37 918 lukukertaa ·
35 vastausta
38k lukukertaa
35 vastausta
OSB - kipsilevy - lastulevy
Aiemmasta keskustelusta, kommentti Byggelit-verkkosivulta:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1099925636;start=25#25
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1099925636;start=25#25
Kun puhuin talonrakentajan kanssa mahdollisuudesta käyttää kaksoiskipsilevyjä tai OSB + kipsiä äänen eristämiseksi ja seinään kiinnitettävien esineiden kestävyyden takaamiseksi, hän mainitsi kuitukipsin. Onko kukaan täällä kuullut siitä ja onko jotain lisättävää?
Valitsimme ratkaisuksi osb+gips. Tosin se tuli kalliimmaksi kuin spån ja dubbelgips, mutta hitto, mitkä seinät. Riittää, että ruuvaat kiinni ja voit luottaa, että se pitää. Ruuvasin keittiön paikoilleen ilman lisävahvistusta, pysyy loistavasti. Samaan ratkaisuun päädymme, kun yläkerta sisustetaan.
/Jögga
/Jögga
Kyllä, olen katsonut sitä.ylven sanoi:
kustannukset kuitukipsille ovat kuitenkin hieman korkeammat kuin kipsi+osb (ainakin niissä määrissä, joita tarkastelin www.xella.dk). Ajattelin käyttää sitä kylpyhuoneessa, mutta nyt tuntuu, että siitä tulee liikaa "uutta", kuitenkin on paljon ajateltavaa kaikkien putkien, viemärien ym. kanssa.
Vaneri on täydellinen rakennustelineenä. Käytän myös vaneria lattiana palkistossa ennen alustan asentamista. Kun sitten on sen aika, vaneri nostetaan vain seinää vasten ja ruuvataan kiinni. En luota lastulevyyn tai OSB:hen tässä tapauksessa, lisäksi vaneri kuivuu hyvin, jos se kastuu runkorakentamisen yhteydessä.
Danogipsilla on sivu, jossa kuvataan eri rakenteita ja niiden äänieristysominaisuuksia:
http://www.danogips.se/Produktk/dok...q26eprkf5o20rr3d0g6oqjlchkn6rrcclp6irj75gg6m_
http://www.danogips.se/Produktk/dok...q26eprkf5o20rr3d0g6oqjlchkn6rrcclp6irj75gg6m_
Mitä tulee OSB:hen. Kuinka ne toimivat märkätiloissa?
Olen ajatellut kaksinkertaista kipsilevyä, mutta monet suosittelevat vaihtamaan sisemmän OSB:hen, jotta voi välttää tukipuita jne. sekoittimelle, pesualtaalle jne.
Mielipiteitä?
Olen ajatellut kaksinkertaista kipsilevyä, mutta monet suosittelevat vaihtamaan sisemmän OSB:hen, jotta voi välttää tukipuita jne. sekoittimelle, pesualtaalle jne.
Mielipiteitä?
Se toimii tietysti erinomaisesti. Siellä, missä OSB on, pitäisi olla kuivaa, muuten sinulla on suuri ongelma...SittinDuck sanoi:
Itse valitsin lopulta laittaa sinne vaneria, juuri kylpyhuoneeseen - se tuntuu hieman tukevammalta. Kaikissa muissa huoneissa tulee osb.
Ehkä sinun pitäisi myös harkita fibergipsiä, etsi Fermacell Xellalta niin löydät. Maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin OSB ja kipsi yhdessä. Ainakin yhtä kestävä ja kestävämpi vettä vastaan.
muista, että OSB ei ole täysin muodonvakaa ja se tulisi asentaa muutaman millimetrin välein, jotta sillä olisi mahdollisuus liikkua hieman. siksi OSB-levy on kolme mm kapeampi kuin esimerkiksi vaneri.
Lastulevy kelpaa erinomaisesti kipsilevyn taakse, mutta ei niin hyvin silloin, kun ruuvin täytyy irrottaa ja kiinnittää uudelleen samaan reikään.
Formaldehydi ei ole leikin asia, mutta suuret toimittajat kuten byggelit ja orkla ovat vähentäneet sen määrää reilusti alle sallitun rajan.
Kuitenkin, jos säästät muutaman euron ja ostat halpaa roskaa Byggmaxilta, ei voi olla niin varma...
Lastulevy kelpaa erinomaisesti kipsilevyn taakse, mutta ei niin hyvin silloin, kun ruuvin täytyy irrottaa ja kiinnittää uudelleen samaan reikään.
Formaldehydi ei ole leikin asia, mutta suuret toimittajat kuten byggelit ja orkla ovat vähentäneet sen määrää reilusti alle sallitun rajan.
Kuitenkin, jos säästät muutaman euron ja ostat halpaa roskaa Byggmaxilta, ei voi olla niin varma...