M
Hei!

Jos aikoo ostaa aitatolppia, jotka eivät ole kyllästettyjä, kannattaako silloin panostaa tavallisiin rangon?

En ymmärrä oikein mitään siitä puun luokituksesta, johon kaupat viittaavat, mutta ne rangot, jotka olen löytänyt Beijeriltä, ovat C24. Onko se käytännössä murenevaa roskaa vai onko siinä kohtuullista laatua?

Koko ekologian ja ympäristön suojelun pitkästä historiasta johtuen aion todennäköisesti polttaa tolpat ja vaihtaa ne useammin sen sijaan, että käyttäisin kyllästettyä materiaalia.
En siksi etsi keskustelua siitä, kuinka ympäristöystävällistä nykyinen kyllästys on, vaan haluan vinkkejä siitä, mitä käsittelemätöntä puuta minun pitäisi ostaa :)

Yleisesti ottaen voi sanoa, että mitä tiheämmin kasvanut, sitä kestävämpi se on lahoamista vastaan. Luokitusjärjestelmä (C14, C24 jne.) on järjestelmä rakenteiden lujuuden luokittelemiseen eikä ole sama asia, se koskee oksien määrää ym. sen lisäksi, kuinka tiheäkasvuinen se on.

Historiallisesti muistan, että Al:ää on käytetty rakenteissa, jotka ovat kosteissa ympäristöissä. Muuten tiheäkasvuinen mänty, mieluiten ydinosa, on myös sopiva.

M
Ok, kiitos selityksestä! En jaksanut todella ymmärtää sitä järjestelmää tänä iltana :)

No niin - kai täytyy soittaa Beijerille ja katsoa, jos he tietävät jonkun, joka voisi mahdollisesti myydä tätä. Ek:ta olen myös lukenut olevan järjettömän hyvä tähän tarkoitukseen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.