Talommeki on rakennettu vuonna 1939 ja siinä on vankat palkit. Vuonna 1989 taloa laajennettiin, ja nyt kun aiomme remontoida laajennusosan ja olemme purkaneet sisäkaton, näemme, että uuteen osaan on laitettu palkit laudan päälle, joka on naulattu kiinni talon vanhaan ulkoseinän palkkiin. Tämä ei tunnu hyvältä. Katso kuva. Miten tässä voisi toimia ilman, että tarvitsisi vaihtaa kaikkia palkkeja? Voiko palkkeja tukea jollain tavalla? Pitäisikö se tehdä? Tässä on kuitenkin kestänyt 40 vuotta...
 
  • Puiset palkit tuettu vanhan talon seinään kiinnitetyllä laudalla. Kuva näyttää rakenteen 1989 tehdyssä laajennuksessa.
Sääntö, jonka tukipalkit lepäävät päällä, vaikuttaa olevan naulattu kiinni lankkurunkoon. Riittävällä määrällä nauloja se on OK rakenne, mikä on ajan myötä todistettu.
 
Kiitos vastauksesta. Mietimme, että laittaisimme jotain, joka tukisi uusia palkkeja, mutta ehkä se ei ole tarpeen? Esimerkiksi liimapuupilareita lattiasta...
 
Se ei ole outoa. Haluaisin väittää, että monet 30- ja 40-luvulla rakennetut talot ovat siellä täällä samanlaisia ratkaisuja. Juuri se, että skråslår naulaa ja ehkä mielellään pari ylimääräistä.
Justus, joka vastasi yllä, tietää tästä paljon enemmän kuin minä, mutta sehän on tietysti toiminut, ja jos ette aio tietoisesti heikentää rakennetta, en näe mitään syytä ylityöskennellä.
 
Aiomme avata suuret ikkunat vastakkaiseen seinään, mutta silloin asennamme teräspalkin. Tällä hetkellä palkit lepäävät nykyisten kellari-ikkunoiden yläpuolella olevalla lankulla, mutta se lankku on taittunut alaspäin, joten se ei ollut oikea ratkaisu. Mutta sinne asennamme teräspalkin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.