Kun puhuin talonrakentajan kanssa mahdollisuudesta käyttää kaksoiskipsilevyjä tai OSB + kipsiä äänen eristämiseksi ja seinään kiinnitettävien esineiden kestävyyden takaamiseksi, hän mainitsi kuitukipsin. Onko kukaan täällä kuullut siitä ja onko jotain lisättävää?
 
Valitsimme ratkaisuksi osb+gips. Tosin se tuli kalliimmaksi kuin spån ja dubbelgips, mutta hitto, mitkä seinät. Riittää, että ruuvaat kiinni ja voit luottaa, että se pitää. Ruuvasin keittiön paikoilleen ilman lisävahvistusta, pysyy loistavasti. Samaan ratkaisuun päädymme, kun yläkerta sisustetaan.

/Jögga
 
ylven sanoi:
Kun puhuin talonrakentajan kanssa mahdollisuudesta käyttää kaksoiskipsilevyjä tai OSB + kipsiä äänieristyksen ja seinälle kiinnitettävien esineiden kestävyyden saavuttamiseksi, hän mainitsi kuitukipsin. Onko täällä joku, joka on kuullut siitä ja haluaisi lisätä jotain?
Kyllä, olen katsonut sitä.

kustannukset kuitukipsille ovat kuitenkin hieman korkeammat kuin kipsi+osb (ainakin niissä määrissä, joita tarkastelin www.xella.dk). Ajattelin käyttää sitä kylpyhuoneessa, mutta nyt tuntuu, että siitä tulee liikaa "uutta", kuitenkin on paljon ajateltavaa kaikkien putkien, viemärien ym. kanssa.
 
perese sanoi:
lastulevy on huokoisempaa ja se ei kiinnity yhtä hyvin. Paras on ehkä vaneri ;D mutta ne ovat vielä kalliimpia.... :o jos et halua laittaa ponttia taakse.
Jos olisin rikas, tekisin talomme uusiksi ja käyttäisin vaneria seinissä! :D Nyt meillä on treetexiä, ja se EI ole hauskaa porata! :-/
 
Sophia sanoi:
Nyt meillä on treetex, eikä ole KIVAA porata siihen! :-/
8) Treetexiin ei porata, käytetään puikkoa. ;D
 
;D siellä on yleensä kiinteä seinä puukuitulevyn takana, joten voit vain käyttää pidempiä nauloja/ruuveja ;)
Vaikeampaa ei ole ripustaa kuvaa ;)
ja eristää se paremmin kuin lastulevy tai kipsi ;)
ja koskee vain ulkoseiniä ;).
gaia med trätex
 
Treetex... inhottava materiaali! Haisee juuri sopivan herkulliselta muutaman vuoden jälkeen...
 
Vaneri on täydellinen rakennustelineenä. Käytän myös vaneria lattiana palkistossa ennen alustan asentamista. Kun sitten on sen aika, vaneri nostetaan vain seinää vasten ja ruuvataan kiinni. En luota lastulevyyn tai OSB:hen tässä tapauksessa, lisäksi vaneri kuivuu hyvin, jos se kastuu runkorakentamisen yhteydessä.
 
Porkboy sanoi:
Treetex... inhottava materiaali! Tuoksuu juuri sopivasti herkulliselta muutaman vuoden jälkeen...
Joo, kun se on sopivan kostea :)
gaia
 
perese sanoi:
Kiitos! Mr Z.

Onko sinulla "lukemia" siitä, kuinka paljon enemmän kaksinkertainen kipsilevy tai OSB+ kipsilevy vaimentaa ääntä verrattuna yksinkertaiseen kipsilevyyn?
noin 10 db, mikä on kaksinkertaistuminen
 
Mitä tulee OSB:hen. Kuinka ne toimivat märkätiloissa?
Olen ajatellut kaksinkertaista kipsilevyä, mutta monet suosittelevat vaihtamaan sisemmän OSB:hen, jotta voi välttää tukipuita jne. sekoittimelle, pesualtaalle jne.

Mielipiteitä?
 
SittinDuck sanoi:
Osb-levyn suhteen. Miten ne toimivat kosteissa tiloissa?
Olen ajatellut kaksinkertaisia kipsilevyjä, mutta monet suosittelevat, että sisempi vaihdettaisiin OSB:hen välttyäksesi erikoiskehyksiltä ym. sekoittajalle, pesualtaalle ym.

Mielipiteitä?
Se toimii tietysti erinomaisesti. Siellä, missä OSB on, pitäisi olla kuivaa, muuten sinulla on suuri ongelma...

Itse valitsin lopulta laittaa sinne vaneria, juuri kylpyhuoneeseen - se tuntuu hieman tukevammalta. Kaikissa muissa huoneissa tulee osb.

Ehkä sinun pitäisi myös harkita fibergipsiä, etsi Fermacell Xellalta niin löydät. Maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin OSB ja kipsi yhdessä. Ainakin yhtä kestävä ja kestävämpi vettä vastaan.
 
muista, että OSB ei ole täysin muodonvakaa ja se tulisi asentaa muutaman millimetrin välein, jotta sillä olisi mahdollisuus liikkua hieman. siksi OSB-levy on kolme mm kapeampi kuin esimerkiksi vaneri.
Lastulevy kelpaa erinomaisesti kipsilevyn taakse, mutta ei niin hyvin silloin, kun ruuvin täytyy irrottaa ja kiinnittää uudelleen samaan reikään.
Formaldehydi ei ole leikin asia, mutta suuret toimittajat kuten byggelit ja orkla ovat vähentäneet sen määrää reilusti alle sallitun rajan.
Kuitenkin, jos säästät muutaman euron ja ostat halpaa roskaa Byggmaxilta, ei voi olla niin varma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.