Sen jälkeen kun levy oli kuivunut muutaman päivän, hioin sen tänään. Käsin, 125 mm timanttilaikalla tarkoitettuna kulmahiomakoneelle. Tyylikäs mutta karkea pinta, joka ei sovellu elintarvikkeille.

Kodittoman betonityötason valmistus kotona, jossa näkyy puurunko; pinta hiottu ja viimeistelty, mutta suojakäsittelyä vielä tarvitaan.

Sen jälkeen levitin hienoa seulottua betonia. Nyt sen täytyy kuivua muutaman päivän ennen kuin yritän viimeistellä pinnan.

Rakenteilla oleva betoni- ja puutyötaso sisätiloissa; taso on hiottu ja odottaa viimeistelyä. Ympärillä näkyy portaikko ja huoneen kulma.

Yksi ongelma: En ole vielä löytänyt mitään valmistetta, joka suojaisi levyn rasvatahroilta muuttamatta pinnan ulkonäköä liikaa. Onko jollain tietoa?

• Tykkään
Missad ja 1 muu
  • Laddar…
håemerr sanoi:
Sen kun levy oli palanut muutaman päivän, hioin sen tänään. Käsin 125 mm kulmahiomakoneelle tarkoitetulla timanttilevyllä. Siisti mutta karkea pinta, joka ei kelpaa elintarvikkeille.

[kuva]

Sen jälkeen pesin hienoharpatun betonin. Nyt sen pitäisi palaa muutaman päivän ennen kuin yritän hioa pinnan hienoksi.

[kuva]

Yksi ongelma: En ole vielä löytänyt mitään valmistetta, joka voisi suojata levyn rasvatahroilta muuttamatta pintaa liikaa. Onko jollain tietoa?
Vesilasi, mikä on myös vaatimus, jotta saat pinnan täysin tiiviksi ja lopullisen kiiltävän lopputuloksen. Levitä se seuraavan välihionnan jälkeen mutta ennen hienohiontaa. Valmiin hionnan jälkeen voit vahata pinnan tai käsitellä sen kovavahalla suojaksi rasvatahroilta.

• Tykkään
Akahigi
  • Laddar…
Helioz sanoi:
Vesilasi, mikä on myös vaatimus saadakseen pinnan täysin tiiviiksi ja viimeinen kiiltävä viimeistely. Levitä se seuraavan välihionnan jälkeen, mutta ennen viimeistelyhiontaa. Valmiin hionnan jälkeen voit vahata tai kovavahaöljytä pinnan suojaksi rasvatahroja vastaan.
Niin - jos olisin halunnut kiiltävän pinnan. Ne esimerkit, joita olen nähnyt vesilasin kanssa, ovat kaikki olleet kiiltäviä. Mutta haluan mattapintaisen ja melko karkeapintaisen mökki. Kuitenkin ilman näkyviä huokosia ja reikiä. Ajattelin lopullisesti hioa kuvan pestyn pinnan 100-paperilla. Tulos on mattapintainen ja miellyttävän sileä, mutta silti karkea pinta.

Näin Roger Andersson kirjoittaa Betong.se-sivustolla:

Betonipinnan käsittelyssä, jotta saavutetaan helpommin puhdistettava pinta, on olemassa monia erilaisia tapoja ja kustannustasoja. Vesilasi voi olla hyvä ratkaisu, tämä kemiallinen pohja pintakäsittelyyn on laajasti saatavilla ja erilaisia vaihtoehtoja. Tulos on vähemmän pölyyntyvä pinta, mutta ei anna sataprosenttista suojaa öljyvuotoja vastaan, ainoa, joka antaa täydellisen suojan öljyä vastaan, on öljynkestävä lakka, mutta tämä on päällyste, joka muuttaa valmiin betonipinnan ulkonäköä. Sinun tapauksessasi suosittelen silaani/siloksaani-impregnointia, jota käytetään usein sillanrakennusten suojassa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Andreas Hansson3
  • Laddar…
håemerr sanoi:
Jo - jos olisin halunnut kiiltävän pinnan. Näkemäni esimerkit vesi-lasituksella ovat kaikki olleet kiiltäviä. Mutta haluan mattapinnan ja melko karkean pinnan. Kuitenkin ilman näkyviä huokosia ja reikiä. Ajattelin lopuksi hioa kuvatun pinnan 100-paperilla. Siitä tulee matta ja miellyttävän sileä mutta silti karkea pinta.

Voiko vattenglasia hioa mattapintaiseksi? Kestääkö vattenglas öljyä/rasvaa?
Karkaistu vattenglas on mattapintainen, joten laita se lopputyöstöksi, jos et halua korkeakiiltoista pintaa. Vattenglas toimii huokostäytteenä/huokoisuudenpoistajana ja antaa jonkin verran suojaa nesteitä vastaan, mutta ei täysin öljyä vastaan. Suosittelen silti edelleen levittämään vaha- tai kovavahaöljyn. Täysin matta kovavahaöljy ei muuta pintaa merkittävästi, se muuttuu vain hieman tummemmaksi. Kuten aina, testaa sekä vattenglas että vaha piilotetulle pinnalle ensin, jotta olet tyytyväinen lopputulokseen.

Lopullinen hionta tulisi tehdä piikarbidihiontapaperilla ja märkähiomisella hiomaklonsilla, jos mahdollista, jotta paperit kestävät pidempään.

• Tykkään
Bygger i betong
  • Laddar…
Voin suositella Lithurinia, joka levitetään kahdessa vaiheessa: Lithurin 1 (kovettaja) ja Lithurin 2 (tiiviste). On erittäin helppo levittää ja se antaa sileän ja kauniin pinnan. Haittapuolena on, että sitä myydään 5 litran kanistereissa, jotka maksavat mielestäni melkein 2000:-, mikä on hyvin tarpeetonta, koska sitä kuluu vain muutamia desilitroja. Jos sen voi saada jollain muulla tavalla tai jos kauppias on kiltti ja myy pienemmän määrän, se voisi olla vaihtoehto.

Olen itse tehnyt tämän käsittelyn sekä lattialle että omaan valettuun tiskipöytään.

j.sjodelius sanoi:
Voin suositella Lithurinin, joka levitetään kahdessa vaiheessa: Lithurin 1 (kovete) ja Lithurin 2 (kiilloke). Se on erittäin helppo levittää ja antaa sileän ja kauniin pinnan. Haittapuolena on, että sitä myydään 5 litran kanistereissa, joiden uskon maksavan melkein 2000:- mikä on erittäin tarpeetonta, koska sitä kuluu vain muutamia desilitroja. Jos sen voi saada jollakin muulla tavalla tai jos kaupalla on ystävällisyyttä myydä pienempi määrä, se voisi ehkä olla vaihtoehto.

Olen itse tehnyt tämän käsittelyn sekä lattialla että itsetehdyllä valettu tiskipöydällä.
Lithurin on klassinen kaksivaiheinen menetelmä, jossa käytetään kemiallisia vedellä laimennettavia kovetteita, jotka reagoivat betonin kanssa. Lithurin 1 on yleisesti vesiä lasi (magneesiumsitraatti, jos en ole väärässä) ja Lithurin 2 on silaanipohjainen/siloksaaanipohjainen, muistini mukaan.

Jos haluaa tehdä saman käsittelyn hieman halvemmalla, voi ensin käyttää Herdins Fuktstopp:ia (vettä ja lasia) ja sitten Weber Betongimpregnering:iä (silaaneja). Suojaus on parempi kuin pelkällä vesiä lasilla, mutta ei täysin riittävä viini- ja rasvatahrat vastaan.

• Tykkään
Bygger i betong
  • Laddar…
Helioz sanoi:
Lithurin on perinteinen kaksivaiheinen menetelmä, jossa käytetään kemiallisia vesipohjaisia kovettajia, jotka reagoivat betonin kanssa. Lithurin 1 on tavallista vesilasia (magnesiumsilikati jos en ole väärässä) ja Lithurin 2 on käsittääkseni silaani/siloksaani-pohjainen.

Jos haluaa tehdä saman käsittelyn hieman edullisemmin, voi ensin käyttää Herdins Fuktstopp (vesilasia) ja sitten Weber Betongimpregnering (silaani). Suojaus on parempi kuin pelkkä vesilasi, mutta ei täysin riittävä viini- ja rasvatahroja vastaan.
Hyvä vinkki! Hyvä, koska se on käytännöllisesti hyödyllinen. Tuotenimet ja pakkaukset, joita amatööri voi ostaa. Esimerkiksi olen löytänyt Lithurinin, mutta se on 200 litran tynnyreissä. Toisaalta voi mennä päivä tai kaksi löytää, mistä voin ostaa vesilasia ja silaania.

95% kaikista vinkeistä, jotka olen löytänyt netistä, ovat hyödyttömiä, koska ostospaikka ja tuotteen nimi puuttuvat. Esimerkiksi tarvitsin juokseutusainetta valamiseen. On mahdotonta ostaa amatööriltä, mutta onneksi minulla on tuttu, joka työskentelee rakennuksella. Hän pystyi pyytämään ne senttilitrat, joita tarvitsin.

Erittäin odottamaton ongelma on ollut, että on osoittautunut lähes mahdottomaksi saada käsiinsä hiomapaperia, joka sopii betonin märkähiomiseen. Bauhaus/K-Rauta/Hornbach/Biltema jne. eivät myy niitä. Olen googlannut esiin useita valmistajia, jotka voivat toimittaa, jos tilaan satoja m2. Ainoa verkkokauppa, jonka olen löytänyt, joka myy 125 mm hioma-alustoja karkeusluokassa 100 on toolab.se. Mutta kävi ilmi, että he eivät voi toimittaa muuta kuin yksittäisiä arkkeja, koska heidän alihankkijansa, Bosch, ei voi toimittaa. Lantmännen Brösarpissa oli yksi paketti, jossa oli 5 arkkia. Tähän asti olen pärjännyt Bilteman timanttileikkauslevyillä, mutta ensi viikolla minun täytyy viettää päivä soittelemalla Lantmännenin skånelaisiin myymälöihin, paikallisiin kivihiontaliikkeisiin jne. Huokaus!

• Tykkään
brajt
  • Laddar…
Mitä tulee hiomapaperiin, niiden ei tarvitse olla erityisesti betonia varten, vaan ainoastaan piikarbidia alumiinioksidin sijaan. Useimmat mustat märkähiomapaperit ovat piikarbidia.

Boschilla on sarja hiomapapereita kulma-, epäkeskovärähtely-, delta- ja käsihiomakoneille nimeltään "Best for Stone", jota useimmat rauta- ja rakennuskaupat voivat tilata. Ehkä tarkoitit edellä niitä? Tässä on esimerkki epäkeskovärähtelykoneelle:
http://www.nords.se/sv/verktyg-och-...h-best-for-stone-125-mm-8-halat-k320-5-p.html

Kulmahiomakone:
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172197/vinkelslippapper-best-for-stone/

Valitettavasti Ruotsi on aivan liian pieni markkina-alue, joten oikeiden työkalujen ja hiomamateriaalien löytäminen on äärimmäisen vaikeaa. Oikeastaan koko prosessin aikana pitäisi käyttää timanttihiomalaikkoja, katso vain tämän kaupan tarjontaa ja alhaisia hintoja:
http://www.toolocity.com/

Täydellinen hiomapaketti koneineen ja kaikkine tarvikkeineen $200:
http://www.toolocity.com/kawaii-concrete-countertop-polishing-package-5-wet.aspx

Bohusgranitilla on kuitenkin jonkin verran timanttihiomalaikkoja:
http://www.bohusgranit.se/verktyg/diamantrondeller/

Wendexo:lla on myös:
http://www.iackomp.se/wendexo/produkt/produkt.htm

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Mr_Bear ja 2 muuta
  • Laddar…
Helioz sanoi:
Slippapereiden ei tarvitse olla erityisesti betonille, vaan vain piikarbidia alumiinioksidin sijaan. Useimmat mustat märkäslippaperit ovat piikarbidia.
Kiitos! Hyvä tieto taas!

Biltemalla on piikarbidipaperia. Tosin 120 eikä 80-100 kuten halusin, mutta kelpaa paremman puutteessa. Pitänee googlata lisää.

Ja kyllä, se oli Bosch "Best for Stone", mitä etsin. Ne 15 karkeuden 100 laikkaa, jotka sain, antoivat juuri sen pinnan, jonka halusin. Vähän huono kestävyys vain. Ei kestä vettä hyvin.

Ja surettaa, kun lukee sivustoa http://www.toolocity.com/. Miksei ole sellaista toimittajaa Ruotsissa? Toisaalta olisi varmaan voinut löytää jonkun vastaavan EU:ssa, jos alun perin olisin tajunnut, että slippaperi oli ongelma.

"3M Hook-it 618" voi olla vaihtoehto. Jos löytää jostain, joka myy sitä....

:)

Viimeksi muokattu:
Lithurin ei maksa 2000 kruunua 5l:stä.
Käsittelin 100m2 autotallin lattian muutama kuukausi sitten ja ostin silloin 10-15l sekä vaiheesta 1 että vaiheesta 2. Maksoin alle 2000 kruunua kaikesta.

Gabbe1 sanoi:
Lithurin ei maksa 2000 kr 5l.
Käsittelin 100m2 autotallin lattiani muutama kuukausi sitten ja ostin silloin 10-15l sekä vaihetta1 että vaihetta2. Maksoin alle 2000 kr kaikesta.
Kuulostaa ihan OK 100 m2:lle. Mutta minä ja minun 4 m2?

Jos se toimii, saatan olla valmis maksamaan. Mistä ostit? Minkä kokoisia pakkauksia?

(Nyt tulen taas kateelliseksi. Haluan myös 100 m2 autotallin. :( )

• Tykkään
Taddy
  • Laddar…
håemerr sanoi:
Juuri valettu.

Muutaman tunnin kuluttua kuuraisin pinnan harjalaudalla. Kahden päivän kuluttua karkeahionta ja kittaus hienobetoni, jonka raekoko on 0 - 1 mm. Kaksi päivää myöhemmin puran muotin, hion uudelleen ja hieron hienobetonia, jonka raekoko on n. 0 - 0,3 mm. Sitten annan levyn kovettua muutaman päivän, jonka jälkeen poistan suojamuovin, annan levyn kuivua muutaman vuorokauden ja hion sitten haluamani viimeistelyn.

Pysy kuulolla. Lisää kuvia tulossa.

:)
Näyttää oikeasti hienolta.

Oletan, että tulee upotettu liesi ja sen jälkeen alapuolelle upotettu uuni, siinä tapauksessa mihin sijoitat lieden?
Päätyykö se betonireunan päälle vai tuleeko se hieman alemmaksi?

Tänään olen purkanut valumuotin. Aion pitää levyn kosteana vielä pari päivää. Ajattelin tehdä viimeisen hionnan keskiviikkona. Toolab.se on nyt saanut hiomapaperia, jonka toivottavasti saan silloin. Jollei lumimyrsky estä kuljetuksia tänne Österlenuun. :(

Keittiösaareke, jossa on puinen runko ja mustalla muovilla peitetty työtaso. Taustalla näkyy valkoisia ovia ja lattia.

maglag sanoi:
Oletan, että asennat keittolevyn ja sen alle uunin, siinä tapauksessa miten sijoitat keittolevyn?
Sijoittuuko se betonireunan päälle vai tuleeko se hieman alemmas?
Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, minulla on erillinen 60 cm liesi.

håemerr sanoi:
Kuulostaa täysin OK 100 m2:lle. Mutta mitä minä teen omien 4 m2:ni kanssa?

Jos se toimii, olen ehkä valmis maksamaan. Mistä ostit? Kuinka suuret pakkaukset?

(Nyt tulin taas kateelliseksi. Haluan myös 100 m2 autotallin. :( )
Ostin paikalliselta Beijer-kauppiaaltani, pienin on muistaakseni 5 litran pakkauksia, jotka riittävät moniin työpöytälevyihin. Betonipinta tulee huomattavasti kestävämmäksi mutta ei tiiviiksi, öljy/vesi voi tunkeutua pintaan jos se saa seistä jonkin aikaa. Suurin etu on, että betoni ei pölyä ja on helppo puhdistaa, erityisesti jos betonilla on peilikiiltävä pinta ennen käsittelyä.

100m2 autotalli on ylellisyys, jonka pystyin itselleni tarjoamaan kun suunnittelemme ja rakennamme itse :)

Joten nyt se on valmis!

Jäljellä on vain vähän viimeistelyä.

Keittiösaareke, jossa on kaasuliesi ja liesituuletin, valmis viimeistelyä varten.

Uusittu keittiö, jossa valkoiset kaapit, ruostumaton teräksinen työtaso, upotettu tiskiallas ja puulattia. Pieniä viimeistelytöitä jäljellä.

Uusi keittiö saarekepöydällä, liesituuletin ja puiset katto- sekä lattialankut, pehmeä valaistus. Täydennys- ja jälkityöt vielä kesken.

• Tykkään
Missad ja 23 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.