Kun kiinnittää OSB-levyjä oven kohdalle, voiko silloin laittaa sauman oven linjaan, jos sitten antaa kipsilevyn mennä oven kohdalla ja saumaa siellä? Kun siellä on OSB-levyjä takana, voiko silloin saumata kipsilevyt muissa paikoissa kuin koolauksen päällä?
 
Toiseen kysymykseen: Kyllä

Ensimmäinen: Kipsin tulisi olla karmiin tasolla, jotta voit asettaa karmi päälle listan, joka peittää kipsin ja karmin väliin jäävän raon.
 
Ja tervetuloa foorumiin, unohdin :)
 
Kiitos, mutta en saanut selvää ensimmäisestä kysymyksestä.
Kysyn, voiko taustalla olevia OSB-levyjä jatkaa juuri ovilinjan kohdalla ja onko niin, että vain kipsilevyn täytyy olla oven ympäröimä?
 
Femulen sanoi:
Kiitos, mutta ensimmäinen kysymys ei selvinnyt minulle.
Mietin voiko taustalla olevat OSB-levyt jatkaa juuri ovilinjan kohdalla ja onko vain kipsilevy, joka tarvitsee ympäröidä ovi?
Vaikea ymmärtää, mitä tarkoitat?
 
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Oikeastaan vain kipsin tarvitsee ympäröidä karmikulmaa. Jos olen aivan rehellinen, yleensä varmistan, että joko vaneri tai kipsi ympäröi kulman. Yleisesti vältän yleisiä saumoja. Toimii yleensä minulle.
 
  • Tykkään
Pielstick
  • Laddar…
Rakennan väliseinän ja päällystän koko seinän OSB-levyillä. Kun pääsen oven kohdalle, haluaisin liittää OSB-levyn samaan runkoon, johon ovi kiinnitetään. Siten saan OSB-sauman oven linjaan oven yläpuolelle. Onko tämä ok, jos jälkeenpäin asetan kipsilevysauman keskelle oven yläpuolelle?

Ymmärrän vastauksesta, että kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ymmärrän. Minusta se on jotain, mitä voit tehdä. Jos olet huolissasi, liimaa OSB:tä valkoisella liimalla kiinni sääntöön, niin siitä tulee tarpeeksi jäykkä.
 
Aha ja tietenkin voi tehdä niin, mutta voi myös aloittaa osb:n kanssa siten, että se liitetään oven keskelle ja rakennetaan ulospäin.
En ota yhtä paljon huomioon kipsauksen yhteydessä missä koolaukset ovat osb:llä, mutta jos voin, asetan kipsin limittäin.
 
nimhed sanoi:
Nyt ymmärrän. Mielestäni voit tehdä sen niin. Jos olet huolissasi, liimaa OSB valkoisella liimalla runkoon, niin siitä tulee riittävän jäykkä.
Onko kukaan jättänyt ruuvit väliin ja liimannut levyjä? Se voisi olla käytännöllistä ja nopeaa, lentokoneetkin liimataan.
 
Koen, että OSB:lla on melkein hieman vahamainen pinta, enkä lainkaan luottaisi pelkkään OSB:n liimaukseen. Ja siten en myöskään kipsilevyjen liimaukseen OSB-levyihin.
 
Olen liimannut remonttigipsilevyn, mutta se ei varsinaisesti säästä aikaa, koska täytyy laittaa joitakin ruuveja pitämään levy paikallaan kovetuksen aikana. Nyt käytin tosin halpaa huonoa asennusliimaa, mutta silti.. Liima tarvitsee aikaa kovettua.
 
No, en tarkoita, että liima korvaisi ruuvit, vaan täydentäisi niitä.
 
nimhed sanoi:
Nja, tarkoitan, ettei liima korvaisi ruuveja, vaan täydentäisi niitä.
Ei ole mitään syytä tehdä niin.
 
Kylpyhuonerakentamisessa kipsilevyruuvit pitää vetää taustalevyn läpi ja kiinni koolauksiin, oletan, että se on niin myös tavallisilla seinillä, mutta varmasti monet jättävät sen huomioimatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.