Puupalkki ja sahanpurua talon rakenteissa, eristettä yläpuolella. Kuva talon puurungon ja eristeen välistä, nähtävissä purua ja puupaneeleja. Mahdollinen kosteus- tai homevaurio havaittavissa tilassa.
Hei!

Minulla on dilemma, jonka haluaisin nostaa esiin kanssanne. Tilanne on se, että minä ja puolisoni ostimme talon, johon pääsimme muuttamaan 11. syyskuuta tänä vuonna. Talo on rakennettu vuonna 1976, ja meillä on ollut kaksi tarkastajaa paikalla, jotka molemmat ovat todenneet, että talo on erinomaisessa kunnossa. Tarkastuksessa ei ollut havaittavissa mitään hajua.

Olemme käyneet läpi merkittäviä riskejä, kuten sen, että meillä on kellari, joka tarvitsee salaojituksen, betonilattia ilman kapillaarikatkoa, itsestään tuulettuva ullakko jne. Tiedämme näistä riskeistä.

Jotain, mitä ei ole mainittu raportissa ja jonka olemme huomanneet myöhemmin, on, että tämän ajanjakson aikana oli yleistä käyttää painekyllästettyjä sokkelipuita, palkkeja, runkoja jne.
Ensimmäinen kysymykseni on, miltä painekyllästetty sokkelipuu näyttää ja miten voin selvittää, onko se painekyllästetty (ilman analyysin tekemistä). Miltä kosteus- ja homevaurioitunut painekyllästetty sokkelipuu haisee? Katso kuvat. Ovatko ne painekyllästettyjä?

Noin kuukausi sitten paha haju alkoi leijua juuri sisäänkäynnin kohdalla. Talo sijaitsee kukkulan huipulla, ja kellarin seinä nousee noin puoli metriä maanpinnan yläpuolelle.
Hajua on pahimmillaan juuri sisäänkäynnin kohdalla, mutta kuten sanottua, haju leviää tehokkaasti, joten en oikein tiedä, missä tarkalleen se haisee, onko se sisäänkäynnin alussa vai pidemmällä sisällä?
Kuvailemani haju on todella paha, melkein niin pistävä, että se tuntuu silmissä, tarttuu vaatteisiin, hiuksiin jne., hieman makea, mutta enimmäkseen kemiallinen, melkein niin, että sen voi tuntea kielellä.

Olen poistanut listat, tehnyt reikiä seiniin päästäkseni sokkelipuuhun, purkanut kellaria sisäänkäynnin alla jne. En löydä mitään?! Kaikki näyttää hyvältä ja itse sokkelipuu lepää asfalttilevyn päällä, ei suoraan leka-harkkojen päällä, joista kellari on rakennettu.

Jos käy ilmi, että jokin rakennusmateriaalista on painekyllästettyä puuta, onko tämä piilevä virhe, koska sitä ei mainita raportissa eikä siitä ole mainittu kaupanteon yhteydessä? Tarkastaja ei ole myöskään maininnut mitään riskiä tästä. Miten olisimme voineet tietää tämän? Vai kuuluuko kaikki meille ostajina tutkia jotain, mitä emme tiedä? Tarkoitan, että sokkelipuu voi jopa olla vaihdettu?

Olen tulossa harmaaksi tästä epävarmuudesta. Tällä hetkellä asumme tontilla olevassa vierasmökissä ja tungeksimme pienemmässä tilassa kuin mitä meillä oli ennen, onneksi meillä on tämä mahdollisuus, mutta kaikki on jäänyt seisomaan emmekä tiedä, miten mennä eteenpäin.

Onko joku, joka tunnistaa kuvailemani hajun, mikä ihme se voi olla??

Kiitän jo etukäteen, ystävällisin terveisin turhautuneet ensikertalaiset talonomistajat ;)

Ei hiirtä tai rottaa, joka makaa ja mätänee jossain?

Painekyllästetty puutavara on enemmän tai vähemmän vihreää, harmaata tai ruskeaa (vaihtelee iän ja kyllästysaineen tyypin mukaan), tämä näyttää kuinka terveeltä ja tuoreelta tahansa, ei todellakaan painekyllästetty.

Eikö jossain ole kuollutta eläintä?

• Tykkään
Alfredo
  • Laddar…
Toivottavasti se on vain kuollut eläin. Muuten olisin tarkistanut, ettei seinissä ole painekyllästettyä puuta, sitäkin voi esiintyä.

S s97danl sanoi:
Ei ole mikään hiiri tai rotta, joka makaa ja mätänee jossain?
Täysin mahdollista, mutta haju on erittäin äärimmäinen kemialliseen suuntaan. Voiko kuollut rotta/hiiri haista kemialliselta?

Anna_H Anna_H sanoi:
Painekyllästetty puu on enemmän tai vähemmän vihreää, harmaata tai ruskeaa (vaihtelee iän ja kyllästystavan mukaan), tämä näyttää erittäin elävältä ja tuoreelta, ei lainkaan painekyllästetty.

Eikö siellä ole mitään kuollutta eläintä jossain?
Kiitos vastauksesta, yritin googlata eri versioiden painekyllästetyn puun ulkonäköä, mutta en oikein löytänyt järkevää vastausta.

Haiseeko kuollut eläin kemialliselta?

Oletko koskaan unohtanut viedä raakaa lihaa roskiin ja se on alkanut haista? Se haju sekoitettuna kuivuneen vesilukon (viemärinhaju) kanssa ja voimakkaampi haju sanoisin, että kuollut eläin haisee. Meillä on yleensä ongelmia talvella ja se haju kestää noin 3-6 viikkoa, ellei tule tarpeeksi kylmää. Ei ollenkaan hauskaa.

Voiko olla ulkopuolelta tuleva haju, joka pääsee sisään. Meillä oli naapuruston kissojen wc sisääntulorappusten alla muutama vuosi sitten. Se haisi ammoniakilta ja pääsi taloon sisälle.

Bowser
Mineraalivillaeriste, joka on kastunut, voi alkaa haista kissanpissan tyyppiseltä sen kuivuttua. Olen joutunut palauttamaan useita eristepaketteja, jotka suorastaan lemusivat ammoniakkimaiselta tuoksulta, kun muovi revittiin pois. Edellisessä asunnossani minulla oli sama asia eteisessä. Ongelma johtui kondenssista ulkohanan läpiviennin (seinäläpiviennin) kohdalla oven vieressä, joka oli kastellut eristeen useiden kesien ajan, ei paljoa vettä, vain niin että eristeestä tuli kostea. Aluksi hajun huomasi lämpimämmällä säällä, sitten siitä tuli lähes jatkuva.

M
Hei Ova,

Kun löysin viestisi ja kuvauksen hajusta, luulin ensin että se oli jotain, jonka itse kirjoitin.

Ostimme lokakuussa -74 rakennetun loma-asunnon. Ryömintätila kalliolla = riskirakenne, otimme sinne tarkastajan (yksi, jota välittäjä muuten suositteli) tämä tarkastaja piti taloa hienona, hieman korkea kosteuspitoisuus parissa kohdassa alapohjaa. Hän ei tuntenut hajua eikä nähnyt pienintäkään kasvustoa joissakin paikoissa, josta huomautin hänelle.

Tarkastusraportissa lukee; kohonnut kosteuspitoisuus ja poikkeava haju. Mutta tarkastajan mukaan hieno talo.

Muutaman viikon jälkeen tuli haju, haju joka osoittautui olevan jakautunut ainakin kahteen alueeseen. Ensimmäinen, johon tartuin, oli puhdas homeen haju, ja revin rakenteet keittiössä/ruokailuhuoneessa, jossa oli ollut linoleumimatto, joka yksinkertaisesti kapseloi nousevaa kosteutta ja näin homehtui. Tähän asti kaikki hyvin, mutta samassa yhteydessä tuli se kemiallinen makeankitkerä haju, joka tuntuu kielelläsi, juuri niin kuin kuvasit sen!

Olen nyt 3 kuukautta sitten huolimattomasti levittänyt diffuusiomuovia, tukkineet venttiilit sekä käyttänyt sorptioilmankuivainta, joka käy täysillä.

Oletko saanut selville, mikä haisee sinun talossasi? Aiomme muuttaa sisään pääsiäisenä ja tuo haju tekee minut hulluksi!

Terveisin
Micke

O Ova sanoi:
[kuva] [kuva]
Hei!

Minulla on ongelma, jonka haluaisin nostaa esille kanssanne. Nimittäin, minä ja avopuolisoni ostimme talon, johon pääsimme muuttamaan 11. syyskuuta tänä vuonna. Talo on rakennettu vuonna 1976, ja kaksi tarkastajaa on ollut paikalla, jotka molemmat totesivat, että talo on hyvässä kunnossa. Hajua ei ollut tarkastuksessa.

Olemme käyneet läpi konkreettisia riskejä, kuten kellarin, joka tarvitsee uudelleendrainauksen, betonilattian ilman kapillaarikatkoa, itsestään tuulettuvan ullakon jne. Tiedämme näistä riskeistä.

Jotain, mitä ei mainita raportissa ja josta olemme myöhemmin tulleet tietoisiksi, on se, että tänä aikana oli yleistä käyttää painekyllästettyjä aluspuut, kattotuolit, runkorakenteet jne. Ensimmäinen kysymykseni on, miltä painekyllästetty aluspuu näyttää ja kuinka voin selvittää, onko se painekyllästetty (ilman analyysia). Miten painekyllästetty aluspuu, joka on altistunut kosteudelle, homeelle, haisee? Katso kuvia. Ovatko ne painekyllästettyjä?

Noin kuukausi sitten talomme sisäänkäynnin kohdalla alkoi levitä paha haju. Talo sijaitsee korkealla mäellä ja kellarin seinä ulottuu noin puoli metriä maanpinnan yläpuolelle. Haju on pahimmillaan juuri sisäänkäynnin kohdalla, mutta kuten sanottu, se leviää tehokkaasti, joten en voi tarkalleen sanoa mistä se hajuaa, alkaako se sisäänkäynnistä vai kauempaa?
Kuvailemani haju on todella paha vaihtoehto, melkein kuin se pistelisi vähän silmiin, tarttuu vaatteisiin, hiuksiin jne., hieman makea mutta enimmäkseen kemiallinen, melkein niin että sen voi tuntea kielellä.

Olen ottanut pois listat, tehnyt reikiä seinään päästäkseni käsiksi aluspuuhun, purkanut kellaria sisäänkäynnin alta jne. En löydä mitään?! Kaikki näyttää hyvältä, ja itse aluspuu on asfaltilevyn päällä eikä suoraan leca-harkoilla, josta kellari on rakennettu.

Jos käy ilmi, että jokin rakennuksen materiaaleista on painekyllästettyä puuta, meneekö tämä piilevän virheen alle, koska sitä ei ole mainittu raportissa eikä siitä ole mainittu oston yhteydessä? Tarkastaja ei ole myöskään maininnut mitään riskiä tästä. Kuinka olisimme voineet tietää tästä? Tarkistaminen olisi voinut vaatia jopa aluspuiden vaihtoa?

Tulossa harmaapäiseksi tästä epätietoisuudesta. Asumme tällä hetkellä tontilla olevassa vierasmajassa ja ahtaudumme pienempään tilaan kuin meillä oli aiemmin, onneksi meillä on tämä mahdollisuus, mutta kaikki on jäänyt odottamaan ja emme tiedä, miten etenemme.

Onko kukaan tunnistanut kuvailemaani hajua, mitä se voi olla??

Kiitos etukäteen, ystävällisesti turhautuneet ensikertalaiset talonomistajat ;)
Minä ja vaimoni ostimme syksyllä kesämökin, joka on rakennettu 7

• Tykkään
will i am
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 sanoi:
Oletko koskaan unohtanut viedä raakaa lihaa roskiin ja se on alkanut haista? Se haju sekoitettuna kuivuneeseen vesilukkoon (viemärinhaju) ja intensiivisempi haju, sanoisin, että kuollut eläin haisee siltä. Meillä on yleensä ongelmia talvisin ja se haju kestää noin 3-6 viikkoa, jos ei tule tarpeeksi kylmää. Ei ollenkaan hauskaa.
minulla oli sama ongelma ja se osoittautui kuolleeksi rotaksi!

O Ova sanoi:
[kuva] [kuva]
Hei!

Minulla on dilemmaa, jonka haluaisin nostaa teidän kanssa esiin. Nimittäin minä ja puolisoni ostimme talon, johon pääsimme muuttamaan 11. syyskuuta tänä vuonna. Talo on rakennettu vuonna 1976, ja meillä on ollut kaksi tarkastajaa paikan päällä, ja molemmat ovat todenneet, kuinka hyväkuntoinen talo on. Tarkastuksessa ei ollut hajua.

Olemme käyneet läpi merkittäviä riskejä, kuten meillä on kellari, joka tarvitsee uudelleen salaojituksen, betonilattia ilman kapillaarikatkaisevaa kerrosta, itsestään tuulettuva ullakko jne. Nämä riskit tiedämme.

Jotain, mitä ei mainita raportissa ja josta olemme tulleet tietoisiksi myöhemmin, on että tänä aikana oli yleistä käyttää painekyllästettyjä aluspuita, palkkeja, runkoja jne.
Ensimmäiseen kysymykseeni, miltä painekyllästetty aluspuu näyttää ja miten voin selvittää, onko se painekyllästetty (ilman analyysiin lähettämistä). Miltä haisee painekyllästetty aluspuu, jonka kosteus tai home on vahingoittanut? Katso kuvat. Ovatko ne painekyllästettyjä?

Noin kuukausi sitten alkoi pahanhajuinen haju leviämään aivan meidän sisäänkäynnin kohdalla. Talo sijaitsee korkealla mäellä, ja kellariseinä nousee noin puoli metriä maanpinnan yläpuolelle.
Haju on pahimmillaan aivan sisäänkäynnin kohdalla, mutta kuten sanottu tuoksu leviää hyvin, joten en voi oikein sanoa, mistä tarkalleen se haisee, onko se sisäänkäynnin alussa vai syvemmällä sisällä?
Kuvailemani tuoksu on todella paha variaatio, melkein sellainen, että se pistää hieman silmiin, jää kiinni vaatteisiin, hiuksiin jne., hieman makea, mutta enimmäkseen kemiallinen, melkein niin että sen voi tuntea kielellä.

Olen irrottanut listoja, tehnyt reikiä seinään päästäkseni käsiksi aluspuihin, purkanut kellaria sisäänkäynnin alla jne. En löydä mitään?! Kaikki näyttää hyvältä ja itse aluspuu makaa asfalttilevyn päällä, eikä suoraan kevytsoraharkkojen päällä, joista kellari on rakennettu.

Mikäli käy ilmi, että jokin rakennusmateriaalin osa on valmistettu painekyllästetystä puusta, kuuluuko tämä piilevänä vikana, koska se ei mainittu raportissa eikä mitään huomautettu oston yhteydessä? Tarkastaja ei myöskään maininnut tästä mitään riskiä. Miten me olisimme voineet tietää tästä? Vai kaatuuko kaikki meidän ostajien vastuulle tutkia jotain, josta emme tiedä? Tarkoitan, että aluspuut voidaan jopa olla vaihdettu?

Minusta on tulossa harmaahiuksinen tästä epävarmuudesta. Tällä hetkellä asumme tontin vierasmajassa ja ännymme pienempään tilaan kuin mitä meillä oli ennen, onneksi tämä mahdollisuus on olemassa, mutta kaikki on jäänyt tauolle ja emme tiedä miten mennä eteenpäin.

Onko joku tunnistanut kuvailemani tuoksun, mikä ihme se voi olla??

Kiitos etukäteen, ystävällisin terveisin turhautuneet ensikertalaiset talonomistajat ;)
Minulla on kaikki se, mitä mainitsitte, asunnossani.

BirgitS
jeanette Svanfjord jeanette Svanfjord sanoi:
Minulla on kaikki se, mitä mainitsette asunnossani.
Silloin sinun pitäisi ottaa yhteyttä talonmieheen/vuokralaisyhdistykseen jos kyseessä on vuokra-asunto tai hallitukseen jos kyseessä on osakehuoneisto.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.