla niin, että hän on laskenut pelkkään pistekuormitukseen?

Kiitos vaivasta :thumbup:

Jos paino on tärkeämpi kuin korkeus, voi valita IPE330:n sen sijaan, se painaa noin 20kg/m vähemmän ja on luultavasti myös edullisempi vaihtoehto.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.