Olen suunnittelemassa maatelinettä aurinkopaneeleille painekyllästetystä puusta, sillä en halua paneeleita talooni enkä löydä valmista telinejärjestelmää järkevin kustannuksin, joka ei tunnu heikolta tai ruman näköiseltä. Rakentamisen kriteerit ovat, että sen tulee sijoittua itä-länsi -suunnassa ja olla suhteellisen matalalla rakennuskorkeudella. Alla olevassa tapauksessa rakenne tulee olemaan vain 1778 mm kantolinjaa korkeampi, joten kokonaiskorkeuden odotetaan olevan hieman alle 2 metriä.
Kysyn nyt, onko kenelläkään mielipiteitä konseptistani, erityisesti mitoituksesta tuulikuormien kestämiseksi. Alla näette kolme kuvaa siitä, mitä olen ajatellut.
Kaltevuus on 20 astetta ja aurinkopaneelien jänneväli on 5200 mm. Ne sijaitsevat 170x45x5400 mm lankuilla.
Kaikki lepää kolmen kantolinjan päällä, jotka koostuvat 195x45 lankuista ja jotka kiinnitetään 700 mm pilareihin, jotka eivät ole mallissani mukana. Keskellä oleva pystysuora rivi lankuista on 170x45 metrin välein olevalla etäisyydellä, kaikki osastot on ristiin jäykistetty 170x45:llä, mikä näkyy selkeämmin alla olevassa kuvassa. Viistosidos alimmasta kantolinjasta tukeen koostuu myös 170x45:stä ja se ulottuu tuen jännevälin keskelle. Tämäkin on 20 asteen kulmassa.
Yllä näkyy poikkileikkaus, joka osoittaa yläkantolinjan rakenteen. Ylälankku on 170x45.
Ajattelin asentaa koko laitoksen pilareille niin, että ne näkyvät mahdollisimman vähän valmiilta maalta, koska se tulee aitausalueelle. Aion laittaa kumimattoa betonilaattojen alle edessä pitääkseni ruohon poissa (koko järjestelmä seisoo vanhalla laidunalueella). Kuvassa ei näy ristijäykistystä, joka tehdään 170x45x5400 mm lankuissa jännevälin keskelle lisästabiilisuuden saamiseksi sivusuunnassa, suunnittelen 70 tai 95 mm lankkuja tähän. Kaikki kiinnitetään ET-T rakennusruuveilla sekä kulmalevyillä ja ankkuriruuveilla maksimaalista varmuutta varten.
Kaikki puutavara tulee olemaan NTR-luokka A. Kaikki kiinnikkeet kuumasinkittyjä ja kiinnitykset vähintään luokkaa C4.
Tämä on ensimmäinen luonnokseni telineestä ja otan kiitollisesti vastaan kaiken palautteen. Joskus minulla on taipumus ylimitoittaa ja ottaa kaikki huomioon, mutta tuo tuulikuormien kesto ei ole vahvuuteni, ja minun on myönnettävä, että tietoni ovat paikoittain puutteellisia.
Kiinnostuneille malli on tehty Onshapessa, jota voi käyttää ilmaiseksi.
Olen suunnittelemassa maatelinettä aurinkopaneeleille painekyllästetystä, sillä en halua paneeleja taloni päälle enkä löydä valmista telinejärjestelmää järkevään hintaan, joka ei vaikuta heikolta tai ruman näköiseltä. Rakennusvaatimukset ovat, että sen tulee olla Itä/Länsi-suuntainen ja suhteellisen matalalla rakennuskorkeudella. Alla olevassa tapauksessa rakenne nousee vain 1778 mm kantopalkin yläpuolelle, joten kokonaiskorkeudeksi odotetaan hieman alle 2 m.
Kysynkin nyt, onko jollain mielipiteitä konseptistani, erityisesti mitoituksesta kestää tuulenrasitukset.
Alla näette kolme kuvaa siitä, mitä olen ajatellut.
[kuva]
Kaltevuus on 20 astetta ja aurinkopaneelien jänneväli 5200 mm. ne lepäävät 170x45x5400 mm lankuilla.
[kuva]
Kaikki lepäävät kolmen kantopalkin päällä, jotka koostuvat 195x45 lankuista ja jotka kiinnitetään 700 mm perustuspaaluihin, jotka eivät ole mukana mallissani. Keskellä oleva pystyrivi koostuu 170x45 lankuista 1 m välein, kaikki osat on ristikytketty 170x45 mikä näkyy selkeämmin alla olevassa kuvassa. Alakärjestä kohdistuva tukipuoli on myös 170x45 ja ulottuu tuen keskelle. Sekin on 20 asteen kulmassa. [kuva]
Yllä näkyy poikkileikkaus, jossa näkee yläkantopalkin rakenteen. Ylin lanka koostuu 170x45.
Ajattelen, että koko järjestelmä asennetaan perustuspaaluihin, jotta ne näkyisivät mahdollisimman vähän valmiin maanpinnan yläpuolella, sillä se tulee aidatulle alueelle. Laitan kumikankaan betonilaattojen alle eteen pitämään ruohon loitolla (kaikki asetetaan vanhalle laidunmaalle). Kuvassa ei näy ristikytkentää, joka tullaan suorittamaan 170x45x5400 mm lankkujen jännevälin keskellä vakauden lisäämiseksi sivusuunnassa, ajattelen 70 tai 95 mm lankuista tähän. Kaikki kiinnitetään ET-T rakennusruuveilla sekä kulmalevyillä ankkuriruuveilla, jotta henkseleitä ja vyötä on. Kaikki puutavara on NTR luokka A. Kaikki kiinnikkeet kuumagalvanoitu ja kiinnitykset vähintään luokkaa C4.
Tämä on ensimmäinen luonnokseni telineelle ja otan kiitollisena vastaan kaiken palautteen. Joskus minulla on taipumus ylimitoittaa ja ottaa kovasti, mutta tuo tuulikuorma-asioista en ole varsinainen asiantuntija ja on tunnustettava, että tietoni ovat osittain puutteelliset.
Kiinnostuneille malli on tehty Onshape, jota voi käyttää ilmaiseksi.
Kiitos ajastanne
//Anders
Näyttää tukevalta, eikä ole suoria mielipiteitä kantavasta rakenteesta. Sen sijaan sinun on oltava tarkkana ylöspäin suuntautuvasta voimasta, joka syntyy kun tuulee ”päätyyn” kohti. Sen käsittelemiseksi rakenteen on oltava riittävän painava ja/tai ankkuroitava maahan. Tietenkin voi tuulla myös ”pitkä sivu” kohti.
Olen vähän kahden vaiheilla asentaa 700 mm peruspilareita tai käyttää Jula:n maaruuvia. Meillä on täällä moreenimaata, joka pitää kiinni äärimmäisen hyvin, mutta peruspilari on kyllä pomminvarmempi oman painonsa vuoksi. Minun varmaan täytyy alkaa laskemaan rakenteen omaa painoa ennen kuin päätän, mille tielle lähden. Mahdollisesti voi tulla yhdistelmä muutamasta peruspilarista ja täydentämisestä maaruuveilla.
Olen vähän kahden vaiheilla siitä, että asennanko 700 mm pilarin vai Jula:n maaruuvit. Meillä on moreenimaata täällä, joka pitää erittäin tiukasti kiinni, mutta pilari on pomminvarmempi oman painonsa ansiosta. Minun täytyy varmaan aloittaa laskemalla rakenteen oma paino ennen kuin päätän, mihin suuntaan menen. Mahdollisesti se voi olla yhdistelmä muutamilla pilarilla ja täydennyksenä maaruuveilla.
Maaruuvi täytyy olla kohtuullisen pitkä saadakseen kunnolla kapasiteettia vetoon. Olisin valinnut betoniratkaisun. Älä unohda, että keskikannatus saa kaksinkertaisen kuorman verrattuna ulkoreunoihin. Mikä on koko? 100 neliömetriä?
Yhteensä on noin 35m2 per puoli, joten yhteensä 70m2 paneeleja. Betonikopit ovat todennäköisesti tarpeen, koska joka tapauksessa minun on hankittava kaivinkone kaapelin asentamiseksi noin 80 metrin päähän. Lisäksi plinttien lisääntynyt omapaino on melko kiitollinen asia. Yritän laskea kaiken puun kokonaispainon huomiseen mennessä nähdäkseni mihin päädyn. Tosin näkee melko paljon autokatoksia ja lasitettujen terassien kattoja, joissa on huomattavasti heikompi rakenne ja jotka ovat yhä pystyssä monen vuoden jälkeen, mutta en halua ottaa riskejä näin kalliissa asennuksessa vain siksi, että kaivaminen on tylsää.
Yhteensä noin 35 m2 per sivu, joten yhteensä 70 m2 paneeleja. Betonipalkit ovat luultavasti tarpeen, koska minun on joka tapauksessa tuotava kaivinkone kaapeliasennusta varten, noin 80 m. On myös melko kiitollista, että paalut lisäävät omapainoa. Yritän laskea kaikkien puutavaroiden kokonaispainon huomiseen mennessä nähdäkseni mihin päädyn. Kyllä on tosin nähty useita autokatoksia ja katoksia paljon hennommalla rakenteella, jotka ovat pysyneet pystyssä useiden vuosien ajan, mutta en halua ottaa riskiä niin kalliilla asennuksella vain siksi, että on ikävää kaivaa.
Kyllä, mutta jos en muista väärin, niin 50 vuoden tuulensäännöt pätevät, joten tarvitaan kunnon tuulta, jotta siihen päästään.
Jos teet paaluille pohjalevyn, joka ulottuu varren ulkopuolelle, saat maasta ilmaista painoa.
Ylöspäin suuntautuva tuuli on suuruusluokkaa 0,5 kN/m2; joten yhteensä 35 kN. Vastaa 3500 kg
Eikö pitäisi voida laskea osa vetovoimasta perustuksen painosta jo alusta alkaen? Ajattelen 700 mm perustusta, jossa enintään 100 mm maanpinnan yläpuolella, ja sen oma paino on noin 50 kg, mutta se on kartiomainen muoto ja pitäisi jo siinä vaiheessa ottaa hyvin tukea maata vasten, jos lasketaan vetovoima suoraan pystysuorassa. Todennäköisesti perustukseen kohdistuu myös taivutuskuormitus, joten sen täytyy kiertyä irti maasta noustakseen ylös ja siksi sen täytyy siirtää melko paljon moreenimaata mukanaan.
Ajatteletko, että kaadetaan koko palkki maan alle koko plinttirivin pituudelta vai riittääkö, että porataan muutama kiila alareunaan ja lyödään pari säkkiä plinttibetonia ennen täyttöä?
Eikö pitäisi pystyä huomioimaan osa perustuksen vetovoimasta jo alusta alkaen? Ajattelen, että 700 mm perustuksella, joka on enintään 100 mm maanpinnan yläpuolella, on oma paino noin 50 kg, mutta se on kartiomainen muodoltaan, mikä pitäisi jo siinä ankkuroitua hyvin maata vasten, jos lasketaan vetovoimaa suoraan pystysuoraan. Todennäköisesti perustukseen kohdistuu myös taivutusvoimaa, mikä tarkoittaa, että sen täytyy kiertyä irti maasta päästäkseen ylös, ja siten täytyy siirtää mukanaan melkoisesti moreenimaata.
Mikä pitää vastaan? Se on maaperä, ja maaperä on huokoinen. Lisäksi ollaan lähellä pintaa, joten ei ole suurempaa ylipainekuormaa.
Mitä olen unohtanut, on se, että "kattoristikot" altistuvat tuulelle, joten siihen kohdistuu noste- ja vaakakuorman yhdistelmä. Mutta nyt alkaa olla monimutkaista. Joten olisin ankkuroinut koko nostovoiman kohtisuoraan "kattoa" vasten. Mutta tämä on teoreettinen pohdinta.
Olen erittäin kiitollinen panoksestasi täällä. Millä tuulennopeudella saavut 0,5kn/m²? Useimmiten, kun ostaa valmiita jalustaratkaisuja, ne lasketaan 26m/s mukaan, mutta ei haittaa, jos mitoitus on hiukan korkeammille tuulennopeuksille. Tein nopean karkean laskelman paneelien ja rakenteen omapainosta, eikä se näytä kovin pahalta. Palaan lukujen kanssa päivän aikana.
26 m/s ei riittäisi siellä, missä asun lähellä merta länsirannikolla. Haluaisin varmaan 40 m/s kuitenkin. Paikalliset olosuhteet ovat siis todella tärkeitä tietää.
Asun Keski-Skoonessa (Höör). Boverketin mukaan 50 vuoden myrskyn referenssikeskituuli on 25 m/s 10 minuutin aikana 10 metrin korkeudessa. Maasto, jossa asun, on niittyä, jota ympäröi metsä. Pisimmässä suunnassa metsään on noin 1 km matka puurajaan länteen.
Rakenteeni painot näyttävät tältä:
Paneelien oma paino: 1260 kg
195 mm palkit kantolinjoissa: 112 kg
Kattotuolit: 442 kg
Pystysuorat 170 mm palkit: 67 kg
18 pylvästä 700 mm: 1026 kg
Kokonaispaino noin 2907 kg.
Yksi vaihtoehto paremmin ankkuroituihin pilareihin on käyttää maaporaa (esim. https://www.skurupsborren.se/) ja ensin porata suoraan alaspäin jonkin matkaa ja sitten suunnata useita (2 tai 3) koloja sivuille. Tein tämän lipputangolle ja se toimi erinomaisesti. Silloin saat myös koskemattoman maan pilarin ympärille, koska et täytä maata takaisin vaan valat betonia suoraan reikään. Kuvittele muoto kuvana alla, mutta ehkä vaikea saada niin paljon kulmaa alempiin reikiin.
Olen erittäin kiitollinen panoksestasi tässä. Missä tuulen nopeudessa pääset 0,5kn/m²? Yleensä, kun ostaa valmiita jalustaratkaisuja, he laskevat 26m/s, mutta ei haittaa, jos mitoitetaan hieman suuremmille tuulennopeuksille. Tein nopean arvioinnin paneelien ja rakenteen omapainosta ja se ei näytä ollenkaan pahalta. Palaan lukujen kanssa päivän aikana.
Se on hyvä 🙂. Tein olettamuksen kuormasta, joka tuntui sopivalta, aiemmasta projektista. Joten en ole laskenut erityisesti sinun tapaukseesi. Mutta saadaksesi kuorman suuruusluokan.
Asun keskellä Skånea (Höör). Rakennusviraston mukaan olemme 25 m/s referenssikeskituulella 10 minuutin ajalta 10 metrin korkeudella 50 vuoden myrskylle. Maasto, jossa asun, on niittyä, jota ympäröi metsä. Pisin etäisyys metsään on lännessä ja noin 1 km puulinjaan.
Rakenteeni painot ovat seuraavat.
Paneelien omapaino: 1260 kg
195 mm koolaukset kannattimissa: 112 kg
Kattoniskat: 442
Pystyssä olevat 170 mm koolaukset: 67 kg
18 perustuspilaria 700 mm: 1026 kg
Kokonaispaino noin 2907 kg.
Se kestää, minun telineeni on heikompi ja se on kestänyt 5 vuotta. Mitä sinun pitäisi huomioida, on että puu kuivuu kesällä, minkä vuoksi paneelini irtosivat ja liukuivat alas, joten jouduin kiristämään uudelleen, joten älä säästä ruuvien/kiinnityspisteiden kanssa, jos käytät ruuvia ja prikkaa. Maanviljelijä läheisestä pellosta heitti kiven paneeleihini lannoitelevittimestä vuonna 2024 ja hän korvasi sen 100 kg perunalla 😀. Vinkki on etsiä invertteri blocista, kun moni vaihtaa. Paneelit maksavat uutena noin 1100 kr ja invertteriä voi löytää 7k.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.