Olen miettinyt sisäseinän poistamista, mutta koska yksi ulkoseinä on alempi kuin toinen, olen epävarma siitä, miten kattotuoli on tehty ja voiko seinä siksi olla kantava.

En ole vielä ottanut sisäkattoa alas tai kiivennyt ylös ullakolle katsomaan tarkemmin. Ullakko on matala, ja siellä on enintään 50 cm eristeen ja aluslaudoituksen välissä. Talo on kapea, 600 cm ulkomitaltaan. Joten olen luonnostellut piirustuksen siitä, miltä luulen, että se voi näyttää. Olen tietenkin kurkistanut ullakolle luukun kautta ja nähnyt, miltä kattotuoli näyttää sieltä... mutta vaikea sanoa, miten hanex sering menee.

Mitä mieltä olette?

• Kaavakuva kattorakenteesta, jossa punaiset katon tukirakenteet, musta sisäseinä, siniset ulkoseinät ja vihreä kattopaneeli.
BirgitS
Milloin talo on rakennettu?
Onko sinulla rakennuspiirustuksia tai vastaavaa?
Leikkauspiirustuksessa näkyy yleensä, mitkä ovat kantavia väliseiniä.

BirgitS BirgitS sanoi:
Milloin talo on rakennettu?
Onko sinulla mitään rakennuspiirustuksia tai vastaavaa?
Leikkauspiirustuksista yleensä selviää, mitkä ovat kantavia väliseiniä.
Talo on rakennettu 60-luvulla, mutta sitä laajennettiin 70-luvulla. Rakennuslupasuunnitelmassa kyllä sanotaan, että kattotuolit ovat itsensä kantavia....mutta olen silti hämmentynyt haha :) Ja kun katson piirustusta, en oikein ole samaa mieltä todellisuuden kanssa. Ainakaan kellarin leikkauspiirustuksessa ei näytetä yläkerrosta symmetrisenä, vai?

• Arkkitehtipiirrokset 60- ja 70-luvulla laajennetusta talosta näyttävät julkisivut, kerrostasojen ja kellarikerroksen poikkileikkaukset.
  • Pohjapiirros laajennus- ja kerrosrakennussuunnitelmasta talolle, jossa on keittiö, olohuone, makuuhuoneet, ja kylpyhuoneet.
Valokuva siitä, miltä se näyttää tänään
....ja älä ota liikaa vaikutelmaa siitä, mikä näyttää palkilta. Se voi olla....mutta erittäin yksinkertaisesti rakennettu laatikko lastulevyllä ja muutamalla laudalla/palkilla.

• Olohuone näkyy jäykistetyllä katolla ja telineellä, jossa on takkeja. Rakenteilla oleva tila näkyy oikeanpuoleisesta ovesta.
Missä olet piirtänyt vihreän sisäkaton vinokattoisena, kuinka korkea on ulkoseinä?
Se on juuri se osa, joka ei oikein vastaa piirustuksiasi.

Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Missä on piirretty vihreä sisäkatto ja viisto katto, kuinka korkea on ulkoseinä?
Se on se osa, joka ei oikein vastaa piirustuksiasi.
Kun seison matalan seinän luona, seisomakorkeus on enintään 190 cm. Normaali seisomakorkeus on muuten 230 cm.

BirgitS
Piirustuksessa ei näytä olevan ristikkoristikoita. Sektionsritningissa ei näytä olevan kantavia väliseiniä. Mutta piirustuksessa ei myöskään näytä, että olisit piirtänyt kattoristikot.

Sektionsritningissa kellarilla mielestäni etäisyys ulkoreunoista lähimpään tuulensuojalevyyn on erilainen kuin ylemmässä sektionsritningissa.

BirgitS BirgitS sanoi:
Piirustuksissa ei näytä olevan ristikkojarmuja. Jos uskoo leikkauspiirustusta, niin siellä ei ole kantavia sisäseiniä. Mutta piirustuksista ei myöskään näytä siltä, että olisit piirtänyt ristikot.

Kellarillisten leikkauspiirustuksen mukaan näyttää siltä, että etäisyys ulkopuolilta lähimpään pystyyn tuuli tukeen olisi eri kuin ylemmässä leikkauspiirustuksessa.
Nyt näen virheen, jonka olen tehnyt luonnoksessani. Vinotuet eivät ole symmetrisesti asetettuja. Katso liitetty valokuva, joka näyttää oikean ja vasemman puolen.

• Puolikkaan katon alla on näkyvissä vinottain asennettu tukipuu, joka ei ole symmetrisesti asetettu koroketta vasten.
  • Vinohuoneen katto, jossa epäsymmetriset tuet ja puurakenteet oikealla ja vasemmalla puolella.
  • Rakennuspiirustus, jossa on vuorivälipohjan, yläpohjan ja kattoristikoiden tekniset tiedot. Mukana rakennuslupahakemusliite.
Hei, piirustus, jonka sinulla on, ei vastaa todellisuutta.
Ja todellisuus voittaa yleensä...

Joko on tehty muutoksia rakennuslupapiirustuksen jälkeen tai ehkä todennäköisemmin ovat rakentaneet eri tavalla kuin se oli piirretty.

Perustuen siihen, miltä se näyttää todellisuudessa, ei tunnu kohtuuttomalta, että se on kantava seinä, mutta ollaksesi täysin varma sinun pitäisi kutsua rakennesuunnittelija tarkistamaan ja laskemaan, mitä sinulla on ennen kuin teet suurempia muutoksia niissä osissa rakennetta.

Btw, ovatko katon tummat osat kosteutta? Näen paperista, että sinulla on ollut vähän vuotoa, mutta ei paljon ja epäselvää, milloin.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tuossa saattaa olla ristikko-kattotuoleja, mutta ne voisivat myös olla jonkinlaista vahvistusta, jotta katto kestäisi pidentämisen.

Onko rakennuslupa-asiakirjoissa kuvauksia, joista voisit löytää lisää tietoa kattotuoleista?

BirgitS BirgitS sanoi:
Ne voivat olla ristikkojuoksuja, mutta voivat myös olla jonkinlainen vahvistus, jotta katto kestää jatkamisen.

Löytyykö rakennuslupapapereista mitään kuvauksia, joista voisit löytää lisää tietoa kattoristikoista?
Ei valitettavasti löydy enempää tietoa kattoristikoista. Ainoa mitä olen löytänyt kattoristikoista on se luonnos jonka postasin yllä, eli että sen pitäisi olla vapaasti kantava ristikko.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.