1 737 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
OSB, tarvitaanko kipsiä?
Olen tekemässä eteisestäni kylpyhuone + eteinen. Kylpyhuoneen osan hoitaa ammattilaiset, mutta jäljelle jäävän eteisen aion kunnostaa itse.
Alun perin ajattelin pitää sen ennallaan, mutta harkitsen OSB-levyn asentamista samalla, kun olen työn touhussa. Kysymys, joka tuli mieleeni, on: tarvitsenko kipsilevyn OSB-levyn päälle ja jos tarvitsen, niin miksi? Aiomme todennäköisesti tapetoida emmekä maalata.
Alun perin ajattelin pitää sen ennallaan, mutta harkitsen OSB-levyn asentamista samalla, kun olen työn touhussa. Kysymys, joka tuli mieleeni, on: tarvitsenko kipsilevyn OSB-levyn päälle ja jos tarvitsen, niin miksi? Aiomme todennäköisesti tapetoida emmekä maalata.
Jotta:
1. Sileä pinta, sopii tapetointiin tai maalaamiseen (suhteellisen kevyen sauman tasoituksen jälkeen).
2. "Kuollut" ja vakaa pinta, kun asennetaan OSB, tulee jopa jättää 2-3 mm rako jokaisen levyn väliin sallimaan liike lämpötilan ja kosteuden muutosten vuoksi.
Mistä nykyiset seinät koostuvat?
1. Sileä pinta, sopii tapetointiin tai maalaamiseen (suhteellisen kevyen sauman tasoituksen jälkeen).
2. "Kuollut" ja vakaa pinta, kun asennetaan OSB, tulee jopa jättää 2-3 mm rako jokaisen levyn väliin sallimaan liike lämpötilan ja kosteuden muutosten vuoksi.
Mistä nykyiset seinät koostuvat?
Voin suositella Fermacell fibergipsiä. Yksinkertainen levy kestää jopa 20 kg ripustettuna yksinkertaisella ruuvilla ja 50 kg, jos sen kiinnittää tulpan kanssa - jos muistan oikein. Materiaali on yhtä jäykkää kuin tavallinen kipsi. Asensimme tämän taloomme 2004/2005 ja olemme erittäin tyytyväisiä. (Hivenen vaikeampi asentaa kuin tavallinen kipsi on niiden haittapuoli)
/per
/per
kiitos hyvästä vastauksesta!
Kuten se on tänään, siinä on kipsiä ja sen takana on koolaukset/eristeet jne.
Ajattelin vain laittaa OSB-levyä kipsilevyjen päälle, mutta se ei olekaan hyvä idea.
Jos nyt laitan kipsiä OSB:n päälle, eikö silloin kipsilevyt liiku OSB:n mukana, kun ne liikkuvat?
Kuten se on tänään, siinä on kipsiä ja sen takana on koolaukset/eristeet jne.
Ajattelin vain laittaa OSB-levyä kipsilevyjen päälle, mutta se ei olekaan hyvä idea.
Jos nyt laitan kipsiä OSB:n päälle, eikö silloin kipsilevyt liiku OSB:n mukana, kun ne liikkuvat?
Olen miettinyt samaa. Mutta luulen, että OSB liikkuu kipsin alla, ja ruuvinreiät hieman laajenevat jne. Lisäksi en usko, että OSB liikkuu 2-3 mm, vaikka asennusohjeet suosittelevatkin sitä mittaa. Mutta riittää, että se liikkuu muutamia kymmenyksiä millimetrejä, niin pakkeli ja maali halkeilevat.yoxler sanoi:
Jos olisin sinun asemassasi, joko purkaisin olemassa olevan kipsin, asentaisin sitten OSB:n + kipsin, tai antaisin olla, tai asentaisin ylimääräisen kipsikerroksen. Riippuu vähän siitä, mitä olen suunnitellut seinälle. Kipsiexpanderi kaksoiskipsissä kantaa todella raskaita asioita. Mutta sellainen seinä on tylsä, jos haluaa välillä siirtää esineitä seinällä.
Talossa, jossa lämpötila ja ilmankosteus pysyvät suhteellisen vakaina ja tasaisina vuoden ympäri, ei OSB tietenkään liiku enempää kuin mikään muu materiaali...
Lisäksi, jos jotain tapahtuu muuttuneen ilmankosteuden vuoksi, luultavasti kyseessä on kutistuminen tai laajeneminen, ei "liikkuminen". Silloin on hyvä olla rako levyjen välissä. Tämä ei kuitenkaan luultavasti vaikuta ulkopuoliseen kipsilevyyn.
Lisäksi, jos jotain tapahtuu muuttuneen ilmankosteuden vuoksi, luultavasti kyseessä on kutistuminen tai laajeneminen, ei "liikkuminen". Silloin on hyvä olla rako levyjen välissä. Tämä ei kuitenkaan luultavasti vaikuta ulkopuoliseen kipsilevyyn.
Viimeksi muokattu:
Huomaa nopeasti, liikkuuko OSB vai ei, aivan kuten huomaa, jos asentaa kelluvan lattian suoraan seinää vasten 
Kaikki liittyy sisäilmastoon; joillakin on erittäin vakaa ilmankosteus vuoden ympäri, toisilla ei. Puu on elävä materiaali, kipsi ei ole.
Setäni on kuten monet muutkin laittanut lastulevyn keittiöön (kaappien taakse jne.), ja se on laatoitettu suoraan sen päälle. Se on ollut paikallaan 30 vuotta, vaikka se "ei pitäisi olla hyvä", ilman yhtäkään halkeamaa saumoissa tai mitään ongelmia. Mutta en silti uskaltaisi kokeilla edes tietäen, että se toimii joissakin tapauksissa.
Kaikki liittyy sisäilmastoon; joillakin on erittäin vakaa ilmankosteus vuoden ympäri, toisilla ei. Puu on elävä materiaali, kipsi ei ole.
Setäni on kuten monet muutkin laittanut lastulevyn keittiöön (kaappien taakse jne.), ja se on laatoitettu suoraan sen päälle. Se on ollut paikallaan 30 vuotta, vaikka se "ei pitäisi olla hyvä", ilman yhtäkään halkeamaa saumoissa tai mitään ongelmia. Mutta en silti uskaltaisi kokeilla edes tietäen, että se toimii joissakin tapauksissa.
Klikkaa tästä vastataksesi