Googletuksen jälkeen löysin tämän ketjun https://www.byggahus.se/forum/threads/doerrkarm-svaeller-efter-montering.422286/

Olen asunut aiemmin samassa asunnossa yli 20 vuotta ja nyt 10 vuotta, ja asun omistusasunnossa. En ole koskaan ollut mukana tilanteessa, missä ovet turpoavat. Mutta kaksi vuotta sitten vaihdoimme kaikki neljä sisäovea asunnossamme. Nyt kesällä kahdessa ovessa on ongelma, ettei niitä saa kiinni ennen kuin ottaa kiinni ja tarvitaan voimaa ovien sulkemiseen.

En ole asiantuntija, mutta mitä asialle voisi tehdä?
 
Että ovet/karmin turpoavat johtuu siitä, että ne ovat saaneet korkeamman kosteusprosentin. Kesä/syksy on kosteampaa kuin talvi, joten ei ole ihme, että huomaat sen nyt tämän "kesän" jälkeen. Se voi myös johtua siitä, että kodissasi on tapahtunut/muuttunut jotain. Huonompi ilmanvaihto, enemmän ihmisiä jotka asuvat/suihkuttavat/työskentelevät kotona, kosteusvaurio sinulla/naapurilla. Onko kyseessä tietyt ovet, kylpyhuoneen/keittiön tai putkistojen lähellä?

Se voi myös olla niin, että ne ovat vain "painuneet", eli roikkuvat vinossa karmissa kulumisen jälkeen. Onko sinulla tasaisia rakoja koko oven ympärillä, kun se on kiinni?
 
  • Tykkään
Nalleman64 ja 1 muu
  • Laddar…
C
Puulle on ominaista turvota ja kutistua ilman kosteuden mukaan, eikä tälle juuri voi tehdä mitään muuta kuin säätää karmia niin, että siinä on riittävä marginaali.

Mutta tänä vuonna tilanne on ollut hyvin äärimmäinen. Sisätiloissa ilman kosteus on ollut 65-68% pitkän aikaa nyt.
Joten yksi vaihtoehto on odottaa parempia säitä.
 
  • Tykkään
Nalleman64
  • Laddar…
G g.kraft sanoi:
Että ovet/karmit turpoavat johtuu siitä, että ne ovat saaneet korkeamman kosteuspitoisuuden. Kesä/syksy on kosteampaa kuin talvi, joten ei ole ihme, että huomaat sen nyt tämän "kesän" jälkeen. Se voi johtua myös siitä, että asunnossasi on tapahtunut jotain tai jokin on muuttunut. Huonompi ilmanvaihto, enemmän ihmisiä asuu/suihkuttaa/työskentelee kotona, kosteusongelma sinulla/naapurilla. Onko kyseessä tietyt ovet, esimerkiksi kylpyhuoneen/keittiön tai putkistojen kohdalla?

Sitten voi olla, että ne ovat vain "riippuneet" eli roikkuvat vinosti karmissa kulumisen vuoksi. Onko ovessa tasaiset raot koko kehän ympäri, kun se on suljettuna?
En tiedä, onko kosteuspitoisuus noussut, mutta 54 vuotta kestäneen elämäni aikana tämä on ensimmäinen kerta, kun koen jotain tällaista outoa. Ne kaksi ovea johtavat makuuhuoneeseen. Jos on olemassa ovi, jonka pitäisi altistua kosteudelle, sen pitäisi olla kylpyhuoneen ovi, mutta mitä minä tiedän.

Katsoin asiaa, eivätkä ne roiku vinossa.
 
C cpalm sanoi:
Puu turpoaa ja kutistuu ilmankosteuden mukaan, eikä sille voi juuri muuta tehdä kuin säätää karmia niin, että on riittävä marginaali.

Mutta tänä vuonna on ollut erittäin äärimmäistä. Olemme olleet 65-68 % ilmankosteudessa sisällä pitkän aikaa nyt.
Joten yksi vaihtoehto on odottaa parempaa säätä.
Kirjoitin turpoaa otsikkoon, koska näin toisen ketjun, joka käsittelee sitä. Mutta on erittäin kummallista, että ovet turpoavat. Oliko se ehkä halvempia ovia, jotka turpoavat, tehty pahvista, joka imee kosteutta?
 
Saranat kuluvat ja roikkuvat.
 
C
D Delar sanoi:
Onko se ehkä nuo halvemmat ovet, jotka turpoavat, tehty pahvilaatoista, jotka imevät kosteutta?
Ei, kaikki puu turpoaa ja kutistuu kosteusprosentin mukaan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Mutta se on hidas prosessi, jossa aika on suuri tekijä. Nyt ilmeisesti juuri näillä ovilla on vähän tiukasti otettu ovenraot. Normaalisti pitäisi olla varaa käsitellä esiintyviä vaihteluja. Mutta tänä vuonna on kuten sanottu ollut erittäin äärimmäistä, ainakin täällä.
 
  • Tykkään
Nalleman64
  • Laddar…
raveper raveper sanoi:
Saranat kuluvat ja roikkuvat.
Ne vaihdettiin samalla kun ovet vaihdettiin.
 
C cpalm sanoi:
Ei, kaikki puu turpoaa ja kutistuu kosteuspitoisuuden myötä. Siinä ei ole mitään outoa.
Mutta se on hidas prosessi, jossa aika on suuri tekijä.
Nyt on luultavasti juuri näillä ovilla hieman tiukasti mitoitettu oviaukko. Normaalisti pitäisi olla marginaalia niiden vaihteluiden käsittelemiseen, joita esiintyy. Mutta tänä vuonna on kuten sanottu ollut erittäin äärimmäistä, ainakin täällä.
Vai onko niin, että vain täällä foorumilla kiertää tarinoita turvonneista ovista? Töissä meillä on puuovia, ei kuitenkaan turvonneita. Missä tahansa menetkään vessoille, löydät puuovia, enkä ole koskaan nähnyt turvonneita ovia. Mutta sanomme niin kuin te sanotte, onko se jotain, joka pitäisi ottaa vastaan joka vuosi ja sanoa, on tänä vuonna kosteaa, joten meidän on kestettävä turvonneita ovia, joita ei voi sulkea ilman voimakasta vetämistä.
 
Niin, eihän se ole vain ovi, joka turpoaa. Myös seinän koolaukset ja karmit turpoavat. Mutta jos ei tiedä, kuinka suuri rako oven ympärillä on alun perin. Uusi ovi vanhassa karmissa voi olla tiukka jo siinä vaiheessa.
 
  • Tykkään
Granebo
  • Laddar…
raveper raveper sanoi:
Onhan se nyt niin, että ei pelkästään ovi turpoa. Myös seinän säännöt ja karmit turpoavat. Mutta jos ei tiedä kuinka suuri rako oven ympärillä alun perin on. Uusi ovi vanhassa karmissa voi olla tiukka jo valmiiksi.
Kenen kanssa puhut?
 
Ei kukaan. Minä kirjoitan.
 
Mats-S
Suosittelen säätämään oven, se on luultavasti alun perin säädetty liian tiukasti, ja pienin talon liike on saanut sen alkamaan takertua. Tai joku on "roikkunut" ovessa ja saanut sen muuttamaan säätöä.
 
Mats-S Mats-S sanoi:
Suosittelen säätämään ovea, todennäköisesti se on alun perin säädetty liian tiukaksi ja pienin liike talossa on saanut sen alkanut juuttumaan. Tai joku on "roikkunut" ovessa ja saanut sen muuttamaan säätöä.
Miten säädän oven, saranan kautta? Jos se olisi ollut alun perin tiukka, se olisi kai osunut jo silloin karmin kohdalla?

Joku on roikkunut ovessa. Hyvin mahdollista, on täytynyt tapahtua, kun ketään ei ollut kotona ulkoavaruuden olioiden toimesta.
 
C
D Delar sanoi:
tänä vuonna on kosteaa, joten meidän on siedettävä turvonneet ovet, joita ei voi sulkea
Sinun ei tarvitse sietää sitä. Vaihtoehto on säätää karmit niin, että ne eivät kiristä. Mutta voi olla turhaa työtä, jos se tapahtuu vain äärimmäisissä tapauksissa. Sen päätät itse.

Liike on vain muutama millimetri, ei mitään, mitä näkisit paljaalla silmällä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.