Rakennuksessa on hirret seininä, ulkopuolella on paneeli ja sisäpuolella savirappaus, joka oli irronnut ja savirappauksen sisäpuolella tritex-levyt. Tritex-levyt ja savirappaus on poistettu, mutta mitä laitetaan seinille sisällä, jotta niitä voi maalata/tapetoida. Kipsilevy vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta, mutta kysymys onkin, päästääkö se läpi kosteutta ja antaa talon hengittää, tai ehkä on joku muu levy, jonka voisi laittaa?

Kipsi ei ole kovin diffusiontio. Mutta sillä ei ole väliä, vaikka se olisikin. Talon ei tarvitse hengittää sillä tavalla, eli ei ole tärkeää, että seinäverhous päästää kosteutta huoneesta seinään. Itse asiassa on parempi, jos se ei tee niin.

Ok, silloin kipsi näyttää toimivan hyvin, vai onko olemassa muita hyviä seinälevyjä, jotka ovat parempia käyttää kuin kipsi?

Kipsi on erinomainen siihen, mihin aiot käyttää sitä.

Tai voit käyttää savirappausta. Se on paljon työtä ja seinästä tulee vähemmän tasainen, mutta se on tiiviimpi vedontorjuntaan ja jotkut pitävät sitä kauniimpana. Minä muun muassa. :)

Luulen, että savirappaaminen vie liikaa työtä, valitettavasti.

Eikö voisi laittaa tuulensuojapaperia kipsilevyn taakse ja eristää, niin pitäisi olla vähemmän vetoa?

Totta kai voi tehdä niin. Itse asiassa onhan se ulkopuolella, missä on tärkeintä tiivistää vedolta, joten jos on ongelmia, voi olla syytä naputella vähän drev hirsien väliin.

Sanomalehtipaperi toimii erinomaisesti työntää eri paikkoihin, joista vetää, ja on myös halpa!

Vanhan välipohjan sisällä, jonka poistin huoneesta, oli sanomalehtiä vuodelta 1936, jotka olivat täysin ehjiä, joten sanomalehdet voivat säilyä, jos ne pysyvät kuivina :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.