14 426 lukukertaa ·
44 vastausta
14k lukukertaa
44 vastausta
Onko tämä painekyllästetty 70-luku?
Hei,
Olemme muuttaneet taloon ja huomanneet, että siellä on haju, joka tarttuu vaatteisiin ym., ja olemme tulleet siihen tulokseen, että se johtuu todennäköisesti pentakloorifenolista tai kloorianisoleista. Se on 70-luvun talo, jossa on puoleksi kellari ja puoleksi ryömintätila (sutteräng). Ryömintätilassa on painekyllästettyjä rimoja, jotka estävät masoniittilevyjä taivuttamasta. En tiedä, mitkä laudoista ovat kyllästettyjä, mutta minusta tuntuu, että tummanruskeat laudat haisevat voimakkaammin kuin ne, joilla on "puunväri".
Nyt kun olemme asentaneet sorptioilmanpoistimen, olen tiivistänyt tilan tuuletusaukot. Silloin näin kuistin alle ja huomasin, että tukevat palkit ovat ruskeita, kun taas loput ovat puunvärisiä. Voisivatko nämä palkit olla kyllästettyjä ja aiheuttaa hajua? Voiko sen nähdä paljain silmin?
Olen myös tarkastellut sokkelia, joka näyttää puunväriseltä. Olen kauhuissani, jos se olisi painekyllästetty ja aiheuttaisi hajun, koska sen vaihtaminen on kallista ja hankalaa.
Voiko joku katsoa kuvista, vaikuttaako sokkeli olevan kyllästetty ja näyttääkö kuistin alla oleva (ruskea) palkki kyllästetyltä?
Rimojen, masoniitin ja eristyksen vaihtaminen ryömintätilassa sekä kuistin runkorakenteessa tuntuu huomattavasti helpommalta toteuttaa kuin pelkkä sokkelin vaihto.
Olemme muuttaneet taloon ja huomanneet, että siellä on haju, joka tarttuu vaatteisiin ym., ja olemme tulleet siihen tulokseen, että se johtuu todennäköisesti pentakloorifenolista tai kloorianisoleista. Se on 70-luvun talo, jossa on puoleksi kellari ja puoleksi ryömintätila (sutteräng). Ryömintätilassa on painekyllästettyjä rimoja, jotka estävät masoniittilevyjä taivuttamasta. En tiedä, mitkä laudoista ovat kyllästettyjä, mutta minusta tuntuu, että tummanruskeat laudat haisevat voimakkaammin kuin ne, joilla on "puunväri".
Nyt kun olemme asentaneet sorptioilmanpoistimen, olen tiivistänyt tilan tuuletusaukot. Silloin näin kuistin alle ja huomasin, että tukevat palkit ovat ruskeita, kun taas loput ovat puunvärisiä. Voisivatko nämä palkit olla kyllästettyjä ja aiheuttaa hajua? Voiko sen nähdä paljain silmin?
Olen myös tarkastellut sokkelia, joka näyttää puunväriseltä. Olen kauhuissani, jos se olisi painekyllästetty ja aiheuttaisi hajun, koska sen vaihtaminen on kallista ja hankalaa.
Voiko joku katsoa kuvista, vaikuttaako sokkeli olevan kyllästetty ja näyttääkö kuistin alla oleva (ruskea) palkki kyllästetyltä?
Rimojen, masoniitin ja eristyksen vaihtaminen ryömintätilassa sekä kuistin runkorakenteessa tuntuu huomattavasti helpommalta toteuttaa kuin pelkkä sokkelin vaihto.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
En voi ehkä auttaa erityisesti, mutta on mielenkiintoista seurata.
Yleisesti ottaen puutavaran, joka on "ilmassa", ei pitäisi haista eniten, vaan niiden, jotka ovat alttiina kosteudelle (makaa maata vasten tai upotettuna tai suoraan perustuksen päällä = syll), pitäisi haista, olen luullut?
Muiden pitäisi osittain olla menettäneet hajun vuosien varrella, ja koska ne eivät saisi olla alttiina kosteudelle, niiden ei pitäisi päästää kovin paljon hajuakaan eikö niin?
Yleisesti ottaen puutavaran, joka on "ilmassa", ei pitäisi haista eniten, vaan niiden, jotka ovat alttiina kosteudelle (makaa maata vasten tai upotettuna tai suoraan perustuksen päällä = syll), pitäisi haista, olen luullut?
Muiden pitäisi osittain olla menettäneet hajun vuosien varrella, ja koska ne eivät saisi olla alttiina kosteudelle, niiden ei pitäisi päästää kovin paljon hajuakaan eikö niin?
klaskarlsson sanoi:
En voi ehkä auttaa erityisesti tässä asiassa, mutta on mielenkiintoista seurata.
Yleisesti ottaen ei pitäisi ajatella, että ilmassa oleva puu haisee eniten, vaan enemmänkin ne, jotka ovat alttiina kosteudelle (makaa maata vasten tai on valettu maahan tai suoraan perustaan = syll), ne voivat haista, näin olen käsittänyt?
Muiden pitäisi jossain määrin menettää hajuaan vuosien mittaan, ja koska niiden ei pitäisi olla alttiina kosteudelle, ei niistä pitäisi irrota paljonkaan hajua, vai mitä?
Kyllä, tiivistäminen ja kuivaaminen ovat hyvä ensimmäinen askel, mutta jos kuistin puuosat sisältävät painekyllästettyä puuta kloranisoleilla, niin vaihdan mieluummin ne. Sama pätee ryömintätilaan. En kuitenkaan halua vaihtaa koko ryömintätilaa, jos syllissä ilmenisi sama ongelma (turhaa työtä, koska se voi levittää hajua kaikkialle). Se on rakennettu vuonna 1973, ja siinä on painovoimainen ilmanvaihto ja pax-puhallin molemmissa kylpyhuoneissa ja pesutuvassa. Pesutupa ja toinen kylpyhuone ovat kellarissa.J Josth sanoi:
Läkteni ryömintätilassa ei näy kuvassa. Olin ehkä epäselvä siinä. Läkteni ryömintätilassa on samanvärinen ruskea kuin kantavat palkit kuvassa kuistissa. Vaikea saada parempaa kuvaa pienen reiän läpi. Mutta voisin ottaa kuvan ryömintätilasta.A ati sanoi:
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Kostea asfaboard voi aiheuttaa tällaisen hajun. Meillä oli tämä ongelma 70-luvun vierastuvassamme. Poistimme asfaboardin ja haju katosi.Rasmus10 sanoi:
Tämä tapahtuu yleensä, kun vanhemmissa taloissa ei ole tuuletusrakoa levyn ja julkisivun välillä.
Hajun syy voi olla jokin muu, mutta yrittäisin silti ottaa koepalan, jos mahdollista.
Kyllä, olen kanssasi samaa mieltä. Tunnen hajun asfaboardista, kun aurinko lämmittää sen kylmän ja kostean jakson jälkeen (kuukausi sitten, kun talvi katosi täältä). Se on kuitenkin eri haju eikä se tyypillinen mökkihaju, joka tarttuu vaatteisiini. Olen melko vakuuttunut siitä, että kyseessä on pentaklorofenoli, kaikesta tekemästäni tutkimuksesta lähtien, kun huomasin hajun. Tunnen myös sen hajun erittäin selvästi tietyissä "plank" ryömintätilassa.S Stugmannen sanoi:Kostea asfaboard voi antaa sellaisen hajun. Meillä oli tämä ongelma 70-luvun vierasmökissä. Revitty asfaboardin pois ja haju katosi.
Se tapahtuu yleensä silloin, kun levyn ja julkisivun väliin ei jää ilmanvaihtorakoa näissä vanhemmissa taloissa.
Hajusi voi johtua jostain muusta, mutta yrittäisin kuitenkin saada irti näytepalan, jos mahdollista.
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Meidän levy haisi kyllä juuri siltä, mutta voi olla erilaisia.Rasmus10 sanoi:
Ja jeg er med deg på den fronten. Mielestäni voin haistaa asfalevyn hajun, kun aurinko lämmittää sen kylmän ja kosteuden jälkeen (kuukausi sitten, kun talvi katosi täältä). Se on kuitenkin toinen haju eikä se tyypillinen mökinhaju, joka tarttuu vaatteisiini. Olen melko vakuuttunut siitä, että kyse on pentakloorifenolista kaiken tekemäni tutkimuksen perusteella sen jälkeen, kun huomasin hajun. Tunnistan myös sen hajun hyvin selvästi tietyissä "lankuissa" ryömintätilassa.
Minulla on sama ongelma kuin sinulla talossa ja aion nyt purkaa kaikki lattiat, mukaan lukien trossbottenin. Katsotaan, miten käy perustuspuun kanssa. Mielestäni se ei haise kuitenkaan. Vaihdan kuitenkin osia siitä, jos se on vaurioitunut jostain kohtaa (lahonnut). Eikö cuprinol/kloorifenoli ole vihreää eikä ruskeaa? Näin olen kuullut, mutta en ole varma.
Trossbottenin lautojen sijaan laitan kuitusementtilevyjä ja tiivistän kaikki reunat/saumat huolellisesti niin, että se on mahdollisimman tiivis taloon ryömintätilasta.
Lasken työhön viikkoaikaa ja materiaalikustannuksiin 60 000 kr, mutta sitten saamme todella hienot yksisauvaiset tammiparketit mukaan tähän.
Okei, hienoa että on joku, jonka kanssa voi vaihtaa ajatuksia, joka käy läpi samaa asiaa, vaikka onkin ikävää, että useammat ihmiset joutuvat elämään tämän ongelman kanssa. Aiotko vaihtaa kantavan rakenteen? Pentakloorifenolia oli useissa eri tuotteissa ja jopa ulkomaaleissa siihen aikaan, joten sillä voi olla mikä väri tahansa. Se, joka oli nimeltään cupri vihreä, oli alun perin vihreä, mutta muutaman vuoden kuluttua väri katosi, mutta kloorifenolit olivat siinä vaiheessa tunkeutuneet puuhun. Siksi ainoa tapa saada 100 % varmuus näyttää olevan laboratoriotutkimus. Toivoin viestiketjulla, että joku olisi kohdannut tämän paljon ja voisi sanoa, että ruskea oli ehdottomasti yleinen tuote siihen aikaan. Silloin olisin voinut olettaa, että vain yhtä tuotemerkkiä käytettiin rakennettaessa ja siten vaihtaa vain kaikki ruskea. Näyttää siltä, että minun täytyy lähettää näyte perustuksesta. Kallista, mutta vielä kalliimmaksi tulee tehdä kaksoistyötä, jos kaikki uudet materiaalit alkavat myöhemmin haista.S Stugmannen sanoi:Meidän lautamme haisee itse asiassa juuri siltä, mutta se voi olla erilaista. Minulla on sama ongelma talossa kuin sinulla ja aion nyt purkaa koko lattian, mukaan lukien välipohjarakenne. Katsotaan miten käy perustuksen kanssa. Minusta se ei kuitenkaan haise. Vaihdan kuitenkin osia siitä, jos se on saanut vahinkoa jostain (mätää). Eikö cuprinol/klorfenoli ole vihreä eikä ruskea? Näin olen kuullut, mutta en ole varma. Sen sijaan, että laittaisin puulautoja välipohjarakenteeseen, aion laittaa kuitusementtilevyjä ja tiivistää kaikki reunat/saumat kunnolla, jotta taloon kulkeutuisi niin vähän ilmaa kuin mahdollista ryömintätilasta. Lasken viikon työn tähän sekä 60 000 mk materiaalikustannukset, mutta silloin saamme oikein hienon yksisauvainen tammiparketin tähän sisältyen.
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
Joo, se on todella paskamaista. Minulla ei ole suunnitelmia vaihtaa lattiapalkkeja, mutta en tiedä, miltä tilanne näyttää ennen kuin avaan. Olen purkanut kaikki seinät ja katot sisältä ja vaihdan kaikki eristykset koko talossa. Käsittääkseni, kun olen lukenut, cuprinol oli alussa ruskea ja sekoitettu tervaan. Sitten se oli vihreä suurin piirtein siihen aikaan kuin meidän talomme rakennettiin, mutta kuten sanot, paras tapa on viedä labraan testattavaksi.MekPappa sanoi:
Okei hyvä, että on joku, jonka kanssa voi keskustella, joka käy läpi samaa asiaa, vaikka onkin harmillista, että useampien täytyy elää tämän ongelman kanssa. Aiotko vaihtaa lattiapalkit? Pentakloorifenolia oli useissa eri tuotteissa ja jopa julkisivumaalissa siihen aikaan, joten se voi olla minkä värinen tahansa. Se, joka oli nimeltään cupri vihreä, oli alussa vihreä, mutta muutaman vuoden kuluttua väri katosi, mutta kloorifenolit olivat silloin tunkeutuneet puuhun. Siksi ainoa tapa saada 100% varmuus, on laboratoriotesti. Toivoin ketjun avulla, että joku olisi voinut kohdata tämän monta kertaa ja voisi sanoa, että ruskea oli ehdottomasti yleinen tuote siihen aikaan. Silloin olisin voinut olettaa, että kun rakennettiin, käytettiin vain yhtä merkkiä ja siten vaihtaa vain kaikki ruskea. Näyttää kuitenkin siltä, että minun täytyy lähettää näyte palkista. Kallista, mutta vielä kalliimpaa tehdä tuplatyötä, jos kaikki uusi materiaali alkaa ajan kanssa tuoksumaan.
Voin myös lisätä, että purkaessa monet asiat haiskahtavat. Musta ulkoseinän tuulensuoja, joka vaikuttaa öljypohjaiselta, ei tuoksahda erityisen hyvältä esimerkiksi. Pellava, jota on käytetty tiivisteenä ikkunoiden ympäri, tuoksuu talolle ominaiselta x 10.
Viimeksi muokattu:
Tuntuu siltä, että paljon hajutartuntaa on oikein kunnolla... Olisin ollut niin tyytyväinen talokauppaan, ellei tämä haju olisi aiheuttanut paniikkia minussa. Olen käyttänyt otsonipuhdistusta heti kun huomasin hajun, ja se toimii väliaikaisesti, mutta palaa takaisin jonkin ajan kuluttua. Toivon voivani lieventää hajua vaihtamalla kyllästettyä materiaalia otsonin avulla. Jotta minun ei tarvitsisi vaihtaa aivan kaikkea. Olen lukenut, että kun materiaali on poistettu, voi käyttää otsonikonetta ja ilmankostutinta huoneessa kerrallaan ja sitten käyttää otsonikonetta ja ilmankuivainta samassa huoneessa. Näin se voi helpommin tunkeutua hajutartunnan saaneeseen materiaaliin, kuten ymmärrän.S Stugmannen sanoi:Joo, se on tosi kurjaa. Minulla ei ole suunnitelmia vaihtaa lattiarakennetta, mutta en tiedä miltä se näyttää, ennen kuin avaan. Olen purkanut kaikki sisäseinät ja -katot ja vaihdan kaikki eristeet koko talossa. Kuten olen ymmärtänyt lukiessani, niin cuprinol oli alussa ruskea ja sekoitettu tervan kanssa. Sitten se oli vihreä siihen aikaan, kun meidän talot rakennettiin, mutta parasta, kuten sanot, on antaa laboratorioon testattavaksi.
Voin myös lisätä, että paljon asioita haisee, kun puran. Musta tuulensuojapaperi ulkoseinissä, joka vaikuttaa öljypohjaiselta, ei tuoksu kovin hyvältä esim. Pellava, jota on käytetty tiivisteenä ikkunoiden ympärillä, on talon ominaistuoksua x 10.
Jäsen
· västra götaland
· 378 viestiä
voin jakaa kokemukseni vierasmökkimme remontista, jonka näin testinä ennen talon remonttia.MekPappa sanoi:
Tuntuu siltä, että monet hajut leviävät todella kunnolla... Olisin ollut niin tyytyväinen talon ostoon, jos ei tämä haju olisi saanut minut panikoimaan. Olen käyttänyt otsonipuhdistusta heti kun huomasin hajun, ja se toimii väliaikaisesti, mutta tulee takaisin jonkin ajan kuluttua. Toivon voivani lieventää hajua vaihtamalla kyllästettyä materiaalia otsonin avulla. Jotta minun ei tarvitsisi vaihtaa aivan kaikkea. Olen lukenut, että kun materiaali on purettu, voi käyttää otsonikonetta ja ilmankostutinta huone kerrallaan samanaikaisesti, ja sen jälkeen käyttää otsonikonetta ja kosteudenpoistajaa samassa huoneessa. Tällä tavalla otsonilla voi helpommin tunkeutua hajualttiiseen materiaaliin, niin kuin ymmärrän sen.
vierasmökissä purin kaiken paitsi rungon. Siellä muovimatto haisee lattialla. Bitumilevy haisi useita metrejä tontilla, kun heitin sen purkamisen jälkeen.
Lattianiskat ja kynnyslistat olivat kirkkaanruskeita jostain käsittelystä. Ne kuitenkin säilytin. Käytin otsonia sen jälkeen eikä mikään haissut sen jälkeen, jopa lattianiskat tuntuivat paljon raikkaammilta.
nyt se on täysin remontoitu vuosi sitten eikä hajuja ole ilmennyt sen jälkeen. Tunnen oloni melko turvalliseksi, että ongelma on nyt ratkaistu.
talossa on hieman eri hajuja, kun puran, ja en uskoa, että ne ovat peräisin samasta lähteestä. Esimerkiksi tuulensuojalevy uskon olevan yksi syy talon hajuun. Suurin toivoni on löytää kosteusvaurio lattiasta purkamisen yhteydessä, jonka voin korjata samalla. Toivon loppuun asti, että minun ei tarvitse vaihtaa kaikkia kynnyslistoja. Muutamia paloja sieltä täältä odotan.
yksi asia, jota voit kokeilla. Ennen kaikkea jos lattialla on purua, on käyttää otsonia ryömintätilassa noin viikon ajan ja samalla laittaa pax-tuulettimet talossa päälle. Tällä tavalla otsoni vedetään lattian läpi ja paljon hajuaistimista lattianiskoissa vähenee, mutta on luonnollisesti eri, kuinka hyvin se voi toimia, eikä talossa voi oleskella, kun otsonia käytetään.