Aion oikaista 7 m pitkän ja noin 2,5 m korkean ulkoseinän, joka on kallellaan ja kaareva eri tavoin ennen ulkopaneelin asentamista. Se on vaakasuora puupaneeli ja seinän palkit ovat pystysuorassa. Koska vaakasuora paneeli on melko paljastava, haluan saada siitä mahdollisimman suoran.

Toinen puoli 7 metristä peittää lämpimän huoneen ja on eristetty, siinä osassa on asfaltilevy palkkien ulkopuolella. Asfaltilevyjen päälle on tarkoitus laittaa rimoitus suoraan jokaisen palkin päälle asfaltilevyn väliin.

Toinen puoli, joka on laajennettu, peittää kylmätilan. Tämä puoli on myös eristetty, mutta ulkopuolella on tuulensuojakangas. Siellä rimat ovat siis kohdakkain palkin suoraan tuulensuojakankaan päällä.

Alun perin oli suunniteltu, että käytetään ohuempaa rimaa, noin 20 mm. Nyt ajattelin kiilan avulla tasata rimat ohjausnauhojen mukaisesti, ja siksi olen valinnut paksumman 34 mm riman, jotta välttyisin liialliselta kiilojen käytöltä ja jotta voisin kiinnittää paneelin vain rimoihin, ettei ruuvit vedä rimoja kohti palkkia kiilojen välistä.

Mietintöjäni:
1. Millä kiiloja käytetään?
Tarvitsen kiiloja välillä 2-15 mm. Eräs rakentaja sanoo ehkä refleksinomaisesti masoniitti. Mutta haluaisin paremman tarkkuuden kuin 3-3,5 mm välein ja pienimmissä kohdissa 3 mm on liikaa. Voiko käyttää rakennuskaupasta ja esimerkiksi Biltemasta saatavia muovisia pystykiiloja? Ovatko nämä tarkoitettu pysyvään asentamiseen, kuten tässä tapauksessa? Ei pitäisi olla ongelmia auringon UV-valon kanssa, koska se on paneelin takana, mutta voiko muovi silti vanheta ja ehkä reagoida asfaltilevyn kanssa? On olemassa pyöreitä säädettäviä plinttejä Plinnolta. Plinton mukaan heidän muovinsa pitäisi kestää ulkona ja kuorman, joka syntyy pääasiassa kierritysmomentista rimoja asennettaessa. Kysyin kuitenkin asfalttilevyyn mahdollisesti liittyvistä ongelmista. Mielipiteitä, vinkkejä?

2. 34 mm rimoilla ja 600 mm cc väli palkkien/rimojen välillä, kuinka tiheästi pitää kiilata? Ajattelin päätyä maksimissaan 500 mm. Riittääkö se?

Kiitollinen nopeista neuvoista!

/L-O
 
On saatavana kiiloja ostettavaksi. Spånkili voi toimia, mutta ei ehkä kestä kosteutta yhtä hyvin. En usko, että muovikaan on ongelma.
 
Jotta seinä saadaan suoraksi, onko keskellä pullistuma ulospäin vai sisäänpäin. Kiinnität jokaisen kulman ehdottomaan pystysuoraan spikläkten ja ostat spoltråd:ia, samaa jota käytetään putkien eristyksessä. Laitat pari ruuvia ja kiristät langan sekä ylös että alas, silloin sinulla on kaikki tarvittavat mitat ja näet heti, onko virhe plus- vai miinuspuolella. Välikkeet käyvät sahatuilla paloilla, joiden mitta on sama kuin spikläkten.
 
S Småbrukaren sanoi:
Onhan olemassa kiiloja ostettavaksi. Spånkil voi toimia, mutta ei ehkä kestä kosteutta yhtä hyvin. En usko, että muovillakaan on ongelmia.
Olen harkinnut kiiloja, mutta useimmat köossar-sovellukset tarvitsisivat olla noin 5-10 mm, ja standardikiiloilla on melko jyrkkä nousu, joten ennen kuin kaksi kiilaa kohtaavat 70 mm leveän läktin alla, ne ovat liian korkeita, ja mielestäni yhden kiilan käyttäminen ei ole hyvä idea.
 
Voiko käyttää karmskruv ehkä?
 
  • Tykkään
62_an
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Seinän oikaisu, onko keskellä ulos- vai sisäänpäin. Laita jokaisessa kulmassa ehdottoman pystyyn naulankalikka ja osta spoltråd, samaa, jota käytetään putkien eristämisessä. Laita pari ruuvia ja kiristä lanka sekä ylös että alas, jolloin sinulla on kaikki tarvittavat mitat ja näet suoraan, jos se menee pieleen plus- tai miinus-suuntaan. Välikkeet kelpaavat, kun leikkaat saman kokoisia paloja kuin naulankalikasta.
Kyllä, olen tehnyt juuri niin, kaksi kalikkaa päissä, jotka ovat pystysuorassa kohdistusnaruilla välissä. Näen siis suunnilleen, kuinka paksu klossi pitäisi olla, mutta sen tietää vasta, kun on kokeillut ja lisäksi kiristänyt, koska asfabordet painuu hieman kasaan. Joten kysymys on, mitä laitan väliin, mikä tarkoittaa mahdollisimman vähän työtä, mutta silti tarjoaa suuremman määrän variaatiota kuin masoniitti ja kestää pysyvän asennuksen.
Minulla on muovisia välikkeitä, jotka ovat haarukan muotoisia ja jotka ostin jostain halpaliikkeestä. En luota niihin pysyvään käyttöön, mutta ne ovat käteviä kokeilla, koska niitä voi työntää paikoilleen ilman, että ruuvia tarvitsee irrottaa kokonaan.
Mutta kysymys kuuluu, mihin sitten vaihdan ne, kun minulla on mitta.
Olen miettinyt, tarvitseeko minun halkaista puuklosseja pöytäsahalla sen jälkeen, kun olen ensin kokeillut muovivälikkeillä.
Tai käyttää 'oikeita' muovivälikkeitä, jotka ostetaan rakennusliikkeestä.
Mutta sitten olen taas lähtöruudussa:
Onko sellaisia tarkoitettu pysyvään asennukseen, jossa on kuormitusta sekä kylmässä että lämpimässä??
 
K Kurtivan sanoi:
Voisiko karmiruuveja käyttää ehkä?
Olen myös miettinyt sitä. Olen käyttänyt karmiholkkeja vastaavilla epätavanomaisilla tavoilla aiemmin sisätiloissa.
Mutta yksi asia, jonka huomasin silloin, on että itse karmiholkki, riippumatta siitä, ovatko ne irtonaisia holkkeja vai perinteisiä karmiruuveja, ovat melko heikkoja, ne voivat helposti haljeta.
Olen myös hieman epävarma korroosionkestävyydestä paneelin takana, itse ruuvi on kai vain sinkitty ja mistähän materiaalista holkki on, se voi olla vieläkin herkempi siinä ympäristössä?
Niitä käytetään tosin ikkunoiden kanssa ulkoseinissä, mutta sittenhän ne ovat sisällytetty villaan?
Mutta ehkä silti ajattelemisen arvoinen idea...
 
6 62_an sanoi:
Kyllä, olen tehnyt juuri niin, kaksi rimaa päissä, jotka ovat pystyssä kohdistusnyörien välillä. Näen suunnilleen kuinka paksu klossi tulisi olla, mutta tietää ennemmin kokeilemalla ja kiristämällä, koska asfabordit kutistuvat hieman. Joten kysymys on siitä mitä laitan väliin, mikä tarkoittaa mahdollisimman vähän työtä, mutta tarjoaa silti suuremman mittavarian kuin masoniitti ja kestää pysyvän asennuksen.
Minulla on muovisia välikappaleita, jotka ovat haarukan muotoisia ja ostettu jostain edullisesta kaupasta. En luota niihin pysyvään käyttöön, mutta ne ovat käytännöllisiä kokeiltavaksi, koska ne voi työntää paikoilleen ilman, että tarvitsee ruuvata koko ruuvi irti.
Mutta kysymys on, mitä vaihdan tilalle, kun minulla on mitta.
Olen miettinyt, onko minun pakko halkaista puuklosseja pöytäsahalla, kun ensin kokeilee muovisilla välikappaleilla.
Tai käyttää 'oikeita' välilevyjä muovista, joita voi ostaa rakennusliikkeestä.
Mutta silloin olen taas lähtöpisteessä:
Ovatko ne ajateltuja pysyvään asennukseen kuormituksella sekä kylmässä että kuumassa?
Paantikkaat ovat aika hyviä, kun suoristat.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.