Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, mutta en tiedä saanko tämän järjestettyä :) Mietin pitäisikö sittenkin ostaa valmiita kattotuoleja mansardikattoon, ehkä on tyhmää pihistää? Silloin pääsisi eroon ongelmasta, jossa on tolppia liimapuupalkin alla....

Onko joku muu kuin Farzan sitä mieltä, että on rumaa sekoittaa eri kattotyyppejä?

Mitä mieltä olette?

Estwing: etkö voisi tulla ja korjata sen... minä ostan puolikkaan sian ja muutaman laatikon olutta... :-D
 
chrille112 sanoi:
Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat, mutta en tiedä, osaanko hoitaa tämän :) Mietin, pitäisikö minun sittenkin ostaa valmiit kattotuolit mansardikatolle, onko tyhmää olla säästämättä? Silloin pääsee myös eroon ongelmasta, jossa on tolpat liimapuupalkin alla....

Onko jonkun muun kuin Farzanin mielestä rumaa sekoittaa eri kattotyyppejä?

Mitä mieltä olette?

Estwing: etkö voisi tulla hoitamaan sen... minä ostan puolikkaan sian ja muutaman laatikon olutta... :-D
hehe japp tulen:D:wow:
njae. liimapuun pitäisi olla mielestäni.
voit tehdä hienon harjakaton tähän laajennukseen, tyylikästä.

ei mielestäni sinun pitäisi sekoittaa eri kattotyyppejä tässä laajennuksessa, joka on hieman isompi kuin tavallinen erkkeri, silloin voisit olla pulpettikatto.
 
Mutta minulla onhan tavallinen satulakatto päärakennuksessa, joten minun pitäisi siis olla se myös tässä? Vai ymmärsinkö sinut väärin nyt?

Talo on vuodelta 1921, joten se on hieman oudosti rakennettu... kattotuolit koostuvat makaavista tukkeista, joten niiden välille voi olla hankala tehdä avvesikstöjä. Luuleksin että toimisi laittaa tuki avvesikstön alle kohti "lattiaa"?
 
aha, luulin että bild på bygget oli sinun talo???

ok ovatko tukit näin?
niin, mutta silloin teet poikittaistuet toiseen suuntaan vain...

mutta sinun tapauksessasi en tekisi mansardakattoa vaan satulakattoa!

terv.
estwing
 
Ei, valitettavasti se ei ole minun taloni. Mietin vain, oliko rakenne kunnossa, jos se olisi, ajattelin myös käyttää sitä :)

Johtuuko ulkonäöstä, että mielestäsi minun pitäisi valita harjakatto, vai onko sille joku muu syy?
 
hei!
täytyy laittaa pieni kommentti tähän liittyen sekaisiin kattotyyleihin kauniina/rumana.
Eli, luulen että syy siihen, miksi harja- ja mansardikatto eivät joidenkin mielestä "sovi yhteen", on se, että mansardikatto vie enemmän tilaa näkökentässä ja siksi hallitsee taloa hieman... perusrakennus harjakatolla voi näyttää pienentyneeltä ja hieman syrjäytyneeltä verrattuna muihin. jos ajattelee sellaisia asioita... mutta mielestäni sekoitetut tyylit olivat melko siistejä, ne antavat talolle enemmän persoonallisuutta. Olisin itse valinnut tehdä niin, erityisesti koska mansardikatto antaa enemmän tilaa sisällä, koska seinät eivät kallistu sisäänpäin yhtä paljon ja vie tilaa.

rehellisesti sanottuna en tiedä mitään katoista. Mutta näen kyllä, miten asiat Näyttävät :) :)
 
Uskon, että Byggorm osui asian ytimeen... ei ole tyyliyhdistelmä sinänsä, joka häiritsee minua, vaan esimerkit, joista en ole pitänyt, ovat olleet melko suuria lisärakennuksia mansardikatoilla, jotka sitten ovat alkaneet hallita taloa. Mutta jos mittasuhteet ovat kuten kuvassa ylhäällä, mielestäni se ei ole niin paha.
 
Joten olet siis sitä mieltä, että mallini yllä on todella ruma? :)

Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta eikö näillä kahdella ratkaisulla ole vain satulakatto:
- Asentaa kattotuolit suoraan jatkeeseen, niin että kattotuolin alemmat palkit muuttuvat lattiaksi. Silloin menettää paljon tilaa vinoseinissä (ainakin metrin kummallakin puolella?)

- Asentaa kattotuolit normaalikorkeuteen. Silloin kupoli tulee olemaan erittäin korkea, luultavasti korkeampi kuin päärakennus.

Jäljelle jää sitten vain harjakatto liimapuutukeilla, jos haluaa satulakaton?
 
chrille112 sanoi:
Olen tehnyt tämän mallin, mielestäni se näyttää aika hyvältä :) Tai mitä tarkoitat?
Tein aiemmin myös version tavallisella satulakatolla, mutta silloin siitä tulee mielestäni vähän liikaa "lintukoto"..?

Muuten, huomasin nyt, kun katson mallia, että koska nykyinen katto alkaa niin korkealta, täytyy korotettu seinäkorkeus olla riippumatta, muuten uusi katto tulee olemaan paljon alempana kuin nykyinen?
tämä piirros, jonka olet tehnyt, mittasuhteet eivät ole hyvät (yritänkö kirjoittaa sen näin?:wow::wow::wow:.
ensimmäinen viisto katto-osa ylhäällä pitäisi olla yhtä suuri kuin se ylhäällä ja jos teet niin, mansardisi jää alemmas kuin nykyinen kattosi...
piirustuksessasi (anteeksi) mutta tuntuu kuin katto olisi puristuksessa, ymmärrätkö?
sivut OVAT liian lyhyet.
mutta kaikilla on erilainen maku mansardi-katoille.
tämä on mielipiteeni.
ystävällisin terveisin
estwing, joka rakastaa mansardi-kattoja, koska tila on mahtavasti tehokas!!!
 
hei Mene Moelven kotisivuille, sieltä voi ladata ohjelman liimapuupalkkien/kattotuolien mitoitukseen.
mielestäni kuvasi näyttää aika hyvältä...
 
Olen päättänyt käyttää mansardikattoa, vaikka päärakennuksessamme on tavallinen harjakatto, osittain siksi, että sillä voittaa uskomattoman paljon tilaa ja se on tyylikäs.

Olen lähettänyt kyselyn korotetulla seinämällä varustetusta kattotuolista. Jos se ei ole liian kallista, uskon, että valitsemme sen harjakaton sijaan, koska en ole varma rakenteesta.

Olin tänään ullakolla ja voin todeta, että meillä on siellä harjakatto. Siellä on hirsi harjalla ja yksi kummallakin puolella, noin 1,5 m katon lappeesta.

Emme siis ajattele, että harjakatto jatkuisi sisäpuolelle, vaan se liittyy vain harjakattoon, ja sisällä kaikki näyttää samalta kuin nykyään.

Mitä mieltä olette harjakaton ja mansardikaton yhdistämisestä? Siinä minun täytyy tehdä pidennys kattotuoleja, jotka rakennetaan harjakaton aluskatteen päälle (kuin kattolyhty). Uskotteko, että tarvitsen lisävahvistusta ullakolla tukea varten, joka tulee sisään, vai riittääkö vain sen nojautuminen aluskatteen päälle?

Tämä meni pitkäksi jaaritteluksi, toivottavasti jaksatte lukea ja ymmärrätte mitä tarkoitan... ;-)
 
chrille112 sanoi:
Olen lähettänyt kyselyn kattoristikon kanssa korotetulla seinäelämällä.
Kiinnostavaa. Minulla ei ole ollut sellaista kattoristikkorakennetta aiemmin. Siinä tulee olemaan monta osaa, jotka pitää yhdistää. Kun olet saanut vastauksen, voitko näyttää meille, miltä se tulee näyttämään.
 
chrille112 sanoi:
Olen päättänyt valita mansardikaton, vaikka meillä on tavallinen harjakatto päärakennuksessa, osittain siksi, että siinä voittaa uskomattoman paljon tilaa ja se on tyylikäs.

Olen lähettänyt kyselyn kattotuolista korotetulla seinäelämällä. Jos se ei ole liian kallis, uskon, että valitsemme sen viistokaton sijaan, koska tunnen oloni epävarmaksi rakenteessa.

Kävin tänään ullakolla ja voin todeta, että meillä on siellä viistokatto. Siellä on tukki harjalla ja yksi kummallakin puolella, noin 1,5 m tästä räystäästä.

Emme siis ajattele, että viistokatto seuraa sisäpuolelle, vaan se on vain liitospiste harjakattoon ja sisäpuolella kaikki näyttää samalta kuin nyt.

Mitä ajattelette harjakaton ja mansardikaton yhdistämisestä, siellä minun on tehtävä jatkoa kattotuoleille, jotka rakennetaan harjakaton ruodepuun päälle (kuin kattolyhty). Luulevatko, että tarvitsen jotain vahvistusta ullakolle harjahirrelle, joka tulee sisään, vai riittääkö vain tukea se ruodepuita vasten?

Tästä tuli pitkä jaarittelu, toivottavasti jaksatte lukea ja ymmärrätte mitä tarkoitan... ;-)
ei saa asettaa liimapuuta vain ruodepuun päälle.
lue aikaisemmat viestit mitä kuvailin..

ystävällisin terveisin
estwing
 
En aio käyttää liimapuuta, vaan ajattelin käyttää tyyppiä 2"8 lähimmän kattotuolin ja katon välissä. Voi olla 2-3 metriä.

Tarvitaanko liimapuuta niin lyhyelle pätkälle?
 
ok. miksi et sitten veisi jotain koko matkan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.