Kyllä, kuten otsikko kuuluu. Etsin höyläämätöntä puutavaraa Tukholman seudulla rakentaakseni vähän linnunpönttöjä, mutta se näyttää olevan helpommin sanottu kuin tehty? Onko jollain vinkkejä? Ei haittaa, jos se on eteläpuolella.

Ulkoverhouslauta kuusesta löytynee kaikilta rakennusliikkeiltä, pitäisi päteä myös Tukholman alueella?
Tyyppiä tämä (ensimmäinen paras hakutulos): https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-ytterpanel-p08021145

Rakensin parikymmentä pönttöä ja käytin luultavasti 21x95 etu- ja takapuoleen + 21x145 sivuille. Öljykyllästetty boardi (tyyppiä Masonite) toimii hyvin kattona.

EDIT: Usein paneeli on höylätty toiselta puolelta. On tärkeää asettaa höyläämätön puoli sisäänpäin, jotta pojilla on mahdollisuus kiivetä ulos, kun on aika lentää.

Viimeksi muokattu:
Löysin kuvan:
Kahdeksan puista linnunpönttöä keltaisen rakennuksen edessä.

• Tykkään
harry73 ja 1 muu
  • Laddar…
Ei ole niin kriittistä, onko se höylätty vai sahattu, poikaset pääsevät ulos ilman ongelmia, vaikka höylätty olisi. Nyt minulla on tosin vain pikkulintupönttöjä ja saattaa olla joku lintulaji, joka on herkempi.

Olen kai ajatellut vähän niin kuin te tässä tapauksessa. Sekä että ne luultavasti pääsevät ulos joka tapauksessa ja että julkisivulaudoitus pitäisi riittää. Mutta olen kai lapsuudesta traumatisoitunut maalaissahatusta puutavarasta (ramsaha) joka oli melko karkea molemmin puolin, mutta ehkä on naiivia uskoa että sellaista olisi vielä olemassa? Mielestäni myös julkisivulaudoitus on erittäin hienosahattu :confused:

Myös tässä tapauksessa pienlinnut ovat kohderyhmä.

Jos haluat tehdä kompromissin, tee sivut/takalauta/pohja niin, että sahattu puoli jää ulospäin ja etulaudassa sahattu puoli on sisäänpäin. En maalaa meidän linnunpönttöjä, joten kiinnittymiskyvystä maalille minun ei tarvitse miettiä, sen sijaan laitan palan kattopahvia päälle suojaksi.

Naapuri tekee veitsellä ruutukuvion "sisäpuolelle", jotta linnut saisivat paremman otteen.

Protte

• Tykkään
AndersS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.