Hei!

On usein suositeltavaa laittaa OSB-levy kipsilevyn taakse sisäseinille vakauden takia ja jotta siihen voi kiinnittää asioita.

Alkuperäinen ajatukseni oli laittaa kaksinkertaiset kipsilevyt, mutta olen alkanut miettiä, ettei olisi hullumpaa laittaa toinen levy taakse.

Mutta, hinta! Kipsilevyn voi saada noin 60kr, mutta näin että OSB-levy maksaa noin 150kr!!!

Kysymykseni on, eikö voi laittaa tavallisen 12mm lastulevyn kipsin taakse sen sijaan, se maksaa myös noin 60kr ja täyttää suurin piirtein saman funktion kuin OSB-levy?

Ystävällisin terveisin,
Pagge
 
Lastulevy on huokoisempaa eikä se kiinnity yhtä hyvin. Paras saattaisi olla vaneri ;D mutta ne ovat vielä kalliimpia.... :o ellet halua laittaa spontania taakse.
 
Ostan levyni 120spänn, varmasti sinäkin voit neuvotella samaan hintaan.

Älä katso kappalehintaa, laske kuinka monta levyä tarvitset, niin näet, että se koskee muutamaa tuhatta - luultavasti pikkurahaa kokonaisuudessa ja säästät itsesi monilta huolilta plugien jne. kanssa loppuelämäsi aikana....
 
  • Tykkään
Mårten Olofsson ja 1 muu
  • Laddar…
Hei
Pieni tarkennus, yleensä et tarvitse lastulevyä/vaneria tai vastaavaa gyprocin sisäpuolelle vakauden vuoksi. Se on useimmiten mukavuuden/helppouden vuoksi erilaisten asioiden kiinnittämiseen valmiin rakennuksen seinään.
Vain äärimmäisissä tapauksissa tarvitset vahvempia levyjä kuin gyproc vakauden vuoksi.
Jos tarvitset apua talon statiikan kanssa, voit nykäistä niin voin auttaa sinua siinä.
 
Perese ehdotti spontaatia, ja se ei ole huono idea. Se vie enemmän aikaa asentaa kuin kokonainen levy. Mutta spontaat + kipsi, oli aiemmin ylellisyystaloissa, ja se on hyvä ratkaisu.
 
ClasseClas
Meillä on lastulevyä + kipsiä, mikä on erittäin hyvä. HUOM! Lastulevyissä on eroja; Byggmaxin lastulevystä en anna paljoa, meillä on Byggelitin lastulevyä, jolla on aivan eri laatu. En tiedä näiden hintaa.

Samaa mieltä MathiasS:n kanssa; purista hampaat yhteen ja osta OSB, ja varmista, että eristät väliseinät kun kerran olet siinä!
 
ClasseClas sanoi:
Vi har spån + gips, vilket är mkt bra. OBS! Det är skillnad på spån o spån; Byggmax-spån ger jag inte mkt för, vi har Byggelit-spån vilka har en helt annan kvalitet. Vet ej pris på dessa.

Håller med MathiasS; bit ihop o köp OSB och se till att isolera mellanväggarna när du ändå håller på!
Och isolerar du då för ljud så behöver du bara isoler den nedre trejedelen av väggen. Om du vill sparea material. Man kan spara nån krona...om man nu är på det humöret
 
mr Z sanoi:
Ja jos eristät ääntä varten, tarvitsee vain eristää seinän alaosa kolmasosa.
Mitä tarkoitat? Ylös asti kommodista? Mihin perustat tämän, kokemukseen vai tieteellisiin tutkimuksiin ::)?

Peter
 
perese sanoi:
Miten tarkoitat? Ylös till kommod? Mihin perustat tämän, kokemukseen vai tieteellisiin tutkimuksiin ::)?

Peter
Jos puhumme ääneneristyksestä, lasivilla tai vastaava ei oikeastaan tee yhtään mitään ääneneristyksen kannalta. Se hoitaa vain seinän sisäisen resonanssin ja se on ainoa asia... Seinän koko eristys tehdään silti, mutta akustisesti riittää 1/3 resonanssien käsittelemiseksi...
 
Kiitos! Mr Z.

Onko sinulla mitään "lukuja" siitä, kuinka paljon enemmän kaksinkertainen kipsilevy tai OSB + kipsilevy verrattuna yksinkertaiseen kipsilevyyn vaimentaa ääntä?
 
ClasseClas
mr Z sanoi:
Ja jos eristät ääneneristystä varten, sinun tarvitsee eristää vain seinän alaosa. Jos haluat säästää materiaalia. Voi säästää euron tai pari...jos on sellaisella tuulella
Varmasti pitää paikkansa, mutta Merca-tunnelman saamiseksi väliseiniin uskon täyseristykseen! ;) ;) :P
 
Lastulevy kelpaa hyvin ruuvaukseen! Viime aikoina olen asentanut vain 10 mm lastulevyä ja päällystänyt sen sitten 6 mm kipsillä. Se toimii erinomaisesti! On aivan helppoa ruuvata ja ripustaa asioita siihen!
 
Ongelma lastulevyjen kanssa on, että niistä vuotaa formaldehydiä, joka ei ole kovin terveellistä.
 
Olen kuullut, että formaldehydin määrää on vähennetty lastulevyssä.
Pitääkö tämä paikkaansa?? Tietääkö joku?? Jos ei, niin on totta mitä sanot, ei ole kiva rakentaa myrkkyä seinien sisään...
 
Nykyisissä levyissä ei ole niin paljon formaldehydiä kuin aiemmin. Formaldehydi on komponentti liimassa. ;)

Edsbyn kirjoittaa esimerkiksi näin tuotteistaan:

Lastulevy, MDF- ja HDF-levyt valmistetaan tehtailla, jotka ovat jatkuvassa kolmannen osapuolen valvonnassa, kuten Ruotsin
Testaus- ja tutkimuslaitos, Norjan Puutekninen Instituutti ja vastaavat, eurooppalaisen standardin EN 120 noudattamisen osalta. Tämä standardi määrittää formaldehydin päästöjen testausmenetelmän, ja luokka E1 ilmoittaa, että
raja-arvo 0,13 mg/m³ ilmaa ei saa ylittyä. Kaikki käyttämämme levymateriaalit ovat E1-laatua.
Levyjen materiaali hankitaan pitkäkestoisesta metsänhoidosta Pohjoismaissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.