14 431 lukukertaa ·
44 vastausta
14k lukukertaa
44 vastausta
Onko tämä painekyllästetty 70-luku?
Kiitos, on erittäin arvokasta kuulla! Minä aivan kuten sinä koen myös erilaisia hajuja. Kellarissa on maanläheinen ja hapan haju. Olen purkamassa siellä kaiken telineistetyn ja kaiken orgaanisen. Talossa ja ryömintätilassa haisee kesämökille, ja se haju liittyy painekyllästettyyn puuhun. Sitten meillä on asfalevy, joka tuoksuu hieman enemmän teolliselle, jos niin voi sanoa. Olen ottanut koepalan ja laittanut sen pussiin haisteltavaksi töiden jälkeen, kun olen ollut poissa muutaman tunnin. Keskittymisen kohteena on kesämökkihaju ja kaikki kellarissa purkaminen. Tulevaisuudessa haluan poistaa asfalevyn julkisivuremontin yhteydessä ja samalla vaihtaa eristykset. Mutta julkisivu on hyvässä kunnossa, joten se ei ole mitään, mistä stressaisin.S Stugmannen sanoi:voin jakaa kokemukseni vierasmajamme remontista, jonka näin kokeiluna ennen talon remonttia.
vierasmajassa purin kaiken paitsi rungon. Muovimatto tuoksui lattialla. Asfalevy haisi useita metrejä tontilla, jonne heitin sen purkamisen jälkeen. Lattiapalkisto ja pohjalaudat olivat kirkkaanruskeita jostain käsittelystä. Pidin ne kuitenkin. Käytin otsonia sen jälkeen, eikä mikään haissut sen jälkeenkään, ja lattiapalkistokin tuntui paljon raikkaammalta. Nyt se on ollut valmis remontoituna vuoden ajan, eikä mitään hajua ole ilmestynyt sen jälkeen. Tunnen olevani melko varma, että se on nyt ratkaistu.
talossa on hieman erilaisia hajuja, kun puran sitä, enkä usko, että ne ovat saman lähteen hajuja. Esimerkiksi tuulensuojalevy uskon olevan osa talon hajun syytä. Toivon eniten löytäväni kosteuden aiheuttaman vaurion lattiassa, kun puran sen, jotta voin korjata sen samalla. Toivon viimeiseen asti, että välttyisin vaihtamasta kaikkia pohjalautoja. Joitakin paloja sieltä täältä hyväksyn. Yksi asia, jonka voit kokeilla. Varsinkin jos sinulla on purua lattiassa, on käyttää otsonia ryömintätilassa noin viikon ajan ja samalla laittaa paxtuulettimia talossa päälle. Tällä tavoin otsoni kulkee läpi lattian, ja paljon lattiapalkiston hajusta vähenee, mutta on luonnollisesti eri asia, kuinka hyvin se voi toimia, ja talossa ei voi oleskella, kun otsoni on päällä.
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Kyllä, aloita siitä ja katso. Oletko laittanut muovia maan päälle ryömintätilassa?MekPappa sanoi:
Kiitos, tämä on erittäin arvokasta kuulla! Kuten sinäkin, koen myös erilaisia tuoksuja. Kellari tuoksuu maamaiselta ja happamalta. Siellä olen purkamassa kaikkea säädettyä ja kaikkea orgaanista. Talossa ja ryömintätilassa tuoksuu kesämökiltä, ja yhdistän tuoksun painekyllästettyyn. Sitten meillä on asfaboard, joka tuoksuu vähän enemmän teolliselta, jos voisin selittää sen näin. Olen ottanut näytekappaleen ja laittanut sen pussiin haistellakseni sitä töiden jälkeen, kun olen ollut poissa muutaman tunnin. Keskityn kesämökkituoksun poistamiseen ja puran kaiken kellarista. Tulevaisuudessa haluan poistaa asfaboardin samassa yhteydessä kuin vaihdan julkisivun ja vaihdan samalla eristeet. Mutta julkisivu on hyvässä kunnossa, joten en kiirehdi sen kanssa.
Jos teet julkisivun myöhemmin, suosittelen myös vaihtamaan seinien sisäpuolen, jotta saastuvat jäävät sinne. Mutta on hyvä ottaa ensin perusta ja katsoa, mitä tapahtuu.
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Maa on muovitettu. Seinien sisäpuolella en todennäköisesti tule koskemaan, sillä olen jo tasoittanut ja laittanut kuntoon. Toisaalta en tuntenut mitään hajua seinistä, mutta sen sijaan vanhoista tapeteista, jotka revin alas. Toivottavasti en joudu tekemään sitä uudelleen ainakaan.S Stugmannen sanoi:
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Miten sinulla on mennyt?MekPappa sanoi:
minulta on haju poistunut kokonaan. Se oli lattiassa kiinni. Erityisesti lastuissa ja rossipohjassa. Olen vaihtanut kaiken, ja sitten se katosi.
Menee eteenpäin. Olen vaihtanut kaiken eristyksen ja myös trossbottenin ryömintätilassa. Kun purin alas, näin 6 lattiapalkkia, jotka oli maalattu samalla ruskealla, joten lähetin analyysin syllestä ja yhdestä ruskeasta lattiapalkista. Syll oli vapaa pentakloorifenolista, mutta palkit sisälsivät ainetta. Nämä ovat 6 palkkia, jotka ovat lisäosan jälkikäteen tehdystä laajennuksesta (samaan aikaan kuin ulkohuone). Joten olen myös vaihtanut tämän materiaalin. Haju on melkein kokonaan poissa, mutta se ei juurikaan tartu vaatteisiin enää. Aion myös remontoida ulkohuoneen jatkossa ja aion jatkaa otsonia erissä saadakseni hajut pois.S Stugmannen sanoi:
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Phew! joo, se ei ole mukavaa työtä, mutta ehdottomasti sen arvoista, kun se on ohi. Minun ei tarvinnut vaihtaa pohjahirsiä, mutta käytännössä koko lattiahirsirakenne meni. Mukava kuulla, ettei se enää tartu vaatteisiin. se on tärkein, kun hajun lähde, perusongelma, on poissa. Haju lähtee vähitellen pienellä vaivalla (otsoni, maalaus jne.). Upeaa työtä!MekPappa sanoi:
Se etenee. Olen vaihtanut kaikki eristeet ja myös alapohjan ryömintätilassa. Kun purin alas, näin 6 lattiahirttä, jotka oli maalattu samalla ruskealla, joten lähetin analyysin pohjahirrestä ja ruskeasta lattiahirrestä. Pohjahirsi oli vapaa pentakloorifenolista, mutta hirsissä oli ainetta. Nämä ovat 6 hirttä jälkikäteen tehdyssä laajennuksessa (samaan aikaan viherhuoneen kanssa). Joten olen myös vaihtanut tämän materiaalin. Haju on melkein kokonaan poissa, mutta se ei enää tartu vaatteisiin. Aion myös remontoida viherhuoneen tulevaisuudessa ja jatkan otsonin käyttöä erissä saadakseni hajun poistoaineesta eroon.
tässä on sinulle vähän kivoja kuvia työstäni, kun se oli pahimmillaan

Viimeksi muokattu:
Kiitos! Joo, se tuntuu todella hyvältä. Kaikki vie aikansa pienten lasten kanssa, mutta aion pian luoda ketjun meneillään olevasta remontista saadakseni vinkkejä ja niksejä. Työsi näytti olevan paljon isompi kuin minun, hienoa työtä! Voin kuvitella, että siitä tuli todella hyvä lopussa. Kuvat ovat työstä palkkien kanssa sen jälkeen kun alaosa ja eristys oli purettu. Kaikki tehtiin alapuolelta, sillä asuimme talossa sillä aikaa ja yläpuolella oli uusi parketti.S Stugmannen sanoi:Huh! ja, det är inget roligt arbete men klart värt det när det är över. Jag slapp att byta syllarna men i princip hela golvbjälklaget rök.
Mukava kuulla, että se ei enää jää vaatteisiin. det är det viktigaste då källan till lukten grundproblemet är borta. Det luktsmittade försvinner ju efterhand med lite små insatser (ozon, måla mm). Hienoa työtä!
här har du lite goa bilder från mitt arbete när det var som jävligast
[kuva] [kuva] [kuva] [kuva]
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Hitto kuinka mahtavaa! Todella työn arvoista!MekPappa sanoi:
Kiitos! Kyllä se tuntuu todella hyvältä. Kaikki vie aikansa pienten lasten kanssa, mutta pian aion varmaan aloittaa langan käynnissä olevasta remontista, jotta voi saada vinkkejä ja niksejä matkan varrella. Sinun työsi vaikutti paljon suuremmalta kuin minun, hyvin tehty! Voin kuvitella, että lopputulos oli todella hyvä. Kuvat ovat työskentelystä palkkien kanssa sen jälkeen, kun aluslattia ja eristys oli purettu. Kaikki tehtiin alapuolelta, koska asuimme talossa sinä aikana ja yläpuolella oli juuri asennettu parketti.
Todellakin sen arvoista! Olen repinyt kaiken eristyksen koko kellarista samalla (sisäkattona raakapontti = työlästä)... Joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja vedin kaikki putket uudelleen lämmitysjärjestelmään ja piilotan ne palkistoon. Aion laittaa sinne uuden eristyksen sekä kipsikatot ja upotetut valot. Samalla aion piikata lattialaattaa tietyistä kohdista ja sitten eristää ja valaa sinne lattialämmityksen, se on ajatus. Mutta kuten sanottu, kaikki vie oman aikansa 1-vuotiaan ja 4-vuotiaan kanssa.S Stugmannen sanoi:
Kiitos kaikista hyvistä neuvoista tässä ketjussa. Minulla on sama ongelma hajun kanssa laajennuksessa 1950-luvulta. Olen kutsunut Anticimexin, joka suositteli asentamaan kosteudenpoistajan ryömintätilaan kaivamisen jälkeen pois kaikki orgaaninen (maa) joka on kallion päällä talon alla. Ja tiivistämään raot alajuoksun ja kivijalan välillä, ja asentamaan tiivis luukku sille "portille" jonka olen tehnyt perustaan.MekPappa sanoi:
Todella sen arvoista! Olen repinut kaiken eristyksen kellarissa samaan aikaan (raitalauta sisäkattona = työlästä)... Joten käytin tilaisuutta hyväkseni ja vedin uusiksi kaikki putket lämmitysjärjestelmään, jotta voin piilottaa ne palkistoon. Aion asentaa uuden eristyksen sinne sekä kipsilevykaton ja spotit. Samalla ajatuksena on piikata joistain kohdista laatta ylös ja sitten eristää ja valaa lattialämmitys. Mutta kuten sanottu, kaikki vie aikaa kun on 1-vuotias ja 4-vuotias.
Pohdintani nyt on, millä tiivistää siten, että en aiheuta lahovaurioita alajuoksuun. Otan kiitollisena vastaan vinkkejä tähän.
Olen myös miettinyt koko lattian purkamista ja uusien lattianpalkkien jne. asentamista. Mutta se on todellakin paljon työtä.
Oletko varmistanut, että kaikki haju todella tulee perustuksista taloon? Onko kosteutta vauriota lattiaa tukipalkistossa?P Per Kronlid sanoi:Kiitos kaikista hyvistä neuvoista tässä ketjussa. Minulla on sama ongelma 1950-luvulta peräisin olevan laajennuksen hajun kanssa. Olen pyytänyt tänne Anticimexin, joka on antanut neuvon asentaa kosteudenpoistajan ryömintätilaan sen jälkeen, kun olen kaivanut esiin kaiken orgaanisen (maa), joka makaa talon alle jäävällä kalliolla. Ja tiivistää raot sokkelin ja kivijalan välillä, ja asettaa tiukka luukku sen "portin" eteen, jonka olen tehnyt perustukseen.
Mietin nyt, mitä kannattaa käyttää tiivistämiseen, jotta en aiheuta lahovaurioita sokkelille. Otan kiitollisena vastaan vinkkejä tähän.
Olen myös miettinyt koko lattian purkamista ja uusien lattianpalkkien ym. asettamista. Mutta se on tietenkin paljon työtä.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 viestiä
Hanki lisää asiantuntijoiden mielipiteitä. Anticimex voi olla oikeassa. Mutta he ehdottavat "aina" kosteudenpoistimia, joita he itse myyvät. Täällä on jäseniä, joille on ehdotettu kosteudenpoistimia perustuksen alle, joka oli betonilaatta maassa...P Per Kronlid sanoi:Kiitos kaikista hyvistä neuvoista tässä keskustelussa. Minulla on sama ongelma hajun kanssa laajennuksessa 1950-luvulta. Olen kutsunut Anticimexin tänne, ja he ovat suositelleet asentamaan kosteudenpoistajan ryömintätilaan kaivettuani ensin pois kaiken orgaanisen (maan), joka on kallion päällä talon alla. Ja tiivistää aukot sokkelipuutavaran ja kivijalan välillä sekä asentaa tiivis luukku tekemääni "porttiin" perustuksessa.
Mietin nyt, mitä materiaalia käyttäisin tiivistämiseen, jotta en aiheuttaisi lahoamista sokkelipuutavaraan. Otan kiitollisena vastaan neuvoja tähän.
Olen myös harkinnut koko lattian purkamista ja uusien lattiahirsien asentamista jne. Mutta se on paljon työtä.
Meillä oli naapureita, jotka myynnin edessä huijattiin asentamaan kosteudenpoistaja ryömintätilaan, jossa oli betonilaatta...
Kiitos vastauksesta! Aion ottaa näytteen analyysia varten. Krypgrundin maa oli kostea. Olen kaivanut pois osan siitä. Vesi on tullut sisään kalliolta kahdesta suunnasta. Mutta olen korjannut sen. Luultavasti lattiapalkistossa ei ole paljon kosteusvaurioita, mutta tarpeeksi kosteutta, jotta pentakloorifenoli aiheuttaa hajua. Kaksi muuta asiantuntijaa on myös ollut täällä ja he kokivat, että se haisee tyypilliseltä. Meillä on ollut myös homekoira täällä, joka ei osoittanut hometta laajennuksessa, mutta aiemmassa sisäänkäynnissä talossa, jossa oli vanha piilotettu betoniporras suoraan hirreen. Se on korjattu vaihtamalla hirsi ja murskaamalla portaat.Jonatan79 sanoi: