23 557 lukukertaa ·
13 vastausta
24k lukukertaa
13 vastausta
Neljä metriä Elfa-järjestelmä - kestääkö seinä?
Hei!
Olen asentanut Elfa-järjestelmän 4 metrin seinälle (katso kuva) ja olen hieman huolissani siitä, että koko rakenne saattaa romahtaa. Se on krooninen huoleni...
Joka tapauksessa, seinä koostuu 13 mm kipsistä, 12 mm vanerista, ja sitten eristyksestä. Ylhäällä on 3 kantolistaa, joissa on 9 ruuvia kussakin, eli yhteensä 27 ruuvia. Olin täysin vakuuttunut, että tätä varten pitäisi käyttää tulppia/laajennuskiinnikkeitä, mutta sain neuvon käyttää puuruuvia. Joten käytettiin 5x55 mm. Ruuvit pitivät hyvin ja onnistuimme välttämään kaikki metallirakenteet.
Mutta olen silti huolissani. Pelkästään Elfa-tavarat painavat jonkin verran kiloja, ja emme ole vielä alkaneet täyttää hyllyjä.
Voisiko joku rauhoittaa mieltäni? Voinko nukkua rauhassa öisin ilman pelkoa heräämisestä maailman rysähdykseen?
Kiitos!
Olen asentanut Elfa-järjestelmän 4 metrin seinälle (katso kuva) ja olen hieman huolissani siitä, että koko rakenne saattaa romahtaa. Se on krooninen huoleni...
Joka tapauksessa, seinä koostuu 13 mm kipsistä, 12 mm vanerista, ja sitten eristyksestä. Ylhäällä on 3 kantolistaa, joissa on 9 ruuvia kussakin, eli yhteensä 27 ruuvia. Olin täysin vakuuttunut, että tätä varten pitäisi käyttää tulppia/laajennuskiinnikkeitä, mutta sain neuvon käyttää puuruuvia. Joten käytettiin 5x55 mm. Ruuvit pitivät hyvin ja onnistuimme välttämään kaikki metallirakenteet.
Mutta olen silti huolissani. Pelkästään Elfa-tavarat painavat jonkin verran kiloja, ja emme ole vielä alkaneet täyttää hyllyjä.
Voisiko joku rauhoittaa mieltäni? Voinko nukkua rauhassa öisin ilman pelkoa heräämisestä maailman rysähdykseen?
Kiitos!
Uskon sinua.Mikael_L sanoi:
Minulla on kipsilevy + 11mm OSB, sinulla oli 12mm vanerilevy takana, joka on vielä hieman vahvempi kuin OSB.
(Kipsilevy ei anna mitään panosta tässä kiinnityksessä, se on puuruuvilla vanerissa, joka pitää ELFA-settisi ylhäällä.)
5mm ruuvi vetää hyvin, oletan, ettet ole kiristänyt niitä niin paljon, että vanerisi olisi alkanut repeytyä.
Yksikin sellainen ruuvi kestää muuten todella paljon.
(Kipsilevy ei anna mitään panosta tässä kiinnityksessä, se on puuruuvilla vanerissa, joka pitää ELFA-settisi ylhäällä.)
5mm ruuvi vetää hyvin, oletan, ettet ole kiristänyt niitä niin paljon, että vanerisi olisi alkanut repeytyä.
Yksikin sellainen ruuvi kestää muuten todella paljon.
Kiitos, hyvä vastaus. Kuulostaa siltä, että voin rentoutua. Mahdollinen mokani on, että esiporasin pienellä poralla (tyyliin 2 mm) ensimmäisen kantavan listan takana (ennen kuin ymmärsin, että sitä ei tarvittu). Siellä oli oikeastaan yksi ruuvi, joka ei oikein halunnut kiinnittyä. Mutta yksi tuhottu kiinnitys 27:stä ei varmaan tee mitään eroa...
Kiitos jälleen!
Kiitos jälleen!
7,3 ton....pitäisi riittää. 
Se on uustuotantoa, joten en tiedä tarkalleen, miltä kattopalkkien kiinnitys näyttää. Tiedon, jonka sain rakennuttajalta, oli:
13 mm kipsilevy
12 mm ristiinliimattu vaneri (plywood)
45 mm metallikoolaukset, joiden välissä eristys
10 mm ilmarako
Betoni
Arvelen, että koolaukset on kiinnitetty betoniin, 10 mm välikkeillä. Mutta eihän minulla oikeastaan ole aavistustakaan.
Se on uustuotantoa, joten en tiedä tarkalleen, miltä kattopalkkien kiinnitys näyttää. Tiedon, jonka sain rakennuttajalta, oli:
13 mm kipsilevy
12 mm ristiinliimattu vaneri (plywood)
45 mm metallikoolaukset, joiden välissä eristys
10 mm ilmarako
Betoni
Arvelen, että koolaukset on kiinnitetty betoniin, 10 mm välikkeillä. Mutta eihän minulla oikeastaan ole aavistustakaan.
Viimeksi muokattu:
Jos seinä on rakennettu ilmavälillä vaimentamaan naapurin ääniä, en usko, että metallirungot on kiinnitetty betoniseinään.framis sanoi:7.3 ton....pitäisi riittää.
Se on uudistuotantoa, joten en tiedä tarkalleen, miltä kiinnitys näyttää. Rakennuttajalta saamani tieto oli:
13 mm kipsi
12 mm vaneri (plywood)
45 mm metallirungot eristyksen kanssa
10 mm ilmaväli
Betoni
Arvelen, että rungot on asennettu betoniin, 10 mm etäisyydellä. Mutta enpä oikeastaan tiedä.
Klikkaa tästä vastataksesi