11 844 lukukertaa ·
9 vastausta
12k lukukertaa
9 vastausta
Painekyllästettyä alustakantta varten?
Hei!
Kysymys, johon en ole oikein löytänyt hyvää vastausta googlaamalla:
Onko nykyään ok käyttää painekyllästettyä terassilautaa tukena trossibottnelle/blindbottenille talossa, joka on rakennettu pilariperustukselle?
Olen lukenut hieman hajuongelmista, mutta uskon ettei ongelmia pitäisi tulla, koska koko perustus on avoin joka puolelta lukuun ottamatta terassia, joka tulee ympärille.
Saako sitä yksinkertaisesti käyttää nykyään?
Tässä tapauksessa olen ensisijaisesti kiinnostunut siitä, mikä on nykyisin normi tai suoraan sanottuna sääntöjen mukainen. Voitte mielellään jättää henkilökohtaiset mielipiteenne tästä sivuun.
Seurakysymys:
Mitä voisi olla sopiva käyttää, JOS tämä ei ole sallittua?
Aikeeni on sahata asfaboardin sopimaan lattiajänteeseen, joka sitten lepää 28x120 tai 28x95mm puun päällä naulattuna alapuolelta jänteeseen ja lisäksi naulata asfaboardin yläpuolelta pahvinauloilla, jotta vältetään boardin "roikkuminen" ajan myötä.
Kysymys, johon en ole oikein löytänyt hyvää vastausta googlaamalla:
Onko nykyään ok käyttää painekyllästettyä terassilautaa tukena trossibottnelle/blindbottenille talossa, joka on rakennettu pilariperustukselle?
Olen lukenut hieman hajuongelmista, mutta uskon ettei ongelmia pitäisi tulla, koska koko perustus on avoin joka puolelta lukuun ottamatta terassia, joka tulee ympärille.
Saako sitä yksinkertaisesti käyttää nykyään?
Tässä tapauksessa olen ensisijaisesti kiinnostunut siitä, mikä on nykyisin normi tai suoraan sanottuna sääntöjen mukainen. Voitte mielellään jättää henkilökohtaiset mielipiteenne tästä sivuun.
Seurakysymys:
Mitä voisi olla sopiva käyttää, JOS tämä ei ole sallittua?
Aikeeni on sahata asfaboardin sopimaan lattiajänteeseen, joka sitten lepää 28x120 tai 28x95mm puun päällä naulattuna alapuolelta jänteeseen ja lisäksi naulata asfaboardin yläpuolelta pahvinauloilla, jotta vältetään boardin "roikkuminen" ajan myötä.
Normaalisti se ei ole painettu, mutta ei haittaa tässä tapauksessasi, se on avoinna ja alapuolella vain, kun on riski kosteudelle, esimerkiksi alahirsissä on haitallista olla siellä.
Lauta esim. 28x120 tai 145 leveä, naulataan palkkien alapuolelle, ulottuu ulkopuolelle niin, että siitä tulee kuin hylly boardille makaa, se on normaali menetelmä.
Minkä leveyden haluat hyllylle, päätät itse.
Vain varoitus, kun boardi on paikallaan, on erittäin helppo tehdä virhe ja astua sen päälle, jolloin putoat alas mahdollisesti isojen vahinkojen seurauksena, boardi ei kanna vaan murtuu.
Lauta esim. 28x120 tai 145 leveä, naulataan palkkien alapuolelle, ulottuu ulkopuolelle niin, että siitä tulee kuin hylly boardille makaa, se on normaali menetelmä.
Minkä leveyden haluat hyllylle, päätät itse.
Vain varoitus, kun boardi on paikallaan, on erittäin helppo tehdä virhe ja astua sen päälle, jolloin putoat alas mahdollisesti isojen vahinkojen seurauksena, boardi ei kanna vaan murtuu.
Anna palaa, painettu tulee olemaan suojassa vedeltä ylhäältä ja tulee olemaan avoinna, eli ei suljettuna. Tein melkein samaa ja laitoin asfa painettujen 45x45 päälle.
Utellisuutena voin myös mainita, että yksi niistä hölmöistä, jotka tulivat puhaltamaan eristettä luokseni, teki juuri sen, josta Liteavvarje varoittaa; astui suoraan asfaboardin läpi...
Utellisuutena voin myös mainita, että yksi niistä hölmöistä, jotka tulivat puhaltamaan eristettä luokseni, teki juuri sen, josta Liteavvarje varoittaa; astui suoraan asfaboardin läpi...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuten useless huomauttaa, ei ole tarvetta painekyllästetylle tässä tilanteessa. Painekyllästettyä puutavaraa tulisi käyttää ulkona joko silloin, kun puutavara on alttiina jatkuvalle sateelle (luokka AB) tai kun sillä on maakosketus (luokka A). Se ei lisää mitään tässä tapauksessa.
Talo seisoo kallion päällä ja kallion halkeamat on täytetty betonilla, ainoa vesi, joka talon alle voi päätyä, on sellainen joka puhaltaa sisään sateen aikana
ja se puolestaan kuivuu nopeasti sateen loputtua.
Ehkä voisin säästää muutaman euron valitsemalla käsittelemätöntä puuta.
Tällöin siitä voisi tulla ulkovuoraus, koska se on halvempaa kuin raakapaneeli.
Ehkä voisin säästää muutaman euron valitsemalla käsittelemätöntä puuta.
Tällöin siitä voisi tulla ulkovuoraus, koska se on halvempaa kuin raakapaneeli.
On ok käyttää kyllästettyä puutavaraa soliivien ja myös tukena sokean alapohjan levylle avoimella peruspilarilla. En koskaan käyttäisi asfaboardia vaan sen sijaan käyttäisin sokean alapohjan levyjä sementistä tai 6 tai 9 mm puukuitulevyistä, joita on käsitelty boorilla tai vahalla. Ne ovat oikean kokoisia cc600:lle, joten ne on nopea asentaa. Maalla käytin vierasmajaan avoimella peruspilarilla 17x95 kyllästettyä puutavaraa sokean alapohjan lautoina ja sitten vahattuja sokean alapohjan levyjä. Tästä on 4 vuotta ja kesällä tarkistin peruspilarin ja se näytti täydelliseltä.
T ToRy sanoi:Anna mennä vaan, painekyllästetty tulee olemaan suojattuna ylhäältä tulevalta vedeltä ja on avoimesti ilmassa, eli ei suljettuna. Tein itse melkein saman ja laitoin asfa painekyllästetyn 45x45 päälle.
Pikku kuriositeettina voin mainita, että yksi idiooteista, jotka tulivat ja puhalsivat eristystä minulle, teki juuri sen, mitä Liteavvarje varoittaa; astui suoraan asfaboardin läpi...![]()
Klikkaa tästä vastataksesi
