Olen kaivanut lattian hirrestä ja ajattelin nyt aloittaa uuden lattiarakenteen pystyksen 45X195 kanssa, mutta olen jumissa miten älykkäimmin laittaisi sen saadakseen parhaan kantavuuden jne... miten te olisitte tehneet? Purkanut kaiken vai rakentanut olemassa olevien tukirakenteiden päälle? Keskellä menee voimakas palkki, joka on melko kiemurainen... Korvaisitko sen 45x195:llä ja kivellä keskellä?
Koko tila on 4x6 metriä, jossa on osasto kohdassa 2m, missä on ollut ovi, luuletteko että ovenkarmien jäännöksillä on suurempi kantava tehtävä, palkki johon se nojaa on erittäin ohut..? katossa on jäljellä kolme kerrosta hirsiä...
Liitän muutamia kuvia ja olen kiitollinen vinkeistä miten etenisin...
Ei ajatuksia tästä?
Se on oikeastaan vain palkki, joka on kunnolla kiinnitetty seinään ja koskematon, pitkä keskellä (noin 6m), kiero ja luultavasti liian korkea, jos aion saada tilaa uudelle lattialle päälle.
Vieressä oleva palkki oli jo aiemmin katkaistu ja roikkuu ilmassa toisella puolella ja osa portaita seisoo toisella osalla.
Poikittainen on voimakkaasti sahattu ja tuskin kestää suoraa kuormitusta...
Miten te asettaisitte uudet kannattajat? Minulla on useita tukevia kivimöhkäleitä tukemaan tarvittaessa..
jos et ole innokas rakennuskonservoija etkä aio säilyttää mitään seinästä, jossa ovi oli, niin ottaisin pois kaiken vanhan ja rakentaisin kokonaan uuden. Joku kantopalkki keskellä varmasti tarvitaan, jonka varmaan saa tuettua. Lisäksi on varmaan mietittävä, kantaako vanha seinä jotain, joten sen täytyy tukea jollain tavalla. Osittain myös, jos ylin hirsi pitää ulkoseinät yhdessä, ettei vain sahais kaikkea pois miten sattuu.
jos et ole mikään kiihkeä rakennuksenhoitaja ja et aio säilyttää mitään vanhasta seinästä, missä ovi oli, niin ottaisin kaiken vanhan pois ja rakasaisin uudelleen kokonaan. Jonkinlainen kantava palkki keskelle on varmaankin tarpeen, jota pitää tukea. Lisäksi pitää miettiä, kantavatko vanhat seinät jotain, jotta ne tarvitsee tukea jollain tavalla. Lisäksi myös se, pysyykö ylimmäinen hirsi ulkoseinät yhdessä, jotta et vain sahaa kaikkea pois miten sattuu
Ei ole kyse mistään rakennuksenhoidosta...
Seinä, jossa ovi on ollut, tulee olemaan uusi seinä uudella ovella 2/3 matkasta ja loput osasta portaiden alla tulee olemaan pieni vessa.
Sehän näyttää hyvältä! Rakennetaan uusi ehdotetulla tavalla. Se näyttää kuivalta ja siistiltä, mutta miten ajattelit edetä itse ryömintätilan kosteudenhallinnan kannalta? Nyt kun eristät lattiaa, ryömintätila tulee paljon kylmemmäksi. Kosteusongelmien riski. Minimivaatimus on muovi maahan. Miten suunnittelit ryömintätilan tuuletuksen? Koska sinulla on niin matala korkeus, on hyvä miettiä, miten aiot tehdä tämän ennen kuin rakennat liikaa. On vaikea päästä siihen käsiksi jälkikäteen.
Näyttää hyvältä! Rakentele uutta kuten on ehdotettu. Se näyttää kuivalta ja hienolta, mutta miten ajattelit jatkaa ryömintätilan kosteudenhallinnan kannalta? Nyt kun eristät lattianiskat, ryömintätila tulee paljon kylmemmäksi. Alue altistuu kosteusongelmille. Minimivaatimuksena on muovi maahan. Miten ajattelit ryömintätilan tuuletusta? Koska sinulla on niin matala korkeus, on hyvä pohtia, miten teet tämän ennen kuin raakentelet liikaa. On vaikea päästä käsiksi jälkikäteen.
Kyllä, puran kaiken ja rakennan uuden, suunnitelmana on nyt asentaa kehys koko huoneen ympärille 45X145 ja korvata keskellä oleva pitkä kahdella yhteen naulatulla 45X195 ja kivellä keskellä jonkin verran vakautta varten, sitten asettaa 2 metrin palkit palkkikenkien avulla keskeltä ulospäin ja seinien kehykseen. Vai onko olemassa älykkäämpää/parempaa tapaa rakentaa se?
Kosteuden osalta maaperä on erittäin kuiva, joten toivon, että se onnistuu rakennusmuovilla maassa ja sitten pari ilmanvaihtoaukkoa perustassa ja noin 20 cm korkeus muovin ja palkkien välillä...
Talolla ei ole viimeisten 50 vuoden aikana ollut tulisijaa, joka lämmittäisi perustaa, ja se on ollut jaksoittain sekä lämmittämätön että lämmitetty (mm. kioskitoiminta), joten oletan, että olosuhteet ovat hyvät, sillä se näytti todella hienolta kun purin vanhan, mutta voin olla väärässä...
On kyllä kieltämättä kuivaa nyt, mikä on hyvä, mutta se muuttuu siis, kun eristät lattian. Suosittelen, että jätät jonnekin tarkistusluukun. Anturin laittaminen hygrometriin ei vahingoita. Siten voit helposti seurata, miten ryömintätila voi.
Pitäisi olla ikääntymistä kestävää muovia, mutta sen tiedät varmasti.
Normaalisti haluaisi olla alapuolinen kantopuu pituussuunnassa, mutta sille ei ole tilaa. Haluaisin silti muutaman lisätuen keskisidettääsi. Tiedän, että se on vähän enemmän työtä, mutta valaa muutamia neliskulmaisia betonilaattoja, esimerkiksi 40x40, ja tue sieltä (älä unohda aluspehmustetta).
Sitten olen purkanut käytännössä kaiken ja rakentanut uuden rungon, tarkastusluukku ei kuulosta huonolta, sellainen tulee portaan alle.
Ikääntymisenkestävä muovi hankittu, joten se on hoidettu.
Mietin valua... olen samaa mieltä, että useammat tukipylväät ovat turvallisempia, mutta olisi mukavaa välttää valuvaihe.
Minulla on useita suuria litteitä kiviä jäänyt yli, eikö pitäisi olla yhtä tukevaa, jos laitan muutaman sellaisen keskisalkun alle kuin valaa? kivet ovat vähintään 40x40x15cm.
Minun pitäisi valaa tuki välipohjalle. Se on aina vaivan arvoista. Muista tehdä riittävän suuret tuuletusaukot, mieluiten yksi kummallekin puolelle jokaista nurkkaa (antaa hyvän vedon) ja muutama lisää pitkin jokaista seinää. Ei pidä ajatella vain maan kosteutta. Tähän aikaan vuodesta kosteus tulee myös ilman kautta. Varmista, että perustuksen eri tilojen välillä on hyvä tuuletus, jos sellaisia on. Älä unohda laittaa bitumihuopa betonin ja puun väliin.
Kuinka minun tulisi valaa parhaiten? Kuinka suuri, kuinka syvä? Alustatyö? Betonin tyyppi? Minulla ei ole kokemusta valamisesta, joten opasta minua mielelläsi.
Pitäisikö kiinnikkeet valaa kiinni kehikoille vai ajatteletko tasaista pintaa, jolle ne asetetaan?
Rakentaa muotti vai käyttää valuholkkeja?
miksi vaivautua valamiseen? Se onhan seissyt kivellä siitä lähtien, kun se rakennettiin ja maa näyttää tukevalta ja hienolta, joten laittaisin vain jonkun puutarhalaatan ja tuetaan jonkun millimetrin verran jännityksessä.
miksi vaivautua valamiseen? Se on ollut kivillä siitä lähtien, kun se rakennettiin, ja maa näyttää tiiviiltä ja hyvältä, joten laittaisin vain jonkun puutarhulaatan ja nostaisin sen muutaman millimetrin jännitykseen.
Olen kahden vaiheilla, kuinka minun pitäisi tehdä... Olen kokeillut kaivamista hieman ja se on hiekkaa läpi koko, ja pohdin, mitä hyötyä saan valamisesta verrattuna kiviin/laattoihin?
Samalla olen hieman huolissani siitä, että kuormitan hirsi/pohjaa liikaa, jos en pura tarpeeksi, aiemmin lattia oli maan päällä ja piti taloa kasassa, kun taas nyt se tulee roikkumaan hirressä. Hullua oikaista ja talo painuu... mutta jos ei valaminen vahvista ja kivet riittävät, olisi se mukavaa...
Jos talo on seisonut siellä yli 100 vuotta, sinun ei varmaankaan tarvitse huolehtia siitä, että se laskeutuu. Lisäksi siellä näyttää olevan hyvä maa-alue alla. Aseta 50x50 laattoja sinne, missä tarvitaan kuormituksen kevennystä.
Jos tarvitset vain pari tukea kantta varten keskeltä, riittää, että laitat betonilaattoja (kuten toiset ovat suositelleet). Kun suosittelin valamista, luulin, että sinulla olisi tuki koko lattiapalkistolle, myös seinien vieressä. Täytyy lukea tarkemmin ensi kerralla.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.