Hei!
Ensimmäinen kerta kun postaan kysymyksen täällä foorumilla, mutta olen lukenut paljon talonrakennuksen aikana.

Olen sisustamassa yläkertaa Smålandsvillan-talosta (Markaryd) ja portaikon kohdalla ajattelin liittää alakerran kipsilevyseinän yläkertaan saadakseni tasaisen yhtenäisen seinän. Eli, kehystetty kipsilevyseinä alakerrassa - välipohja - kehystetty kipsilevyseinä yllä. Onko tässä riskiä? Naapurin näin oli tehnyt jakajan välipohjaan, ja tajusin nyt, että se saattaa liikkua liikaa ja haljeta, vaikka laittaisin paperinauhan ja tasoittaisin.

Onko mahdollista tehdä kuten ajattelin?

Gipsiseinä, jossa näkyy portaikon ja yli kerroksista jatkuvan seinän yhdistäminen; alareunassa avonainen kattorakenne, jossa eristyksiä. Portaat, joissa keskeneräinen seinäpinta yläosa kipsilevyllä, ikkuna ja kasvi. Kysymys gipsiseinän jatkamisesta portaikossa.

Ei ketään, joka voisi antaa neuvoja?

C
Jos asetat levyt pituussuunnassa, niin että palkkiliitoksen keskikohta on levyn alla, et todennäköisesti saa halkeamaa. Näin olen tehnyt portaikossamme, jossa on koolattu seinä ylhäällä ja alhaalla, sekä 20 cm betonipalkkivälipohja välissä.

Jos sijoitat kipsilevysauman lähelle (noin 10-15 cm) palkkiliitosta ja tasoitat, se halkeaa takuuvarmasti.

Ei oikein käy ilmi kuvista, mutta näyttää siltä, että joudut tekemään jonkin verran uudestaan levyjen kanssa, jos et ollut ajatellut laittaa toista kerrosta päälle.

Kiitos!

juuri niin, kipsisauma menee siellä missä koolaukset loppuvat, ja olen ajatellut vain laittaa yhden kerroksen kipsiä.

Hyvä vinkki siirtää saumaa, pitäisi riittää ottaa pois makuulla oleva kipsikaista ja leikata yläkipsilevyjen alareunasta siirtääksesi sauman ylöspäin.

kysymys on vain, miten teen jo spaklatuille ja maalatuille alakipsilevyille? Pitäisikö minun leikata pois nämä vai voiko sauman vahvistaa jollain muulla tavalla kuin paperikaitaleella?

C
Ei, paperiraita on vahvin. Toinen vaihtoehto olisi esimerkiksi laittaa teräslevy taakse, joka ylittää sauman, mutta silloin sinun täytyy kuitenkin poistaa kipsiä alaosasta. Sahaa ne hieman alempaa, viistä, tasoita paperiliuska sisään ja tasoita siirtymä niin pitkälle kuin jaksat, niin siitä tulee todella hieno. Eihän täydelliseen lopputulokseen ole oikoteitä…

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.