Purua on hieman halvempaa, mutta onko haittoja valita se ennen OSB:ta?
On myös niitä, jotka suosittelevat kuituvahvistettua kipsilevyä ilman mitään puulevyä taustalla...
Mitä valitaan uudessa talossa?

Valitse OSB tai plyfa, ei lastulevyä.

Tai raakalauta

Joten miksi ei lastua? Puuseppä suositteli lastua, koska se olisi halvin ja paras.

Tuo kirvesmies taitaa olla melko yksin mielipiteensä kanssa, että lastulevy on parempi vaihtoehto. Ota ruuvinväännin ja kiristä pari ruuvia, ensin lastulevyyn, ja sitten OSB:hen. Näet kyllä, että lamppu syttyy.

• Tykkään
vedran_dakic
  • Laddar…
Kuten sanottu, tästä on keskusteltu monta kertaa aiemminkin ja se usein karkaa käsistä johonkin, joka muistuttaa uskonsotaa. Ehkä jotkut, ehkä lapsuuden traumaattisten kokemusten kautta?, ovat rakentaneet vahvan inhon lastulevyjä kohtaan. Inho, joka usein ilmenee mustamaalauksena kaikkea ja kaikkia kohtaan, jotka uskaltavat mainita sanat "lastulevy" ja "seinä" samassa lauseessa.

Jos katsotaan faktoja ja jätetään mielipiteet huomiotta, on testattu ja todettu (olen nähnyt linkin aiemmassa ketjussa), että lastulevy on hieman heikompi kuin OSB, mutta se riittää erinomaisesti keittiön, televisioiden tai Mona Lisa -kopioiden ripustamiseen.

Itse olen käyttänyt molempia sekä rakentamisessa että ripustamiseen, enkä ole huomannut suurta eroa.

Minulla on vain maalattuja lastulevyjä seinissä ja olen ripustanut painavia esineitä ilman ongelmia.

Juuri niin.

Sen sijaan, että kyseenalaistaisi sen, joka asentaa muuta kuin plyfaa, pitäisi ehkä kyseenalaistaa sen pätevyys, joka ei pysty ripustamaan televisiota tai keittiökaappia lastulevy/OSB-seinään ilman, että tavarat putoavat alas.

Gabbe1 sanoi:
Todennäköisesti jotkut ovat, ehkä traumaattisten lapsuuskokemusten ansiosta?, kehittäneet vahvan inhon lastulevyjä kohtaan. Inho, joka usein ilmenee kaiken ja kaikkien lokana, jotka uskaltavat mainita sanat "lastulevy" ja "seinä" samassa lauseessa.
Jostain syystä uskon, että psykologinen analyysisi viittaa huomattavasti vakavampiin traumaattisiin lapsuuskokemuksiin kuin niiden, jotka vihaavat lastulevyjä ;).

Jos katsotaan faktoja ja jätetään mielipiteet huomioitta, niin on testattu ja todettu (olen nähnyt linkin aiemmassa ketjussa), että lastu on hieman heikompaa kuin OSB, mutta siitä huolimatta erittäin riittävää ripustaa keittiö, televisiot tai Mona Lisa -kopiot siihen.
En ole itse koskaan ollut ongelmissa lastun kanssa ja minulla on sitä aiemmin monessa paikassa talossa. Yleensä suositellaan, että porataan etukäteen lastuun, koska on suurempi riski, että "pala" irtoaa levyn takapuolelta, kun kiinnitetään läpimenevä ruuvi. Tämä tapahtuu harvemmin (koskaan?) OSB:llä.

Useimmat ovat todennäköisesti samaa mieltä siitä, että OSB on parempi kuin ja että plyfa on parempi kuin OSB, kun tulee vakauteen ja vetolujuuteen, sitten voidaan käydä oikeaa sotaa siitä, onko lastulevy arvoton vai ei. Kun katsoo vain byggmaxia (joka on nopea ja helppo tapa tarkistaa hinnat), hintaero on noin 20 kruunua? Jos tarvitset 100 levyä uuteen rakennukseen, kyse on 2000 kruunusta enemmän tai vähemmän, silloin valitsisin OSB:n.

Aivan kuten MMR kirjoittaa, Byggmaxin hinnat eroavat kuitenkin 84 kr, kun verrataan plyfa OSB:hen, joten saman laskelman perusteella 100 plyfa maksaa 8400 kr enemmän kuin OSB-vaihtoehto.

Rakenneluin seiniä melko hiljattain ja asensin OSB. Tietyissä osissa kylpyhuonetta tulee todennäköisesti olemaan muutama plyfa-levy lisävakauden vuoksi.

Yleensä otan aina OSB.
Plyfaa olen käyttänyt jossain paikassa, jossa olin ripustanut kaapit, joissa säilytetään paljon työkaluja ja maalipurkkeja.

Olen mennyt vain mututuntumalla, mutta kuten sanottu, tavallinen lastulevy käy varmasti myös hyvin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.