Hei!

Olen parhaillaan remontoimassa keittiötä ja olen poistanut kaakelit, jotka olivat puulieden ympärillä.

Jostain syystä entinen omistaja on päättänyt muuraustyön yhdellä rivillä jotain kummallista sinistä.. siinä on ollut liesi aivan kiinni, joten ehkä siksi? Suojatakseen uunia puulieden lämmöltä?

Onko se sinibetonia? Pitäisikö meidän poistaa se? Pitäisikö meidän olla huolissamme?

Aion asentaa sisäänrakennetun uunin + mikron korkeaan kaappiin siihen viereen, mutta noin 5 cm välipalan avulla, jotta syntyy ilmarako. Pitäisikö meidän laittaa siihen minarit-levy?

Vanha uunin viereinen muurattu kulma, jossa näkyvissä osittain poistettu sininen materiaali ja tiili, osana keittiön kunnostusprojektia.

Seinään kiinnitetty sinertävä huokoinen materiaali keittiön vedspisen takana; mahdollisesti sininen betoni.

Tältä se näytti ennen kuin aloitimme purkutyöt:
Keittiö, jossa liesi ja uuni vierekkäin. Punaiset laatat ympäröivät liesiä, valkoiset laatat uunin alla. Matto näkyy kuvassa.
 
Kyllä se näyttää sinibetonilta.
 
  • Tykkään
morgonspöket
  • Laddar…
M morgonspöket sanoi:
Onko se sinibetonista?
Pitäisikö meidän poistaa se?
Pitäisikö meidän olla huolissamme?
Kyllä
Ei
Ei
 
  • Tykkään
morgonspöket
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sanoi:
Kyllä
Ei
Ei
Miksi emme poista sitä?
Mitä toimintoa se täyttää?

Eikö olisi parempi korvata se jollakin modernilla materiaalilla, joka ei ole "vaarallinen"?
 
On parempi poistaa sinibetonin kuin jättää se paikalleen.

Oli todennäköisesti helpompaa sahata sinibetonin oikeaan paksuuteen kuin yrittää nakuttaa tulenkestävää tiiltä oikeaan paksuuteen.
 
Sinibetonista voi tiedetään päästää radioaktiivista radonia.
Tässä tapauksessa se on niin vähän, että sillä ei todennäköisesti ole käytännön merkitystä terveydelle, joten tee se, mikä on helpointa.
 
On selvää, että se poistetaan, vaikka se ei ole hengenvaarallista. Miksi pitäisi säilyttää pieni osa sinibetonista juuri remontoidussa keittiössä? Betoni vapauttaa radonkaasua, joka voi pitkällä aikavälillä vahingoittaa keuhkoja ja aiheuttaa keuhkosyöpää.

Pelkkä tieto tästä saa kaikki ihmiset, joiden ÄO on yli 60, korvaamaan betonin vaarattomalla materiaalilla.
 
Aion tallentaa nämä kuvat, taitaa olla ensimmäinen kerta, kun joku kysyy blåbetongista, ja se ON blåbetong.
Muutenhan kyseessä on kuvat siiroista tai kuonalevyistä.
Poista ne, jos se tuntuu hyvältä, onhan helppoa korvata jollain muulla.
 
B Boende45 sanoi:
On selvää, että se poistetaan, vaikka se ei ole hengenvaarallista. Miksi säilyttää rajallinen osa sinibetonissa vastaremontoidussa keittiössä?
Betoni vapauttaa radonkaasua, joka voi pitkän ajan kuluessa vahingoittaa keuhkoja ja aiheuttaa keuhkosyöpää.

Pelkkä tietoisuus tästä saa kaikki, joiden IQ-taso on yli 60, korvaamaan betonin vaarattomalla materiaalilla.
Ja kaikki lopettavat tupakoimisen myös…
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H
B Boende45 sanoi:
On selvää, että se poistetaan, vaikka se ei olisi hengenvaarallista. Miksi jättää pieni osa sinistä betonia uudistettuun keittiöön? Betoni vapauttaa radonkaasua, joka voi vuosien jälkeen vahingoittaa keuhkoja ja aiheuttaa keuhkosyöpää.

Jo pelkkä tietoisuus tästä saa kaikki, joilla on IQ-taso yli 60, korvaamaan betonin vaarattomalla materiaalilla.
Mutta rauhoitu. On vaikea nähdä, että neljä lohkoa sinistä betonia nostaisi arvoja talossa. Minulla on itse kaikissa ulkoseinissä ja osittain sisäseinissä sinistä betonia. Ennen uutta ilmanvaihtoa oli noin 300 Bq/m3.

Sitä paitsi, radonkaasu ei itsessään ole vaarallista, vaan ne aineet, joihin radon hajoaa, niin kutsutut radontyttäret, jotka emittoivat haitallista säteilyä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.