Viime vuosina olen alkanut kiinnostua perinteisestä/kestävästä rakentamisesitaiteesta yleisesti ja erityisesti Shou Sugi Banista tai Yakisugista. Ajatus on tullut mieleeni siitä, mikä kestää pisimpään: painekyllästetty tai poltettu puu (esim. mänty, setri, lehtikuusi)?

Otetaan esim. parvekkeen runko tai miksei terassin/pation runko. Jotakin, joka altistuu kosteudelle ja jonka täytyy kestää pitkään. Mitä luulette, mikä kestäisi pisimpään? Edut / haitat?
 
M
Se riippuu täysin siitä, miten sitä käytetään ja miten sillä rakennetaan.

Jos rakentaa terassin pilareille niin, että koko palkisto on 30 cm maanpinnan yläpuolella, olen täysin vakuuttunut siitä, että käyttöikä tulee olemaan samanlainen, mutta vaikka puu on poltettu, se on öljyttävä.

Jos taas palkisto asetettaisiin suoraan maahan, painekyllästetty puu eläisi luultavasti 3 kertaa pidempään.

Sen lisäksi on paljon käsityöhön liittyvää, joka on ratkaisevaa poltetulle, eli painekyllästetty puu on paljon kiitollisempi rakennusmateriaali, koska se ei vaadi vedenpoistoa, öljyämistä ja vastaavaa kestääkseen pitkään.
 
  • Tykkään
mutumutunga
  • Laddar…
M
Sho Sugi Ban ei oikeastaan ole mitään ainutlaatuista, Ruotsissa olemme polttaneet maahan asetettavia tolppia satojen vuosien ajan, ja se kestää todella hyvin verrattuna ympäristövaikutukseen. Mutta polton tulee olla tehokasta, jotta ulommat 5-10mm todella palavat kunnolla hiiltyneiksi. Uskon, että ainoastaan ulkonäön vuoksi polttaminen ja harjaaminen vaikuttaa vain marginaalisesti käyttöikään.
 
  • Tykkään
Gustav Snick ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.