C cpalm sanoi:
Sinun ei tarvitse sietää sitä. Vaihtoehtona on säätää karmia niin ettei se jumitu. Mutta ehkä turhaa työtä, jos se tapahtuu vain äärimmäisissä tapauksissa. Sen päätät itse.

Liike on vain pari millimetriä, ei mitään mitä näet paljaalla silmällä.
Miten säädän karmi?
 
C
D Delar sanoi:
Miten säädän karmia?
Parhaimmillaan karmi on asennettu jonkinlaisilla karmiruuveilla, jotka mahdollistavat karmien jälkisäädön. On olemassa erilaisia järjestelmiä. Yhteistä on, että on jonkinlaisia muovi- tai puutulppia, jotka peittävät ruuvin.

Pahimmassa tapauksessa karmi on kiilattu seinää vasten, ja silloin pitää vuori poistaa ja säätää kiiloja.

Ennen kuin ryhdytään tähän, on varmistettava, ettei ole muita vikoja, kuten esim. saranat, joista muut mainitsevat yllä. Ja toivotaan, että säätäminen onnistuu ilman vaikutusta pintakerrokseen.
 
C cpalm sanoi:
Parhaassa tapauksessa karmin asennuksessa on käytetty jotain karminsäätöruuvia, mikä mahdollistaa karmin jälkeenpäin säätämisen. Järjestelmiä on muutamia erilaisia. Yhteistä niille on, että ruuvin peittää jonkinlaiset muovi- tai puutulpat.

Pahimmassa tapauksessa karmi on kiilattu seinään, jolloin täytyisi poistaa listat ja säätää kiiloja.

Ennen tämän alkua varmistetaan, ettei ole mitään muuta vikaa esimerkiksi saranat, kuten muut mainitsevat yllä. Ja toivotaan, että säätäminen onnistuu ilman pintavaurioita.
Karmissa on kaksi tai kolme reikää muovitulpilla ja oletan, että ne ovat karminsäätöruuveja?

Saranat eivät ole vialliset.
 
C
D Delar sanoi:
On kaksi tai kolme reikää karmissa muovitulppien kanssa ja oletan, että ne ovat karmiruuvit?
Jep. Poista tulppa ja katso, millainen ruuvi siellä sisällä on. Kuva helpottaisi luullakseni.
 
C cpalm sanoi:
Jepp. Ruuvaa irti plugi ja katso, minkä tyyppinen ruuvi siellä on. Luulen, että kuva auttaisi.
Eikö iso ruuvimeisseli riitä?
 
C
D Delar sanoi:
Riittääkö iso ruuvimeisseli?
Riippuu. Usein tarvitaan erityinen avain.
 
C cpalm sanoi:
Riippuu. Useimmiten tarvitsee erityisen avaimen.
Voitko linkittää sellaisen avaimen?
 
D Delar sanoi:
Vai onko niin, että vain täällä foorumilla kiertää tarina paisuneista ovista? Töissä meillä on puuovia, mutta eivät ne ole paisuneet. Missä tahansa käytkin vessoilla, löydät puuovia, enkä ole koskaan nähnyt paisuneita ovia. Mutta sanomme kuten sanotte, onko se jotain, jota pitäisi ottaa huomioon joka vuosi ja sanoa, että tänä vuonna on kosteaa, joten meidän on kestettävä paisuneet ovet, jotka eivät mene kiinni, ellet käytä voimaa ja vedä ovea.
Se ei tietenkään ole tarina, puu paisuu altistuessaan kosteudelle. Onneksi näin on, muuten viikingit olisivat hukkuneet ennen kuin ehtivät perille. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon olutta ja viskiä menisi hukkaan vuotavissa tynnyreissä.

Jos mitataan kahden puuoven karmin ja oven välistä rakoa keskellä talvea lehtimitalilla, uskallan vannoa, että rako on pienempi myöhäiskesällä. Sitten pitäisi olla marginaali, jotta ovi sulkeutuu sujuvasti.

Kuten sanottu, ei ole varmaa, että kyseessä on juuri tämä ongelma. Kuten kirjoitin, se voi johtua siitä että ne ovat roikkuneet. Sinun täytyy tarkistaa, onko oven ympärillä tasainen rako.

Olen itse kokenut, että ovet eivät mene lainkaan kiinni sen jälkeen, kun karmin ja oven on imenyt kosteutta. Syyllinen oli vuotava putki seinään kiinnitetyn wc:n takana. Ovi menee nyt hienosti kiinni, kun se on kuiva, eikä minun ole tarvinnut säätää sitä, olen vain korjannut varsinaisen ongelman.
 
  • Tykkään
cpalm
  • Laddar…
Hyvin yleistä, että ovet ja ikkunat vaikuttuvat vuodenaikojen mukaan. Joten karmit, saranat tai itse ovi saattavat vaatia toimenpiteitä, kaikki riippuen oven materiaalista. Voit nähdä samanlaista myös sahauslistoissa ja lattiassa, missä lattia pitäisi asentaa jättäen rakoa seinien tai muiden kiinteiden esineiden väliin. Esimerkiksi raskas kirjahylly, joka lukitsee kelluvan lattian, voi saada lattian irtoamaan saumoista tai nostaa sitä ylös niin, että se joustaa. Joten ei mitään uutta materiaaleissa, jotka muuttuvat ilmankosteuden mukaan.
 
C cpalm sanoi:
Tässä on esimerkki yhdestä yleisimmistä, mutta valitettavasti eri avaimet eri järjestelmiin.
[linkki]
Siltä se näyttää.
 
  • Ovenkarmissa oleva ruuvi, valkoinen pinta.
G g.kraft sanoi:
Se on tietenkin totta, puu turpoaa altistuessaan kosteudelle. Onneksi niin, muuten viikingit olisivat hukkuneet ennen perille pääsyä. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon olutta ja viskiä menisi hukkaan vuotavissa tynnyreissä.

Jos mittaat ovenkarmien ja puuoven väliä talvella ohuusmittarilla, voisin lyödä vetoa, että kesän lopussa rako on pienempi. Oven on kuitenkin oltava asennettu siten, että se toimii hyvin.

Kuten sanottu, ei ole varmaa, että tämä on ongelmasi. Kuten kirjoitin, se voi johtua siitä, että ovet ovat vääntyneet. Sinun on tarkistettava, onko oven ympärillä tasainen rako.

Olen itse kokenut, että ovia ei voi edes sulkea, kun karmit ja ovet ovat imeytyneet kosteutta. Silloin syynä oli vuotava putki seinälle asennetun wc:n takana. Ovi sulkeutuu nyt helposti, kun on kuivaa, enkä ole säätänyt sitä, ainoastaan korjannut varsinaisen ongelman.
Olen tarkistanut, ovatko ruuvit löysällä vai roikkuuko ovi vinossa tai onko muita tekijöitä, mutta mikään ei ole löysällä. Kaksi ovea ottavat tiukasti kiinni, arvelisin, että ero on 4 mm.
 
Tämä kesä on ollut ainutlaatuinen meidän tapauksessamme korkeammalla kosteusprosentilla verrattuna aiempiin kesiin. Äärimmäisen korkea ilmankosteus. Ovet, portit ovat turvonneet enemmän kuin normaalisti. Enemmän kuin normaali suhteellinen kosteus kellarissa verrattuna aiempiin vuosiin. Olemme käyttäneet kosteusimurlaiteita enemmän kuin aiempina vuosina.
 
D Delar sanoi:
Siltä se näyttää.
Sinun täytyy poistaa reiän reunalla olevat tulpan jäännökset.

Mutta luultavasti reiässä on "tavallinen" ruuvi ja kiiloja karmin ja seinän (palkin) välissä.
Ruuvi on erittäin kaukana ulkona (lähellä oven lehteä) ollakseen karmin holkki.
Mutta se voi mahdollisesti olla väärä tyyppi ruuvista, joten ruuvi on karmin holkin reunalla.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.