4 809 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Onko travertiini sopiva portaille?
Hei!
Pienemmän kerrostalon rappukäytävään harkitsen travertiinin (3 cm paksu) valitsemista portaiden materiaaliksi.
On olemassa mielipiteitä, että travertiini, joka on vähemmän kova kivimuoto, kuluu ajan myötä. Haluan kuitenkin käyttää sitä ulkonäön vuoksi. Uskallanko ottaa riskin? Kyseessä on vain 7 asuntoa tai noin 25 henkilöä, jotka kulkevat näitä portaita.
Kiitos mielipiteistä!
George
Pienemmän kerrostalon rappukäytävään harkitsen travertiinin (3 cm paksu) valitsemista portaiden materiaaliksi.
On olemassa mielipiteitä, että travertiini, joka on vähemmän kova kivimuoto, kuluu ajan myötä. Haluan kuitenkin käyttää sitä ulkonäön vuoksi. Uskallanko ottaa riskin? Kyseessä on vain 7 asuntoa tai noin 25 henkilöä, jotka kulkevat näitä portaita.
Kiitos mielipiteistä!
George
Travertiini ei tietenkään ole kovin kovaa, se on yleensä noin 3-4 Mohsin kovuusasteikolla, mikä on kuitenkin suunnilleen kuin marmorin. Travertiini on käytetty lattiapäällysteenä jo antiikin aikana, mutta en tiedä, rakennettiinko portaita siitä säännönmukaisesti. Onhan olemassa useita tunnettuja rakennuksia, jotka on rakennettu enemmän tai vähemmän kokonaan travertiineista, kuten esim. Coloseum, joten varmasti sen pitäisi onnistua.
Olen kuitenkin todella utelias tietämään, mitä se kaikki maksaa. Muistan, että travertiini on melko kallista. Mitä maksat per neliömetri?
Olen kuitenkin todella utelias tietämään, mitä se kaikki maksaa. Muistan, että travertiini on melko kallista. Mitä maksat per neliömetri?
Kiitos, se oli mielenkiintoista...MartinT sanoi:Travertiini ei tietenkään ole kovin kovaa, se on yleensä noin 3-4 Mohsin kovuusasteikolla, mikä on kuitenkin suunnilleen sama kuin marmorilla. Travertiini on käytetty lattiapäällysteenä jo antiikin aikana, mutta en tiedä rakennettiinko siitä säännöllisesti portaita. Onhan olemassa useita tunnettuja rakennuksia, jotka on rakennettu enemmän tai vähemmän täysin travertiinista, kuten esim. Colosseum, joten varmasti se onnistuisi.
Olen kuitenkin erittäin utelias siitä, mitä se kaikki maksaa. Mielestäni travertiini on melko kallista. Mitä joudut maksamaan per neliömetri?
Nyt teoria näyttää hieman vastustavan käytäntöä. Näin travertiiniportaita mm. Vildmarkshotelletissa Kolmårdenissa, täysin kulumattomia.
Mistä löysit Mohsin asteikon juuri travertiinille? Haluaisin verrata sitä graniittiin esimerkiksi tuolla asteikolla, mutta googlessa löydän vain asteikon perusmineraaleille.
Hintakysymykseen voin vain vastata, että rakennusta rakennan parhaillaan Romaniassa, jossa on melko erilainen hintataso: luonnonkivi on melko halpaa. Nyt minulla ei ole hintatietojani edessäni, mutta noin 300 kruunua/neliömetri 3 cm paksulle travertiinille lasken.
George
Graniitti on kovuusasteikolla 7 Mohsin kovuusasteikolla, eli se on erittäin kova. Timantti on 10 ja teräs 6, eli graniitti on kovempi kuin teräs. Jos haluat lattian, joka on todella kestävä, graniitti on parempi valinta kuin marmori tai travertiini. 300 kr/m² kuulostaa todella hyvältä hinnalta. Ostatko sen Romaniasta tai jostain muusta maasta?
Kiitos, Martin, valistamisesta.
Ostan kiveä kivifirmasta Romaniassa (http://www.naturalstone.ro/en/stones_travertine.htm) samassa kaupungissa, jossa rakennan.
Haluan tietoisesti välttää graniittia juuri siksi, että sitä on käytetty kaikkialla alueella ja haluan jotain uutta. Tähän asti luonnonkiven hinnat ovat olleet melko alhaisia siellä alhaalla.
P.S. 3 cm travertiinilankkujen hinta on noin 430 kr/neliömetri, ei kuten kirjoitin.
Ostan kiveä kivifirmasta Romaniassa (http://www.naturalstone.ro/en/stones_travertine.htm) samassa kaupungissa, jossa rakennan.
Haluan tietoisesti välttää graniittia juuri siksi, että sitä on käytetty kaikkialla alueella ja haluan jotain uutta. Tähän asti luonnonkiven hinnat ovat olleet melko alhaisia siellä alhaalla.
P.S. 3 cm travertiinilankkujen hinta on noin 430 kr/neliömetri, ei kuten kirjoitin.
430 kr/m² vaikuttaa edelleen olevan hyvä hinta. Kuvissa näyttää olevan täyttämätöntä travertiiniä, joten ehkä täytyy varautua siihen, että reikiin kertyy hieman likaa (ellet sitten täytä reikiä itse).
Itse harkitsen marmoria tulevaan taloon, olen löytänyt hyvän yrityksen, joka myy kiinalaista marmoria. Heillä on myös muita luonnonkiviä (ei travertiiniä), kaikki erittäin hyvään hintaan. Katso heidän sivustonsa täältä:
http://www.nobleteam.se/
Katsoin sivua, jonka annoit yllä, mutta en löytänyt hintatietoja. Oletan, että heidän kanssaan täytyy olla yhteydessä saadakseen tarjouksen. Minun on kuitenkin vaikea kuvitella, että he päihittäisivät nobelteamin hinnat, ainakaan marmorin osalta.
Itse harkitsen marmoria tulevaan taloon, olen löytänyt hyvän yrityksen, joka myy kiinalaista marmoria. Heillä on myös muita luonnonkiviä (ei travertiiniä), kaikki erittäin hyvään hintaan. Katso heidän sivustonsa täältä:
http://www.nobleteam.se/
Katsoin sivua, jonka annoit yllä, mutta en löytänyt hintatietoja. Oletan, että heidän kanssaan täytyy olla yhteydessä saadakseen tarjouksen. Minun on kuitenkin vaikea kuvitella, että he päihittäisivät nobelteamin hinnat, ainakaan marmorin osalta.
Kiitos, Martin, pidän sen mielessä kun tarvitsen tehdä jotain työtä täällä Ruotsissa!MartinT sanoi:
Projektiani, jonka mainitsin aiemmin, tämä ei sovellu, koska rakennukseni sijaitsee 250 mailia kaukana - hintaero katoaisi kuljetuksessa. Ruotsissa on monia rakennusmateriaaleja, joita ei valitettavasti kannata viedä pidemmälle ja pieninä määrinä.
Klikkaa tästä vastataksesi