5 573 lukukertaa ·
7 vastausta
6k lukukertaa
7 vastausta
Ohut seinä, joka voi kantaa Elfa-järjestelmää?
Olen purkanut vanhan vaatekaapin vaihtaakseni sen uuteen seinään ripustettavaan Elfa-järjestelmään (malliin, jossa kiskot ripustetaan) eteisessä. Purkamisen yhteydessä kävi ilmi, että vaatekaappi toimi myös väliseinänä keittiötä vasten... Vaatekaapin taakse oli yksinkertaisesti laitettu kipsilevy ja sitten työ oli tehty.
Nyt minun täytyy siis saada uusi seinä paikoilleen keittiön ja eteisen väliin. Ongelma on, että tässä ei ole paljon tilaa tämän tekemiseen. Olen mitannut ja tullut siihen tulokseen, että seinä voi olla maksimissaan 55 mm paksu huoneiden välillä, jotta vaatekaapin sisustus ja jääkaappi/pakastin seinän toisella puolella mahtuvat paikoilleen. Ei siis ole mahdollista rakentaa normaalia seinää "by the book" säännön ja levyn kanssa molemmilla puolilla.
Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että asennan tukevan L-profiilin alumiinista lattiaan ja kattoon, ja kiinnitän siihen tukevan MDF-levyn (noin 35 mm). Olen kuitenkin epävarma, kuinka paljon MDF kestää, kun siihen ripustaa? Koko sisustus ja hyllyille laitettavat tavarat tulevat aika painaviksi, ehkä pari sataa kiloa?
Toimiiko se? Onko muita hyviä keinoja saada näin ohut seinä, joka kuitenkin kestää painon?
Nyt minun täytyy siis saada uusi seinä paikoilleen keittiön ja eteisen väliin. Ongelma on, että tässä ei ole paljon tilaa tämän tekemiseen. Olen mitannut ja tullut siihen tulokseen, että seinä voi olla maksimissaan 55 mm paksu huoneiden välillä, jotta vaatekaapin sisustus ja jääkaappi/pakastin seinän toisella puolella mahtuvat paikoilleen. Ei siis ole mahdollista rakentaa normaalia seinää "by the book" säännön ja levyn kanssa molemmilla puolilla.
Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että asennan tukevan L-profiilin alumiinista lattiaan ja kattoon, ja kiinnitän siihen tukevan MDF-levyn (noin 35 mm). Olen kuitenkin epävarma, kuinka paljon MDF kestää, kun siihen ripustaa? Koko sisustus ja hyllyille laitettavat tavarat tulevat aika painaviksi, ehkä pari sataa kiloa?
Toimiiko se? Onko muita hyviä keinoja saada näin ohut seinä, joka kuitenkin kestää painon?
Voisin uskoa, että ruuvattuna yhteen kiinnitetty sandwich kahdesta 13 OSB:stä tai vanerilevystä, joiden välissä on 28x70, toimii erinomaisesti. Sen pitäisi olla jäykkä ja hyvä. Vaihtoehtoisesti voit vaihtaa 28x70:n 22mm lattialastulevyyn.
Hei,
Kiitos ehdotuksesta! Muutama kysymys
Tarkoitatko siis levy/sääntö/levy, vai? Silloin en ymmärrä sitä sandwichina? Mutta jos niin tarkoitit, miten kestävyys on sääntöjen välissä? Jos ottaisi vain kaksi rakennusvaneria á 13 mm ja liimaisi yhteen, siis ilman sääntöä, miten se vaikuttaa lujuuteen?
Kiitos ehdotuksesta! Muutama kysymys
Tarkoitin levy-levy-levy.
Luulen, että kaksi liimattua OSB-levyä toimivat myös, mutta partikkeli keskellä on parempi. OSB on joustavaa ja voi taipua. Kun liimaat kaksi OSB-levyä, siitä tulee todennäköisesti paljon vähemmän joustavaa. Se voi toimia hyvin kahdella OSB-levyllä kantavuuden suhteen, mutta taipumisriski saattaa olla olemassa. Lastulevy on periaatteessa jäykkä, joten luulen, että OSB-lastulevy-OSB olisi täysin jäykkä ja lisäksi erittäin kestävä. Pelkkä lattialastulevy on itsessään tarpeeksi vakaa lattioille, jotka kestävät melko korkean pistemäisen kuormituksen ilman notkumista.
Metalliprofiilit, jotka ruuvaat kiinni, pitäisi myös ehkäistä taipumista.
Luulen, että kaksi liimattua OSB-levyä toimivat myös, mutta partikkeli keskellä on parempi. OSB on joustavaa ja voi taipua. Kun liimaat kaksi OSB-levyä, siitä tulee todennäköisesti paljon vähemmän joustavaa. Se voi toimia hyvin kahdella OSB-levyllä kantavuuden suhteen, mutta taipumisriski saattaa olla olemassa. Lastulevy on periaatteessa jäykkä, joten luulen, että OSB-lastulevy-OSB olisi täysin jäykkä ja lisäksi erittäin kestävä. Pelkkä lattialastulevy on itsessään tarpeeksi vakaa lattioille, jotka kestävät melko korkean pistemäisen kuormituksen ilman notkumista.
Metalliprofiilit, jotka ruuvaat kiinni, pitäisi myös ehkäistä taipumista.
Göran.W
Työkaluhullu
· skåne Tomelilla
· 3 125 viestiä
Göran.W
Työkaluhullu
- skåne Tomelilla
- 3 125 viestiä
Tavallinen 13 mm kipsi kestää kyllä 25 kg per kiinnityspiste, joten ei tarvita ylikorostettua materiaalia, jotta se kestäisi. Tavalliset 45x45 koolauspuut cc 30 ja 9 mm kipsi kestävät, jos ruuvaa elfa-kiskot koolauspuihin.
Nämä seinään kiinnitettävät ELFA-kannattimet roikkuvat metallikiskosta, joka ruuvataan ylös katon rajaan. Siksi seinään kohdistuva kuormitus tulisi olla minimaalinen. Sen sijaan katon listan kiinnityspisteiden täytyy kestää hyllyihin tuleva paino, ja niiden tulee olla rakenteeltaan sellaisia, että ne kestävät tämän.
Jos haluaa olla varman päälle, voi valita 170x45 koolauksen, johon kisko kiinnitetään. Sen pitäisi riittää useiden satojen kilojen ripustamiseen.Göran.W sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi