Se bilder på eländet längre ner. Ber i förväg om ursäkt för mycket text och många frågor.

Efter att nyligen bytt ut garageporten behöver nu tröskeln göras om. Tidigare satt det en vikport som satt fast i en metallram runt hela porten. Nu sitter en vanlig takskjutport. Med gamla porten var det inte något problem att golvet i garaget inte var plant då porten stängdes "utanför", men nu märks det tydligt att det glipar under porten.

Första problemet är att golvet är ett antal centimeter högre precis i ena kanten efter en reparation av någon tidigare ägare. Detta gör gör att porten inte går ner ordentligt. För att lösa det kommer jag ta ur en bit ur "kullen" för att porten ska gå ner ett par cm längre.

När det är gjort kommer porten stänga bättre mot golvet och gummilisten kommer sluta tätt.

• Då hörnet på garageplattan sticker ut en del, och jag inte vill bila bort allt för mycket, är min tanke att göra tröskeln i två steg. En skarp kant där tröskeln byter vinkel (mellan rosa och blått i teckningen). För den rosa delen tänker jag grovbetong då tjockleken är långt över 10cm och för den blå delen finbetong (då den är tunnare än 5cm i spetsen). Är detta förfarande att rekommendera eller går det att gjuta även tjockare (dvs. alltihop) med finbetong?

Jag tänker att jag gjuter den blå delen först med en skiva där rosa kommer vara för att få en skarp kant och sedan gjuter jag det rosa.
  • Vilken typ av primer bör jag ha för att den nya gjutningen ska fästa mot befintlig betong (den blå delen)?
  • Hur armerar jag på bästa sätt den rosa delen? Jag tänker en eller två längsgående armeringsjärn som vilar på stumpar av armering instuckna i garageplattan?
  • När det kommer till den gröna delen i skissen skulle jag helst vilja gjuta ett tunt lager och få golvet plant, men min känsla är att det kommer ju garanterat spricka om man försöker gjuta så tunt som 5-20mm? Jag har läst att det finns något som heter slipsats som används i liknande situationer där man vill gjuta tunt?

Allmänna åsikter om denna gjutning och olika lösningar tas tacksamt emot. =) Fler bilder kan självklart ordnas.

• Piirustus näyttää autotallin kynnyksen muodon ennen ja jälkeen korjauksen, jossa käytetään eri betonilajeja eri paksuuksien mukaan.
  • Valkoinen autotallin ovi, jonka alaosassa on rako; lattia epätasainen ja askelmat sekä pahvilevy etualalla.
  • Kuva autotallin oviaukosta, jossa näkyy epätasainen betonikynnys, vanhan ja uuden betonin liitoskohta sekä rikkoutunutta betonia.
  • Kulunut autotallin kynnyksen alue, jossa asfaltti ja betoni yhdistyvät. Pyörän rengas näkyy oikealla taustalla. Kaksi irtopalikkaa maassa.
  • Betoninen autotallin kynnys, jossa epätasainen alusta ja betonin halkeamia. Kuvassa näkyy myös uuden autotallin oven alaosa, joka ei sulkeudu tiiviisti.
M myrstack sanoi:
Innan du funderar på din gjutning överväg att fälla in ett stål i kanten som tar det mesta elände som orsakas av alt som ska rullas in och ut ur garaget

[linkki] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=22302&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0ATQ1lsrSQ-j2RZ8foJOegNDt0jaYUe1pA8Cre0tgZ75ngEmk51y-ehoCKGEQAvD_BwE
Ett sådant järn är tänkt att "klä hörnet" på betongplattan så att säga eller gjuts det in under betongen för att stärka upp hörnet? Som min tanke är så kommer det inte vara något 90-graders hörn någonstans utan mer en ramp upp i två olika lutningar. Förstår att det är svårt att se på min teckning =)

Ett sådant järn du föreslår är faktiskt inte en dum idé ändå som ett alternativ ifall jag finner min andra lösning för komplicerad, tack!

Viimeksi muokattu:
freni126 freni126 sanoi:
Tällainen rauta on tarkoitettu "pukemaan kulman" betonilevyyn niin sanotusti vai valetaanko se betonin alle vahvistamaan kulmaa? Ajatukseni mukaan ei tule olemaan mitään 90 asteen kulmaa missään, vaan enemmänkin ramppi kahdella eri kaltevuudella. Ymmärrän, että piirustuksestani on vaikea nähdä =)

Tällainen rauta, jota ehdotat, ei olekaan huono idea vaihtoehtona, jos toinen ratkaisuni vaikuttaa liian monimutkaiselta, kiitos!
markkinoilla on valmiita kulmateräksiä raudoituksella. Täydellistä. Voit kallistaa ylöspäin raudan mukaan.

freni126 freni126 sanoi:
Sellainen rauta on tarkoitus "vaatteuttaa kulmaa" betonilaatasta, niin sanotusti, vai valetaanko se betonin alle vahvistamaan kulmaa? Ajatukseni mukaan ei tule olemaan 90 asteen kulmaa missään, vaan enemmänkin ramppi kahdella eri kaltevuudella. Ymmärrän, että piirustuksestani on vaikea nähdä =)

Sellainen rauta, jota ehdotat, ei itse asiassa ole huono idea vaihtoehtona, jos löydän toisen ratkaisuni liian monimutkaiseksi, kiitos!
Normaalisti käytetään rautoja teräville kulmille, jotka ovat jopa 90 astetta, mutta niitä voi käyttää myös suojaamaan pienempiä kulmia. Sen lisäksi, että ne ottavat iskuja ajoneuvoilta ym., ne ovat käytännöllisiä, jotta betonia voidaan raaputtaa reunalta, kun se alkaa kovettua.

• Tykkään
Gunki
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.