On kantava seinä, jonka aion purkaa ja korvata liimapuupalkilla. Mutta olen hämmentynyt siitä, kuinka ohut seinä on. Se on 1 1/2-kerroksinen talo vuodelta 75, ja seinä koostuu 70x70 koolatuista ja yksinkertaisesta kipsilevystä molemmin puolin. Tällä 3,4 metrin osuudella, joka pitää poistaa, on vain 5 sellaista koolingia (aiemmin 6, ennen kuin joku laajensi ovea).
Ei vaikuta kovin vahvalta, tuntuu siltä, että teen ison työn, kun laitan paikalleen 115x315 palkin.
Ylikoikoinko vai onko vain niin, että olemassa oleva seinä on vahvempi kuin miltä se näyttää?

tommib
Onko seinä todellakin kantava? Onko se 70x70 tolpat vai tavalliset 70x45 koolaukset? Mitä se tukee?

Sanoisin, että 70x45 on erittäin heikko kantavaksi rakenteeksi, erityisesti ilman jäykistävää levymateriaalia (en laske kipsiä sellaiseksi). Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

45x70 ei normaalisti lasketa kantavaksi rakenteessa. pienimmät mitat, jotka olen oppinut (seinässä peitettynä), ovat 45x95 tai 36x145. onko palkissa jotain ongelmaa? onko se laskettu?

Tämä on sydänseinä maan tasolla, joka kulkee keskellä koko talon pituutta. Siinä on käytetty 70x70 tolppia. Tiedän, että naapurit samanlaisissa taloissa, jotka ovat purkaneet seinän, ovat käyttäneet liimapuupalkkia, joten se on ehdottomasti kantava. Olen käyttänyt laskentaohjelmaa saadakseni koon selville. Mutta se tuntuu hyvin karkealta.

Hieman ydinaiheen ulkopuolelta:

70 x 70 riittää pitkälle kantavassa sydänseinässä.

Jos katsomme sitä puristettuna, se kestää 17 % enemmän kuin 45 x 95 (poikkileikkausala).
Jos katsomme sitä nurjuneena, ilman jäykisteitä, se kestää 2,8 kertaa niin suuren kuormituksen kuin 45 x 95. (jäykkyysmomentti heikoimmassa suunnassa)
Vain jos se jäykistetään esimerkiksi levyillä, 45 x 95 tulee ylivoimaiseksi, karkeasti arvioiden se kestää silloin 1,5 kertaa niin paljon.

• Tykkään
zsimpey
  • Laddar…
Ok, vahvempi kuin se aluksi kuulostaa toisin sanoen. Ehkä en sittenkään ole väärässä. Ehkä kannattaa kysyä, voiko mitata palkkia jonkun naapurin luona, niin tietää, että se on myös oikea.

Joo, se on todellakin hemmetin iso ero 70x70. Tulee varmaan hyvä.

tommib
Kyllä, jos naapurit ovat jo tehneet tämän, mitkä palkit heillä on?

tommib tommib sanoi:
Ja, om grannarna redan har gjort detta, vad har de för balkar?
En tiedä, tiedän vain, että useimmilla on palkit sisäänrakennettuina ja piilotettuina kaarien sisään. Mutta yritän löytää jonkun, jolla on näkyvä, jotta voin mitata sen.

tommib
Tai kysy heidän konstruktiolaskelmistaan, jotka tulisi olla olemassa kantavaan rakenteeseen kohdistuviin muutoksiin (vaatimukset rakennusilmoitukselle tai rakennusluvalla).

• Tykkään
zsimpey
  • Laddar…
Olen vihdoin löytänyt naapurilta, jolla on reilu 2 dm pidempi aukko ja heillä on 90x315.

Olen juuri repinyt irti kipsin ja huomaan, kuinka hutiloiden on rakennettu aiemmin. Kantavassa seinässä on vain 6 pientä masoniittipalaa, kooltaan 4x4 cm, jotka ovat kattoa vasten. Lopussa pala on raollaan.

Joten siitä tulee 90x315 palkki, koska sen pitäisi ilmeisesti riittää hyvin.
Kiitos hyvästä avusta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.