Hei!

Olen asentanut Elfa-järjestelmän 4 metrin seinälle (katso kuva) ja olen hieman huolissani siitä, että koko rakenne saattaa romahtaa. Se on krooninen huoleni... :confused:

Joka tapauksessa, seinä koostuu 13 mm kipsistä, 12 mm vanerista, ja sitten eristyksestä. Ylhäällä on 3 kantolistaa, joissa on 9 ruuvia kussakin, eli yhteensä 27 ruuvia. Olin täysin vakuuttunut, että tätä varten pitäisi käyttää tulppia/laajennuskiinnikkeitä, mutta sain neuvon käyttää puuruuvia. Joten käytettiin 5x55 mm. Ruuvit pitivät hyvin ja onnistuimme välttämään kaikki metallirakenteet.

Mutta olen silti huolissani. Pelkästään Elfa-tavarat painavat jonkin verran kiloja, ja emme ole vielä alkaneet täyttää hyllyjä.

Voisiko joku rauhoittaa mieltäni? Voinko nukkua rauhassa öisin ilman pelkoa heräämisestä maailman rysähdykseen? ;)

Kiitos!

• Elfa-hyllyjärjestelmä 4-metrisellä seinällä, joka on kiinnitetty useilla ruuveilla; näkyvillä myös laatikoita ja koreja.
Mikael_L
Voinhan ottaa kuvan kaikista puutavarasta, jonka olen lastannut muutamille kannattimille autotallissa, niin ehkä rauhoitut ... ;)

Kaikki tuskin romahtaa kerralla. Kuulethan kyllä, kun se natisee ennen sitä :)

Mikael_L sanoi:
Voinhan ottaa kuvan kaikista tukipuista, jotka olen lastannut muutamille kannattimille autotallissa, niin ehkä rauhoitut ... ;)
Uskon sinua. :) Mutta ovatko ne kiinnitetty kipsiseinään? Voin selventää, että minua huolettaa kiinnitys, mallia että kipsi vähitellen heikkenee kaiken painon alla ruuvien tai vastaavan vuoksi. Olen aina asunut betoniseinäisissä asunnoissa, joten minulla ei ole mitään käsitystä kipsin ominaisuuksista. Olen täysin hukassa tässä asiayhteydessä, yksinkertaisesti.

Nyfniken sanoi:
Kaikki tuskin romahtaa yhtäkkiä. Kyllähän sen kuulee, kun se alkaa natisemaan ennen :)
Ehdottomasti. Ja silloin minä juoksen sinne supersankarivoimillani ja pidän kaiken ylhäällä. ;)

Mikael_L
Minulla on kipsilevy + 11mm OSB, sinulla oli 12mm vanerilevy takana, joka on vielä hieman vahvempi kuin OSB.
(Kipsilevy ei anna mitään panosta tässä kiinnityksessä, se on puuruuvilla vanerissa, joka pitää ELFA-settisi ylhäällä.)

5mm ruuvi vetää hyvin, oletan, ettet ole kiristänyt niitä niin paljon, että vanerisi olisi alkanut repeytyä.
Yksikin sellainen ruuvi kestää muuten todella paljon.

Kiitos, hyvä vastaus. Kuulostaa siltä, että voin rentoutua. Mahdollinen mokani on, että esiporasin pienellä poralla (tyyliin 2 mm) ensimmäisen kantavan listan takana (ennen kuin ymmärsin, että sitä ei tarvittu). Siellä oli oikeastaan yksi ruuvi, joka ei oikein halunnut kiinnittyä. Mutta yksi tuhottu kiinnitys 27:stä ei varmaan tee mitään eroa...

Kiitos jälleen!

Sinun pitäisi voida nukkua hyvin yöllä, jos koko paketti istuu 27 ruuvilla. Katso täältä, niin näet, että jokaisen yksittäisen ruuvin pitäisi kestää 270 kg, jos ne ovat kiinni 12 vanerissa. 27 ruuvilla voit täyttää hyllyt 7,3 tonnilla ennen kuin hylly romahtaa...

8 viestiä eikä kukaan mieti miten metallikannattimet on kiinnitetty? Tuskin konsolit irtoavat vanerista jos se romahtaa......

Vedän vain, en tunnista tunnettua piirroshahmoa.

Viimeksi muokattu:
7,3 ton....pitäisi riittää. :)

Se on uustuotantoa, joten en tiedä tarkalleen, miltä kattopalkkien kiinnitys näyttää. Tiedon, jonka sain rakennuttajalta, oli:

13 mm kipsilevy
12 mm ristiinliimattu vaneri (plywood)
45 mm metallikoolaukset, joiden välissä eristys
10 mm ilmarako
Betoni

Arvelen, että koolaukset on kiinnitetty betoniin, 10 mm välikkeillä. Mutta eihän minulla oikeastaan ole aavistustakaan.

Viimeksi muokattu:
Silloin keskittyisin ymmärtämään, miten peltiaturat ovat kiinnitettyinä, sillä se on rakenteesi heikko kohta.

framis sanoi:
7.3 ton....pitäisi riittää. :)

Se on uudistuotantoa, joten en tiedä tarkalleen, miltä kiinnitys näyttää. Rakennuttajalta saamani tieto oli:

13 mm kipsi
12 mm vaneri (plywood)
45 mm metallirungot eristyksen kanssa
10 mm ilmaväli
Betoni

Arvelen, että rungot on asennettu betoniin, 10 mm etäisyydellä. Mutta enpä oikeastaan tiedä.
Jos seinä on rakennettu ilmavälillä vaimentamaan naapurin ääniä, en usko, että metallirungot on kiinnitetty betoniseinään.

ZipLock sanoi:
Jos seinä on rakennettu ilmarako tarkoituksena vaimentaa ääntä naapurilta, en usko että metallikiskot on kiinnitetty betoniseinään.
Se on ulos porraskäytävään päin. Mutta kyllä, se on varmaankin ääneneristyksellisistä syistä.

Odotan vastausta rakennesuunnittelijalta koskien kiskoja.

Sain juuri tietää, että reglarna ovat seinässä, etäisyyksillä 10 mm ilmaraon saamiseksi. Tuntuu siltä, että voin huokaista helpotuksesta ja alkaa täyttää 7.3 tonnin tavaroillani. :)

Kiitos kaikesta inputista!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.