Hei,
Minulla on 1-kerroksinen omakotitalo, 105 neliömetriä, ja haluan purkaa seinän olohuoneen ja keittiön väliltä. Seinä on noin 6 metriä pitkä ja mietin, voiko jollain tavalla nähdä, onko seinä kantava vai ei? Katso liitetty pohjapiirros.

Tietoja talosta.
Rakennusvuosi: 1971
Perustus: Rossipohja
Runko: Puu
Julkisivu: Tiili

Yksikerroksisen talon pohjapiirros, jossa näkyy punainen merkitty seinä keittiön ja olohuoneen välissä.

Kiitollinen vastauksista :-)
/// Rani
 
Näyttää kantavalta sydänseinältä...
...mutta pohjapiirros ei kerro koko totuutta.
 
Se on klassinen paikka sydänseinälle, joka ylös jatkuessaan kannattelee harjaa. Kummallista kuitenkin, että se ei ole talon keskellä. Ota kuva kattotuoleista niin, että niiden rakenne näkyy.
 
harry73
Jos mittakaava edelleen pitää paikkansa (pituus/leveys-suhde), talon leveys on noin 8 m. Se on suuri jänneväli, joten luulen, että seinä on kantava. 4-5 m tuntuu kohtuullisemmalta jännevälinä.
 
P-plats sanoi:
Näyttää kantavalta sydänseinältä... ...mutta pohjapiirros ei kerro koko totuutta.
Kiitos :)

Thomas_Blekinge sanoi:
Se on klassinen paikka sydänseinälle, joka jatkuu ylös katonharjaan asti. Kummallista kuitenkin, että se ei ole talon keskellä. Ota kuva kattotuoleista, niin näemme niiden rakenteen.
Kiitos :). Minulla ei ole vielä pääsyä taloon, mutta lähetän kuvan kattotuoleista heti kun saan talon.

harry73 sanoi:
Jos mittakaava pitää yhä paikkansa (pituus/leveys -suhde), talon leveys on noin 8 m. Se on suuri jänneväli, joten uskon seinän olevan kantava. 4-5 m tuntuu järkevämmältä jännevälistä
Mittakaava pitää paikkansa ja talon leveys on noin 8 m :)
 
Näin juuri Hemnetissä samanlaisia taloja myynnissä ja ne näyttävät olevan purkaneet tuon seinän, mutta eivät kokonaan, liitän kuvia siitä Hemnetistä.

Avoin olohuone, jossa on sohva, TV, työpöytä, ruokapöytä ja keittiö taustalla. Vaaleat seinät ja puulattia.

Pohjapiirros talosta, jossa on keittiö, ruokailutila, kolme makuuhuonetta, olohuone, kylpyhuone, WC ja kodinhoitohuone.
 
Seinä on todennäköisesti kantava, olisi yllättävää, jos se ei olisi sitä.
 
Thomas_Blekinge sanoi:
Se on sydänseinän klassinen sijainti, joka jatkeellaan kantaa katon harjannetta. Kummallista kuitenkin, että se ei ole talon keskellä. Ota kuva kattotuoleista, jotta näkee niiden rakenteen.
Sydänseinä ei tarvitse ehdottomasti olla talon keskellä. Siitä on kauan, kun tällainen symmetria oli normi. Tärkeintä on, että se jakaa jännevälin riittävän lyhyiksi osiksi.
 
  • Tykkään
Ulric ja 1 muu
  • Laddar…
Voit varmasti poistaa seinän, vaikka se on kantava, kunhan kevennät liimapuupalkilla. Koska se on yksikerroksinen talo, et ehkä joudu vahvistamaan kattotuolien yläpuolella, joten et tarvitse palkkia sisäpuolella.
 
Jos talossa on vain yksi kerros, kattotuolit ovat yleensä vapaasti kantavia ja lepäävät silloin ainoastaan ulkoseinillä. Jos se on tällainen rakenne, voidaan ilman riskiä poistaa jokainen sisäsein…
 
Se saattaa olla korotettu katto. Siinä tapauksessa seinä on kantava. Miltä talo näyttää? Kuvan ulkopuolelta voisi auttaa.

Yst. terv. Findus
 
  • Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
findus42 sanoi:
Se saattaa olla pystytetty katto. Siinä tapauksessa seinä on kantava. Miltä talo näyttää? Kuva ulkopuolelta voi auttaa.

Terveisin Findus
Hei,

Tältä talo näyttää ulkopuolelta.
Ulkoasukuva yksikerroksisesta tiilitalosta, jossa on musta katto, huolellisesti hoidettu piha sekä pensasaita.
Ulkokuva matalasta tiilitalosta pihapiireineen, jossa on leikkikeinu ja puita.
 
Viimeksi muokattu:
Tärkeintä on: Miltä kattorakenne näyttää?
 
Mikael_L
Jos talossa olisi ollut yläkerta, olisi seinä periaatteessa 100-prosenttisen varmasti ollut kantava sydänseinä.

Mutta kuten tilanne nyt on, riippuu se vain kattoristikon rakenteesta, onko mikään seinä kantava. On nimittäin aika helppoa tehdä kattoristikoita, jotka ovat vapaasti kantavia kyseisellä jännevälillä. Mutta jos suunnittelijan/talotehtaan ei tarvitse tehdä niin, he voivat säästää hieman hinnassa/materiaalissa antamalla seinien olla kantavia.
 
Okei :). Niin pian kuin voit, kiipeä ullakolle ja katso, onko siellä ristikkokatto. Se on luultavasti sellainen, katon kulman ollessa 27 astetta. Kun seinien välinen etäisyys on 8 metriä, ei ole väliä, onko se yksinkertainen V vai kaksinkertainen W (googlaa vähän... liian monimutkaista selittää ero, mutta tulee selväksi, kun näet kuvan).

Jos se on ristikkokatto, on melkein varmaa, että seinä ei ole kantava. Jotta olisit täysin varma, poista hieman eristettä ja katso, miltä kannatinpalkin liitoskohta näyttää. Onko liitoskohdassa yli metrin pituiset levyt kummallakin puolella, joissa on epätodennäköinen määrä ankkurinauloja kummaltakin puolelta jokaisessa puuosassa. Silloin se on hyvä asia. Varmuuden vuoksi laske naulat ja julkaise ne täällä. Myös muut liitokset ovat tärkeitä sekä puun laatu.

ystävällisin terveisin Findus
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.