Käykö sisäruuvi palkistoon vai lasketaanko se ulkokäytöksi?
Haluaisin välttää palkkikengät kantavan palkin kanssa ja ruuvata sen suoraan kiinni kantavaan palkkiin ja minulla on täydellinen ruuvin pituus, mutta se on sisäkäyttöön... Ruuvi tulee eristettyyn osaan, mutta olettaisin, että siellä on hieman korkeampi kosteus?
Onko joku, joka tietää asiasta, voiko reglarna kiinnittää sisäruuvilla?
En voi ostaa muita ruuveja tänään, joten rakentaminen on nyt pysähdyksissä, jos en voi käyttää niitä...
Mietin, olivatko vanhat palkit todella kiinni alemmassa hirressä? Niin ei ollut minun talossani, eikä myöskään niissä taloissa, joita näen töissäni. Ajatus on se, että jos kiinnität koolaukset alimpaan hirsivarviin, voi tulla ongelmia, kun ne hirret täytyy vaihtaa ja lattia on kiinni! Minulla oli lähes koko talossani erittäin kuivaa, mutta päätin valaa itsenäisen laatan seinien sisäpuolelle välttääkseni tulevaisuuden ongelmat.
Mietin, olivatko vanhat palkit todella kiinnitetty alempaan hirsikerrokseen? Niin ei oltu tehty minulla, eikä myöskään niissä taloissa, joita näen töiden kautta. Ajatus on se, että jos kiinnität palkit alin kerrokseen, voi tulla ongelmia, kun joskus joudut vaihtamaan ne hirret ja lattia on kiinni!
Minulla oli melkein koko talossa aivan kuivaa, mutta päätin valaa erillisen laatan seinien sisäpuolelle, jotta välttyisin tulevilta ongelmilta.
tarkoitat siis, että lattia olisi kiinni niissä palkeissa, jotka ensiksi vaihtaisit pois, koska ne ovat lahonneet?.....
tarkoitat siis, että lattia olisi kiinni niissä palkkeissa, jotka ensimmäisenä aiot vaihtaa, koska ne ovat lahonneet pois?.....
Luulen, että FreQa tarkoittaa, että lattiapalkisto lepää vapaasti maanpinnalla mullassa, erossa alusrungosta/hirsistä. Lattia on sitten naulattu lattiapalkistoon siten, että se on hieman irti seinistä
Muokkaus: Vai tarkoititko, että lattiapalkit luultavasti lahoavat pois, jos alusrunkokin tekee sen? Ja silloin ei ole väliä, miten se on kiinnitetty, sillä kaikki on joka tapauksessa vaihdettava?
Luulen, että FreQa tarkoittaa, että lattiajuoksut sijaitsevat kelluvasti luonnonkiven päällä multapenkissä erillään alahirrestä/palkeista. Lattia on sitten naulattu lattiajuoksuihin, jättäen hieman väliä seinän ja lattian väliin
Edit: Vai tarkoitatko ehkä, että lattiajuoksut todennäköisesti mätänevät samalla tavalla kuin alahirsi? Ja silloin ei ole merkitystä, miten ne on kiinnitetty, koska kaikki täytyy kuitenkin vaihtaa?
Kyllä, tarkoitan juuri sitä, että lattian pitäisi olla irrallaan seinästä.
Näin tein ja näin suosittelevat rakennussuojelijat. Älä ripusta mitään kiinni kynnykseen, sillä silloin sinun on revittävä myös lattia, jos/koska kynnys lahoaa ja haluat vaihtaa osia ulkopuolelta. Meillä on 1800-luvun torppa eikä tarvita lämmintä lattiaa, joten on mukavaa, ettei lattian alla ole mitään täysin tiivistä materiaalia, joka voisi aiheuttaa maaperän kosteuden nousemisen ympäröiviin seiniin. Kaivoin pohjan ja täytin leca 12-20:llä, jossa eivät hiiret tykkää juoksennella.
Tein niin ja sitä suosittelevat rakennusrestauroijat. Älä kiinnitä mitään sokkeliin, koska silloin sinun täytyy purkaa lattia, jos/kun sokkeli lahoaa ja haluat vaihtaa osia ulkoa. Meillä on 1800-luvun torppa eikä tarvitse lämmintä lattiaa, joten on mukavaa, ettei alla ole mitään täysin tiivistä materiaalia, joka voisi aiheuttaa kosteusongelmia seinissä. Kaivoin maata ja täytin leca 12-20, jota hiiret eivät halua juosta ympäriinsä.
Olen myös täyttänyt Lecakuulilla betonilaatan alla. Suosittelen muottivalua ja täyttämistä Lecakuulilla ulkopuolella, ja reunalle viimeinen täyttö EPS-betonilla, jolloin saadaan kylmäsilta.
Tärkeintä on käsitellä ryömintätilan kosteutta oikealla tavalla. Muovi maassa selviytyy vain itse maankosteudesta mutta ei siitä kosteudesta, joka tulee ylhäältä lämmitetystä tilastasi. Yksinkertaisin ja paras ratkaisu on todennäköisesti täyttää ryömintätila lecasoralla ennen uuden alalattian rakentamista. Se, että rakennukset ovat seisseet satoja vuosia, ei ole mikään take siitä, kun olosuhteet muuttuvat radikaalisti.
Tärkeintä on käsitellä kosteus ryömintätilassa oikealla tavalla. Muovi maassa hallitsee vain maankosteutta, mutta ei sitä kosteutta, joka tulee yläpuolelta lämmitetystä tilastasi. Yksinkertaisin ja paras ratkaisu on todennäköisesti täyttää ryömintätila lecasoralla ennen uuden palkkilattian rakentamista. Rakennusten seisominen satojen vuosien ajan ei ole takuu, kun muutetaan olosuhteita radikaalisti.
Rakennesuunnittelijani on epävarma siitä, kannattaako täyttää lecasoralla niin, että palkkilattia nojaa lecasoraan, koska siitä tulee melkein kuin multapeti. Jos jättää ilmaa väliin, se toimii.
Lattialaatan ei ehkä pitäisi olla lekasorassa. Se riippuu vähän puutavaran laadusta. Lecasora sekä eristää että on hygroskooppinen eli se imee kosteutta. Suurin osa kosteudesta tulee ylhäältä eikä sitä voi käsitellä maassa olevan muovin tai ilmanvaihdon avulla. Vaihtoehtona on panostaa lisää lämmönhukkaan, käyttäen vain noin 15 cm eristystä lattiarakenteessa.
Kaikki 12-20 Lecakulor -valmistajat eivät ole kapillaarikatkaisevia, se lukee heidän kotisivullaan. Useimmiten sen pitää olla pesty, aivan kuten soralla samat ominaisuudet.
Tärkeää on, että olet tietoinen siitä, että lämmittämättömät ryömintätilat eivät toimi yhteen nykyaikaisen eristysstandardin kanssa. Mahdollinen kapillaarisesti nouseva vesi on pienempi ongelma kuin kosteus, joka tulee lämmitetystä tilasta. Ehdotin lecapalleroita, koska se on yksinkertainen ja halpa menetelmä, jota käytetään usein torppien kunnostuksen yhteydessä. Parempi mutta huomattavasti kalliimpi vaihtoehto on ensin laittaa tasoittava ja tiivistetty kerros sepeliä, sitten 20 cm styroksilevyjä, jonka päälle valetaan 10 cm raudoitettu betonilattia. Betonin täytyy myös eristää reunoilta, eikä se saa olla suorassa kosketuksessa jäljellä oleviin puuosioihin, kuten esimerkiksi alajuoksuihin. Näin tehtäessä saadaan suurehko lämmönvaraaja talveksi ja viileys kesäksi, joka tasoittaa sisälämpötilaa ja säästää lämmityskustannuksia. Sisäseinä on sitten suoraan betonilaatan päällä. Todennäköisesti voidaan jättää pois kaikki puu, joka nyt ulottuu perustukseen.
Då börjar det nya bjälklaget växa fram... kanske inte helt enligt skolboken men det är inget bostadshus så ni får ha lite överseende..
Behöver skruva stoppet för trossbottenskivorna på sidorna av de nya reglarna isället för under som de flesta verkar göra, är det 45x45 som gäller då? Skall man använda vanligt eller tryckt virke till detta?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.