Hei
Aiomme rakentaa attefall-laajennuksen, joka on noin 3,5*4,3 metriä.
Meillä on aiemmin valettu laatta:
Betonilaatta pihalla, jossa on lava ja ikkunakehys, vieressä puinen terassi ja talon seinä. Maassa on sora ja suojapeite.

Tämä luonnos toivottavasti näyttää vähän, mitä haluamme saavuttaa:
Skissi, joka esittää attefall-talon laajennuksen suunnittelua; pohjapiirros näyttää korkeusmittaukset ja muurausrivit, joilla on lisähuomautuksia.

Ajattelin itse muurata, valaa ja rapata perustuksen. On mainittava, että minulla on melko rajalliset kokemukset muuraamisesta ja aion tehdä sen yksin. Mahdollisesti perhe voi olla vähän apuna. Platan kuvassa näkyy olemassa oleva perustus, jonka olen itse muurannut ja rapannut, joten se on suunnilleen se kokemus, johon perustan tämän.
Etäisyys/korkeus laatasta olemassa olevan muurin päähän on noin 76 cm.

Nyt on syntynyt ongelma, joka tarvitsee ratkaisua, eli että kolme kerrosta muurikiveä, 19*19*59, päätyy noin 63 cm korkeuteen muurilaastilla. Joten olen noin 13 cm liian lyhyt.

Miten te ratkaisisitte muurin yläosaan kolmen kerroksen muurikiveä?
Kaavio, joka osoittaa eron, noin 13 cm, kolmen tiilirivin ja perustuksen yläosan välillä. Mukana tekstiviite ja viiva kuvaamassa mittaa.

Ajattelen neljää vaihtoehtoa.

1) Rakentaa muotin kolmen kerroksen päälle täsmälliseen korkeuteen ja valaa yläosa betonilla raudoitettuna noin 13 cm kerralla.
Etu: Korkeus pitäisi saada täsmällisesti.
Haitta: vie aikaa rakentaa muotti. On riski, että muotti rikkoutuu, kun menee noin 40 säkkiä betonia. Minulla ei ole "tombolaa", joten sekoitan noin 1 säkin kerrallaan ämpärissä.
3D-suunnitelma rakennuksen laajennuksesta, jossa näkyy olemassa oleva perustus ja ehdotus 13 cm korkean muurireunan valamisesta betonista.

2) Rakentaa muotin kolmen kerroksen päälle MUTTA vain noin yksi metri kerrallaan täsmälliseen korkeuteen ja valaa yläosa betonilla raudoitettuna osissa.
Etu: korkeus pitäisi saada melko tarkasti, mutta pieniä siirtymiä valettujen betonilohkojen, korkeussuunnassa, voi esiintyä.
Haitta: vie aikaa rakentaa ja siirtää muottia. Vaikka menee noin 40 säkkiä betonia, minulla ei ole samaa stressiä, kun minulla ei ole 'tombolaa', joten sekoitan noin 1 säkin ämpärissä kerrallaan. Toisin kuin kokonaan valettu yläosa, lujuus on varmaan vähän heikompi.

3) Muurata puoliblokeilla 9*19*59 noin 72 cm korkeuteen ja siitä ylöspäin rakentaa muotti ja valaa yläosa kerralla raudoitettuna noin 4 cm.
Etu: Korkeus pitäisi saada täsmällisesti, minun pitäisi myös ehtiä sekoittaa ja valaa koko yläosa, kun ei ole niin paljon betonia, ehkä 15 säkkiä.
Haitta: vain neljä cm betonia, voi olla heikko ja hauras?

4) Sahata muurikivet noin 13 cm ja muurata viimeinen kerros, sahattu puoli alaspäin laastiin.
Etu: ei kranssia betonin kanssa
Haitta: epätietoisuutta siitä, onko lopputulos tasainen ja "täsmällinen" korkeudessa, erityisesti, kun blokit sahataan. (Yleensä sahaan tekemällä kulmahiomakoneella leikkauksen ja koputan, mutta olen tehnyt tämän vain 15*19*59 kiville, 19*19*59 on varmasti vähän vaikeampi)

Kaikki vinkit ja ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan.
Terveisin
Fredrik

Juuri nyt näyttää siltä, että panostetaan vaihtoehtoon 4.

Myös minä olen harkinnut laajennusta, suunnilleen samat edellytykset kuin sinulla, mutta en ole vielä aloittanut. Olen harkinnut, mutta olen päätynyt vaihtoehtoon 3. Silloin voin korjata virheeni ja vinoumani muurauksessani. 4 cm betoni yhdistettynä vähän raudoitusta muodostaa erittäin hyvän yhdistävän muurikruunun - mielestäni.
Kokeneemmat saavat mielellään kertoa, mitä he ajattelevat.

• Tykkään
fredand44
  • Laddar…
Mielestäni 1 cm sauma on sopiva kun muurataan Leca. Vaihtoehdolla 3 saavutat sitten 70 cm ja voit valaa harjan 6 cm korkeaksi. Valoin 5-6 cm harjan lecapohjaamme ja se on kestänyt erittäin hyvin. Muotin voit tehdä mistä tahansa laudoista, se käy hetkessä. Olisin silti yrittänyt lainata/vuokrata sekoittimen, jotta saat betonin nopeasti.

• Tykkään
fredand44
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.