Heippa! Tarvitsemme lisää asuintilaa ja olemme suunnitelleet muuttavamme ulkohuoneemme eräänlaiseksi työhuoneeksi. Tällä hetkellä huone sijaitsee kellarikerroksen päällä, jota käytetään polttopuiden säilyttämiseen kattilan lämmitystä varten. Ulkohuoneessa on seuraavat:

• Betonilattia.
  • Eristämätön katto.
  • Eristämättömät seinät.
  • Seinän sisäpuolella on paneeli.
  • Katto on peltikatto, joka näyttää olevan vanerin päällä.

Tavoitteenani on asentaa uusi lattia betonin päälle. Eristää katto ja seinät niin, että huoneesta tulee viihtyisä ja käyttökelpoinen toimistona, ja sen jälkeen rakentaa ulkoterassi nykyisen ulkohuoneen tilalle.

Kysymykseni onkin, mitä minun tulee ottaa huomioon. Tarvitaanko esimerkiksi ilmarako kattoon? Vai voinko eristää ja asentaa muovin, jonka jälkeen sisäkaton?

Kellarikerros alla ei ole kylmä, mutta siellä ei myöskään ole pattereita. En ole erityisen huolissani siitä, että sieltä alkaisi syntyä kosteutta.

Oletteko te viisaat, miten minun kannattaa edetä? Olen yrittänyt googlata ja etsiä, mutta en löydä oikeaa vastausta.

Terveisin, Walle

Erittäin vaikea sanoa, mitä pitäisi ajatella ja nähdä, jos jokin muodostuu esteeksi, kun ei ole paikan päällä tarkastamassa. Voi olla tiettyjä asioita, joita täytyy muuttaa olemassa olevasta rakenteesta sen vuoksi, että se toimii nyt viherhuoneena. Ilmarako on luultavasti oltava, sillä et voi eristää suoraan vaneria vasten, koska se toimii tässä tapauksessa höyrynsulkuna. Koska vaneri hengittää, se on höyryä läpäisevä ja siten kosteus voi liikkua levyn läpi eristeeseen. Mutta kuten sanottu, kaikki tällainen on vaikea vastata, kun ei ole paikan päällä tarkastamassa.

Vinkkini on, että kutsut paikallisen käsityöläisesi sinne ja pyydät häntä laskuttamaan sinua konsultaatiotunnista. Kestää enintään 2 tuntia. Hän käy sitten kaiken läpi kanssasi ja kuinka sinun tulisi edetä eri vaiheissa. Älä unohda tehdä muistiinpanoja :)

Kaikkea hyvää! Terveisin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.