Haluan avata aukon ulkoseinään taloon, jossa on tasakatto. Haluan taitto-ovi tai vaihtoehtoisesti liukuovi. Talo on kalliolla vakaan ja ylimitoitettu betoniperustuksen (rossipohja) päällä.
Alue: Tukholma
Katto: Huopa normaalilla sisäkatolla.
Kaltevuus: 0-1 astetta (tasakatto)
Aiemmin oli hyvä työkalu, jolla pystyi laskemaan liimapuupalkkien mitat ja valitsemaan tasakatto, mutta en löydä sitä enää. Lisäksi muistan, että liimapuupuut tuskin toimisivat, koska vaadittiin yli 60 cm korkeus.
Minulla on rajoitettu korkeus, jonka kanssa työskennellä. Palkin saa olla noin 25-30 cm korkea.
Mitkä teräspalkit (IPE, HEA, HEB ym.) ja mitat voin käyttää?
Olisi todella mahtavaa, jos joku voisi laskea tai kuvata, miten lasken.
Byggbeskrivningar.se-sivustolla voin laskea, minkälaista liimapuuta tarvitsen, mutta en voi laskea tasakattoa tai m aukkoja (max on 5m). Lisäksi en tiedä, pitäisikö minun käyttää talon rungon vai katon kokoa laskentaani.
Ulkokaton omapaino:
0,55 kN/m2 - Huopakatto eristyksellä ja sisäpinnalla
Sisäkaton omapaino:
0,45 kN/m2 - Normaali sisäkatto (esimerkiksi yksinkertaisella/kaksinkertaisella kipsilevyllä)
En itse koskaan käyttäisi rakennustekstejä tai mitään vastaavia laskentaohjelmistoja. Ei koskaan tiedä, mitkä oletukset ovat piilossa. Ovatko kattotuolit ristikkoja ilman tukea keskeltä?
Jos palkki ei saa olla korkeampi kuin 300 mm, liimapuuta ei voi käyttää. Matalin liimapuupalkki, joka tulee mieleen, on 215x450 mm. Siinä tapauksessa tulee käyttää terästä, ehdotuksena HEA 260. Ottaen huomioon, miten aiot hyödyntää aukkoa, taipuma tulisi rajoittaa tavallista enemmän, mikä johtaa hieman vahvempaan mitoitukseen.
En yleensä arvioi tällaisissa yhteyksissä. Lasken sen elastisuusteorian avulla. Siitä tulee suuret mitat, koska kattokuormat ovat niin suuret jännevälin takia. Jos haluat liukuovia, se vaatii hyvin pienen taipuman. HEA 260:n voi korvata IPE 330:lla. Jos pienennät aukon kokoa 4,8 metriin, riittää HEA 220 tai IPE 270.