Joka päivä ohitan uuden rakennuksen, jossa on edistytty niin pitkälle, että maatyöt ja terassin rakentaminen on aloitettu.
Olin hieman yllättynyt, kun näin rakennusfirman ratkaisun terassin rakenteeseen, sillä itse en koskaan rakentuisi näin, mutta ehkä se on täysin OK yleisesti hyväksytty ratkaisu? Mitä mieltä te olette?

Toinen puoli on kantavat palkit kiinnitettynä taloon (ei siinä mitään outoa), mutta ulkoreunalla ei ole plintterejä eikä terassin tukea aseteta kivilevyjen päälle.
Sen sijaan he ovat asettaneet suoraan murskeelle (joka ei ole suorassa vaakatasossa) painekyllästetyn alussäleikön, johon on kiinnitetty tolpat (tavallinen 45x95 painekyllästetty puu) ja näihin on kiinnitetty kantavat palkit.
Niissä paikoissa, joissa terassi tulee kauemmas talosta kuin noin 3 metriä, on käytetty samanlaista ratkaisua ulkoreunan ja talon seinän välillä.

Ajatuksia?

Rakennuskaavio, jossa näkyy makadamilla lepäävä kanta, pystytolpat (45x95) ja vaakasuora palkki, kaikki rinnakkain talon julkisivun kanssa.

Olen yrittänyt piirtää miten se on tehty, kuvitelkaa että seisotte talon edessä ja katsotte suoraan julkisivuun; kantavat palkit ovat siis rinnakkain julkisivun kanssa (ehkä kantaviin palkkeihin tulee vielä myös runkopuita, mutta tähän asti on päästy).

Se on halpaa.

Jos uudisrakennuksella on loppuomistaja (eli taloa ei rakenneta spekulaatiolla ja myydään vasta, kun se on valmis), loppuomistajan pitäisi mennä rakennuskuvaukseen. Siellä ei varmasti ole tätä ratkaisua, vaan siellä lukee varmasti perustus, tai mahdollisesti tolpat kovalla maalla (esim. sementtilevyillä kontaktipintana). Minä en ainakaan koskaan tekisi niin...

Poikkipalkilla ei ole tukea alhaalta päin? Se roikkuu vain 45×95:ssa kiinni olevassa ruuvissa? Ei, se ei ole hyvä ratkaisu.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.