Aion rakentaa "väliaikaisen" seinän, eli sen pitäisi olla paikoillaan noin 15 vuotta ja kestää teini-ikäiset molemmin puolin. Ajatuksena on käyttää metalli- ja puukiskot kattoon ja lattiaan sekä eristettä tietysti. Mutta mitä sen jälkeen? En ole innostunut OSB-kipsi-pakkeli-hionta-pakkeli-hionta-pakkeli-hionta-maalaus-liima-tapetointi, joten katselen vähän valmiita ratkaisuja.

Olisivatko paneelilevyt, joissa on 10-13 mm MDF-ydin, tarpeeksi kestäviä ainoaksi kerrokseksi seinäkiskojen päälle, vai ovatko ne liian heikkoja? Minulla ei ole koskaan ollut teini-ikäisiä, mutta voin kuvitella, että he kuluttavat taloa...

Talossani on jonkinlainen masonitboard 10-12mm paksu, se on ollut siitä lähtien kun talo rakennettiin 1970-71, joten luulen että vastaus on kyllä...

Sama täällä, sanoisin, että se on jopa 8-10 mm... Minun tapauksessani ne on liimattu jollain ruskeanmustalla liimalla koko säännön pituudelta. Istuu kuin h-t...

En ole täysin varma paksuudesta juuri nyt, mutta se ei ole yhtä paksu kuin kipsilevy ainakaan.
Minun ovat vain naulatut ja eivätkä liimatut ja pysyvät hyvin.

M Micro sanoi:
En ole täysin varma paksuudesta juuri nyt, mutta se ei kuitenkaan ole yhtä paksu kuin kipsilevy.
Omani ovat vain naulattu ja eivät liimattu ja istuvat hyvin.
Se pitää, todennäköisesti voit jopa mennä alas 6mm:iin ilman ongelmia, mutta on vaikeaa ripustaa tavaroita seinälle silloin...

Joo, jos aiot rakentaa koolinkuilla, niin ne pitävät seinän paikallaan. MDF voi olla jopa paljon vakaampi kuin kipsilevy.

MDF:llä on itse asiassa vain neljä haittapuolta:

1. On todella hidasta sahata – siihen tarvitaan sähkölaitteita imho.
2. Jos ei esiporaa ennen ruuvaamista, se halkeaa. Ohutruuvit ponnahtavat myös helposti ulos.
3. Se ei kestä lainkaan kosteutta. Pidettävä mahdollisimman kaukana märkätiloista.
4. Se imee paljon maalia maalattaessa. Tarvitaan hyvälaatuista maalia ja kannattaa varautua muutamaan peittelykierrokseen.

Muuten olen rakentanut yhtä ja toista MDF:stä ja mielestäni sillä on ehdottomasti paikkansa. Se on kovaa, raskasta ja vakaa, kun sitä käytetään oikein. Sileä pinta saadaan kerralla ja se vaimentaa ääniä melko hyvin. Joten ideasi ei ole ollenkaan huono ja voit jopa pienentää paksuutta, ellet halua eristää ääntä teinien välillä. Mikä voi ehkä olla tarpeen...

ps. Suosittelen myös, että liimaat ne kiinni koolinkeihin sen sijaan, että yrittäisit ruuvata ne. Siitä tulee paljon siistimpi ja parempi.

Hmmm, äänieristystä en tullut ajatelleeksi. Tarvitsen varmaan myös kerroksen kipsiä...

Onko todella niin paljon lisätyötä mennä eristyksen, OSB:n ja kipsin kanssa? 15 vuotta on pitkä aika.

Onko se seinä vai pelkkä huonejakaja?

Mja ööeh mitä eroa on? Aion jakaa huoneen kahtia, seinällä. Haluan kestävän seinän, jotta molemmat lapset voivat jossain määrin saada hieman yksityisyyttä. Mutta olen ikuisesti kyllästynyt tasoittamiseen ja maalaamiseen, joten siksi katson valmiita ratkaisuja.
Huone on rakennettu juuri tätä tarkoitusta varten, joten minulla on ovet molemmissa päissä, ikkunat, sähkö ja valaistus on myös suunniteltu siten, että yksi huone voi olla kaksi.

Koska puhuit äänieristyksestä, mietin vähän millainen seinän pitäisi olla, ehkä voisit laittaa luonnoksen...

Ero (kuten ajattelin) on siinä, että seinä kulkee kahden muun seinän välissä ja sulkee tilan kokonaan, kun taas huoneenjakaja voi lopettaa puoliväliin, jos ymmärrät mitä tarkoitan? Huoneenjakaja voi olla kirjahylly tai väliseinä...

Mihin haluan päästä on se, että jos seinä aiotaan pitää niin pitkään, ja jos olet ajatellut jotain, mikä tekee huoneesta kaksi "oikeaa huonetta", niin ajattelisin, että on syytä tehdä se kunnolla, koska voi olla, että tuleva talonomistaja pitää myös kahtena huoneena hyvänä asiana...

Muutenhan se on aika tyylikäs vaakasuuntaisella maalatulla puupaneelilla. Tulee ikään kuin tehosteseinä.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Siitä tulee oikea seinä, yhdistetty molemmista päistä sekä kattoon ja lattiaan, ei aukkoja. Toivon voivani rakentaa seinän kelluvaksi lattiaa vasten, mutta jää nähtäväksi, miten se toimii.

S Stefan1972 sanoi:
Muuten se on melko tyylikäs vaakasuoraan maalattu puupaneeli. Se toimii kuin tehosteseinä.
Joo, tavallinen valmiiksi maalattu puupaneeli on vaihtoehto.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.