Hei,

Istun ja yritän arvioida muutamia erilaisia tarjouksia tulevaan taloomme ja mietin nyt, onko tämä hyvä/normaali ulkoseinärakenne vai onko asioita, joita minun pitäisi kyseenalaistaa?

Ulkoseinät
Paneeli 22x120 naulakiinnikkeellä 28mm.
Parock vindtät ulkoinen tuulenohjain.
Massiivinen runkorakenne ristiin (kylmäsiltojen välttämiseksi). Ulkoa laskettuna 45x45 (makuulla), 45x170 (esikapattu & uritetut kantavat palkit), ikääntymistä kestävä diffuusiosulku sekä saumausteippi, sisällä 45x70 (makuulla) kanavatila (täyttäeristys 70mm kanavoinnin jälkeen)
Mineraalivillaeristys 45+170+70, kolmikerroksinen eristys
Sisäseinän verhoilu 12mm lastulevy & 13mm kipsilevy ergonomiamallissa (L=900mm)

Olen erittäin kiitollinen kaikista ehdotuksista ja näkemyksistä.

Samankaltainen kuin minun rakentamiseni lisäosassani, eli parempaa ei voi olla! ;)

Kuulostaa hyvältä mielestäni! Paitsi että minun runkorakenteeni on vaihtanut paikkaa 45x45 ja 45x70 makaavilla (eli minulla on makaava 70 ulkopuolella 170 pystypuista, ja 45 mm asennustila sisäpuolella), joten se on erittäin samanlainen.

b8q sanoi:
Kuulostaa hyvältä mielestäni! Lukuun ottamatta, että minun runkoni on vaihtanut paikkaa 45x45 ja 45x70 vaakasuorilla (eli minulla on vaakasuoralla 70 ulkopuolella 170 pilareita, ja 45 mm asennustilaa sisäpuolella), niin on erittäin samanlainen.
Tekeekö tämä ero mitään ominaisuuksille??

En usko niin, että minulla on 70 johtuu siitä, että haluan saada paneelin riittävän paljon sokkeli-eristyksen yläpuolelle, samalla kun kantavat kiskot lepäävät perusmuurilla (tai siis perusmuurin palkilla) eivätkä tarvitse olla puoliksi ulkona, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Sanotaanhan, että diffuusioesteen tulee olla enintään 1/3 eristyksen sisässä (sisältä laskettuna) jotta vältetään kondensaatio eristyksessä. Sinun tapauksessasi se on 25% sisällä, minun tapauksessani 16% sisällä. Molempien pitäisi siis toimia ongelmitta, mutta minun mitat antavat hieman enemmän liikkumavaraa. Toisaalta sinulle jää enemmän tilaa sähköasennuksille ja muulle sellaiselle.

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Kiro sanoi:
Hei,

Istun ja yritän arvioida muutamia eri tarjouksia tulevaan taloomme ja mietin nyt, onko tämä hyvä/normaali ulkoseinärakenne vai onko asioita, joita minun pitäisi kyseenalaistaa?

Ulkoseinät
Paneeli 22x120 naulansäännöllä 28mm.
Parock vindtät ulkoiseen tuulensuojaan.
Massiivinen runkorakenne ristiin asetettu (kylmäsiltojen välttämiseksi). Ulkopuolelta laskettuna 45x45 (vaaka), 45x170
(valmiiksi katkaistu & uritettu kantavien linjojen mukaan), ikää kestävän diffuusiosulun ja liimasaumanauhan kanssa, sisäpuolella 45x70 (vaaka) kanavistotila (täytetään eristyksellä 70mm kanavistotyön jälkeen)
Kivivillaeristys 45+170+70, kolmikerroseristys
Sisäseinäverhous 12mm lastulevy & 13mm kipsilevy ergonomisesti (B=900mm)

Olen hyvin kiitollinen kaikista ehdotuksista ja kommenteista.
Se näyttää hyvältä, en toivoisi mitään lisää suoraan.

Itselläni on suunnilleen sama, mutta 45+195+45 runkona, sen sijaan että 45+170+70. Suunnilleen sama tulos, mutta on hieman helpompaa kiinnittää 45'ia pystyyn kuin 70mm. Ja minulla on OSB lastulevyn sijaan, mutta sillä on todennäköisesti hyvin vähän merkitystä.

Mene sivustolle www.energiberakning.se, ja siellä on välilehti, johon voit syöttää tietoja eri rakenteista ja saada esiin U-arvoja. Seinärakenne on enemmän kuin OK, kuten muut ovat jo kirjoittaneet. Yleensä suuret lasipinnat kuluttavat energiaa.

/Anders

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.