Aion kiinnittää yhteen 2 kpl 45x145 palkkeja, jotta siitä tulee 1 kpl 90x145.

Onko jotain hyvää liimaa, jota voisi käyttää tähän, tietenkin yhdessä useiden 6x80 C4 rakennusruuvin kanssa.

Kiitos!
 
Polyuretaaniliima on sopiva käytettäväksi, koska se kovettuu kosteuden vaikutuksesta. Mikä uusi painekyllästetty yleensä on, kostea siis.
 
  • Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Uskon, että se on Sättlim sisä- ja ulkorakennuksiin, jota kannattaa käyttää. Mutta puutavaran ei pitäisi olla liian tuoretta, vaan sen on oltava hieman kuivempaa. Mutta olet varmasti jo ymmärtänyt sen.
 
Miksi liimata, liima ei tuo parempaa kantokykyä pystysuunnassa, sivusuunnassa siitä tulee kyllä jäykempää. Kun se on painekyllästetty, se on todennäköisesti ulkona ja ensimmäinen valintani on polyuretaani, mutta ruuveja on laitettava tiheästi, koska liima vaahtoaa kunnolla.

Protte
 
  • Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kokeilin tavallista ulkokäyttöön tarkoitettua puuliimaa ja painekyllästettyä puuta muutama vuosi sitten...
Liimasin kaksi terassilautaa yhteen, täysi peitto liimalla ja hyvä paine.
Ne pysyivät yhdessä ulkona hieman yli kaksi vuotta...
 
Ajattelin, että liima teki siitä jäykemmän ja vaati vähemmän ruuveja? Mutta ehkä on turhaa, jos tarvitaan sama määrä ruuveja?

Kyseessä ovat 3 metrin pituiset palkit, jotka tulee liittää yhteen. Kuinka monta ruuvia on sopiva määrä? Riittääkö 4 kpl tämän tyyppistä 6x80: https://www.toolab.se/fast-traskruv...sbruk-hog-kvalitet-och-korrosionsbestandighet

Vaihtoehtoisesti 6-8 kpl tämän tyyppistä:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-6-x-80-mm-c4-100-st-2000061401
 
Mikä on tarkoitus kaksinkertaistaa sääntö niin lyhyellä etäisyydellä kuin 3 metriä?
 
prototypen prototypen sanoi:
Miksi liimata, liima ei tuo parempaa kantokykyä korkeussuunnassa, tekee kyllä jäykemmäksi sivusuunnassa.
Koska se on painettu niin se on kai ulkona ja ensisijainen valintani on polyuretaani, mutta täytyy ruuvata tiheästi, koska liima kuohuu kunnolla.

Protte
Minulla on tapana laittaa puristimet ja sitten ruuvata.
 
Jos aiot liimata PU:lla, tarvitset luultavasti 2 ruuvia jokaista 30 cm kohden, joten 3 metrin pätkään tarvitaan 20 ruuvia.
Tuleeko trallvirke suoraan 145:ien päälle?

Protte
 
  • Tykkään
Johan Gunverth
  • Laddar…
prototypen prototypen sanoi:
Jos aiot liimata PU:lla, tarvitaan 2 ruuvia jokaista 30 cm kohden, joten se olisi 20 ruuvia 3 metrin palalle.
Tuleeko terassilauta suoraan 145-puiden päälle?

Protte
Sitten minä varmaankin jätän PU-liiman väliin, tulee vähän liikaa ruuveja. Tämä on pergolaan ja 2x45 on lähinnä ulkonäkösyistä, joten monet ruuvit eivät näytä niin hyviltä.

Jos jätetään liima pois, kuinka monta ruuvia olisi sopiva määrä?
 
J joasag sanoi:
Sitten jätän PU-liiman väliin, tulee vähän liikaa ruuveja. Se on pergolaan ja 2x45 on enimmäkseen ulkonäön vuoksi, joten monet ruuvit eivät näytä niin hyvältä.

Jos jätetään liima pois, kuinka monta ruuvia on sopivaa?
Mutta mihin kohtaan pergolaa näitä 90x145 käytetään. Epäilen, että ne ovat pylväinä. Mutta riippumatta siitä, mihin niitä käytetään, yksinkertainen 45x145 riittää enemmän kuin hyvin. Kaksinkertaiset ovat vain esteettisiä. Jos, ja mitä liimaa sitten käytätkin, sillä ei ole merkitystä, koska sitä ei kuitenkaan tarvita. Mutta jos kuitenkin haluat käyttää sitä, sen tulee olla jotain, joka kestää ulkokäyttöä, PU tai sättlim. Ruuvien määrä ei myöskään silloin ole merkityksellinen. Periaatteessa vain niin, että se pysyy yhdessä. 8 kappaletta on se, mitä olisin käyttänyt.
 
Sen sijaan, että käyttäisit useimpia ruuveja, voit käyttää ruuvipuristimia.
 
  • Tykkään
Tjrex
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.